Opettajan tekijänoikeuskäsikirja helpottaa opettajan arkea

4/2023 24.8.2023

Kirsi Salmelan kirjoittama Opettajan tekijänoikeuskäsikirja – Selviytymisopas tekijänoikeuksien viidakkoon (Edita) ilmestyi maaliskuussa 2023. Käsikirjassa käydään läpi tekijänoikeuden perusteita, opetukseen liittyviä tekijänoikeuskysymyksiä, opetukseen hankittuja käyttölupia ja opettajan omaa tekijänoikeutta.

Opettajan tekijänoikeuskäsikirjan kansiTekijänoikeudet ovat osa opettajan arkea monella tavalla: opettaja esimerkiksi laatii materiaalia opetustaan varten, jakaa erilaisia sisältöjä oppijoille ja käyttää opetuksessa ja omassa materiaalissaan toisten tekemää sisältöä. Opettaja toimii myös ohjaajana tekijänoikeustaitojen oppimisessa. Näissä rooleissa opettajan on tärkeää ymmärtää tekijänoikeuden perusperiaatteet.

Tekijänoikeuslain uudistus helpottaa teosten käyttöä opetuksessa

Opettajia ovat askarruttaneet useat teosten käyttöä koskevat kysymykset. Eniten päänvaivaa ovat pitkään aiheuttaneet YouTube- ja vastaavat verkkovideot. Opetuksen yhteydessä saa esittää julkistettuja teoksia, mutta tämä vapaa esittämisoikeus ei koske elokuva- ja näytelmäteoksia. Useimmat mainos- ja verkkovideot ovat tällaisia tekijänoikeuslain tarkoittamia elokuvateoksia. Lainmuutos mahdollistaa nyt sen, että myös mainos- ja YouTube-videoita saa esittää opetuksessa luvallisesti opetuksen havainnollistamiseksi.

”Mainos- ja YouTube-videoita saa nyt käyttää opetuksessa
luvallisesti opetuksen havainnollistamiseen.”

Tekijänoikeuslain uudistuksen jälkeen opetuksessa saa opetuksen havainnollistamiseen käyttää ilman lupaa sellaisia teoksia, joiden käyttöön opetuksessa ei ole saatavilla tai tarjolla sopimuslisenssiä tai muuta käyttölupaa, joka kattaisi opetustoiminnassa tarpeellisen teoksen käytön. Opetuksen havainnollistavan teoksen käyttö tulee rajautua tietylle rajatulle henkilöpiirille (kuten opetusryhmälle) tarkoitettuun tilanteeseen tai suojattuun sähköiseen ympäristöön. Tämä mahdollistaa esimerkiksi mainos- ja YouTube-videoiden esittämisen opetuksessa, koska näiden esittämiseen ei ole käyttölupaa saatavilla Opettajan tulee mainita opetusta havainnollistavan teoksen käytön yhteydessä alkuperäinen tekijä ja lähde.

Lähtökohtaisesti opetuksen havainnollistaminen tarkoittaa osien tai otteiden näyttämistä, mutta hyvin lyhyitä tai suppeita teoksia on sallittua käyttää opetuksessa kokonaisuudessaan. Lyhyet valistus- tai mainosvideot voivat olla sellaisia audiovisuaalisia kokonaisuuksia, joiden esittäminen kokonaisuudessaan on perusteltua opetuksen havainnollistamiseksi. Käytännössä opetusta havainnollistavan teoksen käytön sallittua laajuutta arvioidaan tapauskohtaisesti ja viime kädessä tuomioistuimessa, jos sallitusta laajuudesta tulee erimielisyyttä. Koska lakimuutokset tulivat voimaan huhtikuun 2023 alussa, ei vielä ole saatavilla oikeuskäytäntöä antamassa tulkintalinjaa sallitun käytön laajuudesta.

Lakimuutoksen ansiosta opettajien mahdollisuudet käyttää erilaisia sisältöjä opetuksessa helpottuvat merkittävästi. Keskeistä on kuitenkin selvittää, onko teosten käyttöön opetuksessa saatavilla sopimuslisenssiä tai muuta käyttölupaa. Tässä opettajan apuna ovat tekijänoikeusjärjestöt ja useat verkkosivut, esimerkiksi Kopiraittila.fi-sivustolla löytyy ajantasainen tieto, millaisia käyttölupia on saatavilla opetukseen.

Ensisijaisesti teoksia käytetään opetuksessa käyttöluvilla

Lähtökohta on edelleen se, että teoksia käytetään käyttöluvalla, jos sellainen on saatavilla. Opettajan on tärkeää tietää, mitä käyttölupia on opetukseen hankittavissa, mitä luvat sallivat ja mitkä luvat ovat omalla oppilaitoksella tai korkeakoululla käytössä.

Oppilaitoksilla ja korkeakouluilla on ollut vuosikymmenten ajan olemassa opetuskäyttöön hankittuja käyttölupia tekijänoikeusjärjestöiltä ja tekijänoikeudenhaltijoilta. Nämä luvat helpottavat erilaisten sisältöjen käyttöä opetuksessa. Lupia löytyy niin musiikin, tv-ohjelmien, elokuvien ja näytelmien esittämiseen ja käyttöön opetuksessa kuin myös kuvien, artikkeleiden ja julkaisujen kopioimiseen osaksi opetusmateriaalia tai opetusmateriaalin täydentämiseksi. Vaikka jotain käyttölupaa ei olisi hankittu omaan oppilaitokseen tai korkeakouluun, ei teosten käyttö ole sallittua ilman lupaa, jos sellainen olisi hankittavissa.

Useat näistä luvista uudistuivat ja laajenivat tämän vuoden alusta. Esimerkiksi Kopioston kopiointiluvalla saa samasta kirjasta tai julkaisusta kopioida 20 %, kuitenkin enintään 20 sivua, samalta verkkosivustolta 20 kuvaa tai sivua ja samasta lehdestä 20 artikkelia (20 – 20 sääntö). Uutta on myös se, että artikkeleita ja otteita saa kopioida myös maksumuurin takana olevasta verkkolehdestä tai e-kirjoista. Opetushallitus on hankkinut esi- ja perusopetukseen ja maksuttomaan toisen asteen koulutukseen Kopioston kopiointiluvan sekä tv-ohjelmien käyttöluvan. Myös kaikki Suomen korkeakoulut ovat hankkineet Kopioston kopiointiluvan opetus- ja tutkimuskäyttöön. Kopioston kopiointiluvan sisältö ja ehdot löytyvät Kopioston verkkosivuilta (www.kopiosto.fi/oppilaitokset ja www.kopiosto.fi/korkeakoulut).

Opettajan omat oikeudet

Opettajat laativat paljon itse opetusmateriaalia omaan käyttöönsä. Usein työnantajat toivovat tämän materiaalin jakamista myös muiden käyttöön. Tämä herättää paljon kysymyksiä opettajan omista oikeuksista, työnantajan tekijänoikeuksista ja niistä sopimisesta. Suomessa tekijänoikeuslaissa ei ole työsuhdetekijänoikeutta koskevia yleisiä säännöksiä, eikä tähän tullut tekijänoikeuslain uudistuksessa muutoksia. Tekijänoikeuslain mukaan tekijänoikeus syntyy aina sille, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen. Tämä koskee myös opettajia. Opettajan on tärkeää ymmärtää oma tekijyytensä, omat oikeutensa ja tekijänoikeuksista sopimisen peruslähtökohdat.

Tekijänoikeustaitojen opettaminen

Tekijänoikeustaidot ovat osana oppimisen tavoitteita sekä opetussuunnitelmien perusteissa, että niitä konkretisoivissa digitaalisen osaamisen kuvauksissa, jotka löytyvät Opetushallituksen ePerusteet-palvelusta. Tekijänoikeustaitoja opitaan koko opiskelujen ajan varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja korkeakouluopintoihin. Puutteellinen tieto tekijänoikeudellisista säännöistä ja oikeista toimintatavoista aiheuttaa opettajille epävarmuutta heidän opastaessaan oppijoita toimimaan oikein.

Opettajan tekijänoikeuskäsikirja – Tekijänoikeuden perusteet käytännönläheisesti

Opettajana tekijänoikeusviidakossa luoviminen ja tekijänoikeustaitojen opettaminen voi tuntua haastavalta. Opettajan tekijänoikeuskäsikirjan toimii näissä tilanteissa hyvänä apuvälineenä. Kirjasta löytää nopeasti niin tekijänoikeuden perusasiat kuin myös sen, mitä oppijoiden tulisi ymmärtää tekijänoikeuksista eri koulu- ja luokka-asteilla. Kirjassa myös kuvataan visuaalisesti tekijänoikeustaidon osa-alueet ja tavoitteet luokka- ja koulutusasteittain esiopetuksesta korkeakouluun.

Opettajan tekijänoikeuskäsikirja koostuu neljästä osiosta: tekijänoikeuden perusteet, opettaja teosten käyttäjänä, opettaja tekijänä ja tekijänoikeustaitojen opettaminen. Kirjan lopussa on lisäksi opetus- ja tehtävävinkkejä sekä tekijänoikeussanasto, josta löytää nopeasti oikeudellisille termeille selityksen.

Opettajien tekijänoikeuskäsikirjassa käydään läpi keskeiset opetuksen käyttöluvat ja tekijänoikeuslain opetusta koskevat rajoitussäännökset. Kirjasta löytyy muistilistoja myös siihen, mitä opettajan on hyvä tietää sopiessaan omista tekijänoikeuksistaan esimerkiksi työnantajansa kanssa tai käyttäessään CC-lisenssiä tai sillä jaettua materiaalia. Kirja tarjoaa syväsukelluksen tekijänoikeuksiin sekä antaa vastauksia ja ohjeita useisiin käytännön opetukseen liittyviin tekijänoikeuskysymyksiin, mukaan lukien etä- ja verkko-opetus. Kaikkiin kysymyksiin ei aina ole yksiselitteistä vastausta, mutta kirjassa pyritään tarjoamaan näkökulmia tulkinnan tueksi.

Kirjassa huomioidaan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia digitaalisilla sisämarkkinoilla koskevasta direktiivistä (ns. DSM-direktiivi) johtuneet tekijänoikeuslain muutokset, jotka tulivat voimaan huhtikuussa 2023. Uudistuksen yhteydessä tuli kauan toivottuja muutoksia myös opetusta koskeviin tekijänoikeuspykäliin.

Kirja tarjoaa myös konkreettisia opetus- ja tehtävävinkkejä tekijänoikeustaitojen opettamiseen eri-ikäisille oppijoille ja se toimii hyvänä käsikirjana kaikille tekijänoikeuksista kiinnostuneille.

Tuntiessaan tekijänoikeudet ja opetuksen käyttöluvat yleisellä tasolla opettaja voi toimia erilaisissa tekijänoikeudellisissa rooleissaan – tekijänä, käyttäjänä ja opettajana – turvallisin mielin.

Kirjoittajat

Share: