Digipalvelusäädöksen siirtymäaika on ohi

19.2.2024

Euroopan unionin (EU) digipalvelusäädöksen (Digital Services Act, DSA) siirtymäaika on ohi, sillä se laajentui lauantaina 17. helmikuuta 2024 koskemaan kaikkia EU:ssa toimivia digitaalisia palveluja tarjoavia yrityksiä. Erittäin suurten toimijoiden sääntely tuli voimaan jo kesällä 2023.

Digipalvelusäädöksen tarkoituksena on parantaa digipalveluiden turvallisuutta ja avoimuutta suojaten kuluttajien oikeuksia erilaisilla verkkoalustoilla. Tavoitteena on taata avoimemmat ja turvallisemmat palvelut käyttäjille, suojata perusoikeuksien ja ilmaisunvapauden toteutuminen ja vähentää laitonta sisältöä. Tavoitteet pyritään saavuttamaan puuttumalla laittomaan sisältöön, lisäämällä verkkoalustoille huolellisuusvelvollisuuksia ja tuomalla erittäin suurille toimijoille korotettuja velvollisuuksia.

Säädöksen mukaan jokaisen on voitava tehdä ilmoitus palveluntarjoajalle helposti, jos kohtaa palvelussa sisältöä, jonka epäilee olevan laitonta tai käyttöehtojen vastaista. Käytännössä asetuksen soveltaminen tarkoittaa sitä, että jos teet ilmoituksen epäilemästäsi laittomasta sisällöstä, palveluntarjoajan on käsiteltävä asia ja kerrottava ratkaisustaan. Laitonta sisältöä voi olla esimerkiksi vihapuhe, piilomainonta tai tekijänoikeuksien loukkaukset. Laittomuuden määrittelee lainsäädäntö, ja viranomaisten valvonta kohdistuu palveluntarjoajan menettelyyn. Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on säädöksen pääasiallinen valvoja, mutta tiettyjä velvoitteita valvoo kuluttaja-asiamies ja tietosuojavaltuutettu. Erittäin suuria toimijoita valvoo EU-komissio.

Myös sisällöntuottajan tiedonsaantioikeudet paranevat, sillä jatkossa, jos tuotat sisältöjä tai toimit verkkoalustan kautta myyjänä, sinulla on oikeus saada tieto ja perustelut kaikenlaisesta palvelun käytön rajoittamisesta. Lisäksi säädös puuttuu muun muassa alustoilla tehtävään markkinointiin, sillä käyttäjällä on jatkossa mahdollisuus valita, ettei hänelle näytetä kerätyn datan perusteella kohdennettuja mainoksia. Lasten kohdalla kohdennettu mainonta on kielletty kokonaan. Näistä sekä muista oikeuksista on hyvä olla tietoinen.

On huomattava, että erittäin suurten toimijoiden sääntely tuli voimaan jo kesällä 2023. Erittäin suurilla toimijoilla tarkoitetaan verkkoalustoja ja hakukoneita, joilla on kuukausittain vähintään 45 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Esimerkiksi Instagram ja YouTube ovat tällaisia erittäin suuria verkkoalustoja ja Bing sekä Google Search erittäin suuria hakukoneita. Siten suurten teknologiayhtiöiden on tullut kesästä lähtien noudattaa asetusta, ja yhtiöt ovatkin jo monelta osin muuttaneet toimintatapojaan sääntelyn mukaiseksi.

Digipalvelusäädös on osa EU:n laajaa datastrategiaa, johon kuuluu myös muun muassa digimarkkinasäädös (Digital Markets Act, DMA), datasäädös (Data Act, DA) sekä tekoälysäädös (Artificial Intelligence Act, AI Act). Säädösten tavoitteena on luoda digitaalisesta toimintaympäristöstä mahdollisimman toimiva, turvallinen ja oikeudenmukainen.

Alkuperäiset uutiset löydät täältä ja täältä.

Lisää aiheesta
DSA: Komissio nimesi ensimmäiset erittäin suuret verkkoalustat ja hakukoneet – IPRinfo
Euroopan uusi datastrategia, verkkosisällöt ja data aineettomana omaisuutena – IPRinfo
EU virittäytymässä “online”-moodiin – IPRinfo

Kuva: Unsplash / Joshua Sortino

Kirjoittajat

Share: