R.I.P. – IPR

1/2022 10.1.2022
Piirroskuvan pykälät viestivät ajatuksen omien oikeuksien tuntemisen tärkeydestä.

Humakin ylempi AMK -opetussuunnitelmien päivityksen myötä syksyllä 2018 voimaan tulleen yhteisöpedagogi (ylempi AMK) opetussuunnitelman toteutus päättyy kuluvan lukuvuoden lopussa. Samalla opetusohjelmasta poistuu IPR-verkkokurssi eli Intellectual Property Rights -kurssi, jolla yhteisöpedagogi (ylempi AMK) opiskelijat opiskelivat aineettomien oikeuksien perusteita. Verkkokurssi kehitettiin ainutlaatuisena työelämä- ja opiskelijayhteistyönä IPR University Centerin ja Patentti- ja rekisterihallituksen ja yhteisöpedagogi (ylempi AMK) opiskelijaryhmän kanssa.Verkkokurssi räätälöitiin työelämäyhteistyötahon ja pilottiryhmäksi valitun yhteisöpedagogi (ylempi AMK) vuosikurssin opiskelijoiden kanssa. Työelämäkumppanin kehittäjätiimi jalkautui pilottiryhmän lähiopetuspäivään, jossa opiskelijat antoivat palautetta ja toiveita kurssin sisältöjen osuvuudesta oman alansa tarpeisiin sekä testasivat kurssin teknisiä ratkaisuja. IPR University Centerin ja Patentti- ja rekisterihallituksen aikaisemmasta korkeakouluyhteistyöstä poiketen verkkokurssin yhteyteen laadittiin myös esseetehtävä, jossa opiskelijat sovelsivat verkkokurssin sisältöjä autenttiseen työelämäkontekstiin. Kehitystyötä tuki myös samanaikaisesti käynnissä ollut ammattikorkeakoulujen AMK-Toteemi -hanke, jossa Humak kehitti yhteisöpedagogi (ylempi AMK) -koulutuksen digitaalisia oppimisalustoja ja digitaalisuutta.

Alun ihmetyksestä oivallukseen

Verkkokurssin auettua Moodlessa monen opiskelijan ensimmäinen reaktio oli hämmennys. Kirjainlyhenne IPR eli Intellectual Property Rights ei ollut kaikille entuudestaan tuttu. Moodlen aloitusosion suomenkielinen käännös lyhenteestä IPR, aineettomat oikeudet, ja seuraavien osioiden otsikoista löytyvät sanat teollisoikeudet ja tekijänoikeudet auttoivat hahmottamaan mistä opinnoissa oli kyse. Tästä huolimatta monelle opiskelijalle oli vaikeaa oivaltaa opintojen yhteys omaa työhön, kunnes he aloittivat kurssin suorittamisen ja alkoivat pohtia sen sisältöjen soveltamista työhönsä. Tällöin syntyi ymmärrys, miksi IPR-opinnot kuuluivat opintojakson sisältöihin. Useat opiskelijat myös havahtuivat IPR-asioiden kehittämistarpeeseen omissa työyhteisöissään. IPR-kysymysten havaittiin olevan osa arkea, johon ei aikaisemmin ollut kiinnitetty huomiota. Silmien avautumisen myötä IPR-kysymykset tunnistettiin verkkokurssin jälkeen paremmin ja niiden kehittämiseen osattiin tarttua. Opinnoista saatu opiskelijapalaute oli myönteistä ja opiskelijat kokivat – ehkä omaksi yllätyksekseenkin – oppineensa heille aidosti hyödyllisiä asioita.

Yksi verkkokurssin suunnittelun keskeisiä periaatteita oli, että sen kehittämistyössä käytettiin opiskelijapilottiryhmää. Pilottiryhmän palautteen perusteella voitiin varmistaa, että kurssin esimerkit ja esitystapa vastaisivat sen kohderyhmää. Opinnoista saadun palautteen perusteella tässä onnistuttiin.

Kevyet mullat IPR-opinnoille

Kuvassa vanha jätevesikansi, jossa lukee Lowe’s patent No2. 1849. Kuva kertoo, miten arkisiinkin asioihin voi sisältyä teollis- ja tekijäoikeuksia.

Opintojakson opettajan näkökulmasta opintojaksoon sisältyvät IPR-opinnot ovat olleet mielekäs osa opintoja ja kevyesti toteutettavissa. Opiskelijalle automatisoitu verkkokurssi on ollut joustavasti opiskeltavissa. Koronakeväänä 2020 toteutussuunnitelmassa vasta syyslukukaudelle sijoitettu verkkokurssi voitiin ketterästi avata vastaamaan koronatilanteessa lomautettujen opiskelijoiden tarvetta hyödyntää lisääntynyttä vapaa-aikaansa opintojen suorittamiseen. Kurssin ollessa jo valmiiksi verkkokurssi, se oli myös käytettävissä ilman erillisiä toimenpiteitä fyysisten opiskelutilojen sulkeutuessa koronan vuoksi.

COVID-19 pandemia myös vauhditti digiloikkaa. Digitaalisuus on tullut entistä enemmän myös yhteisöpedagogien työn arkeen ja sitä kautta digitaalisuuteen liittyvien IPR-kysymysten hallinta on käynyt tärkeämmäksi. Verkkokurssi on tukenut opiskelijoita näissäkin kysymyksissä.

Vaikka Humakin uudessa opetussuunnitelmassa ylempi AMK -koulutus ei jatkossa enää sisällä IPR-opintoja, aihetta voi opiskella esimerkiksi IPR University Centerin koulutuksissa, joissa lähes kaikissa on ilmoittautumisjärjestyksessä täytettäviä maksuttomia opiskelijavapaapaikkoja. IPR University Center tarjoaa myös kahden opintopisteen laajuista kaikille opiskelijoille tarkoitettua maksutonta IPR is the new BLACK –verkkokurssia. Kurssi ei edellytä aikaisempia opintoja ja sen voi suorittaa suomeksi tai englanniksi. Nyt hyvästeltävän Humakin IPR-verkkokurssin kokemusten perusteella on helppo suositella IPR-opintoja kaikille yhteisöpedagogiopiskelijoille osana oman jatkuvan oppimisen opintoja.

Aiheet: Tekijänoikeus

Kirjoittajat

Share: