Fiskars Groupin brändien takana on pitkäjänteinen IPR-työ

3/2022 5.5.2022

Fiskarsin Groupin IPR-johtaja Teija Kopio ei panikoi, kun vastaan tulee haasteita. Kokemus on osoittanut, että niistä selvitään ja apua saa aina.

Kun Teija Kopio lähes 30 vuotta sitten alkoi työskennellä immateriaalioikeuksien parissa, hänen nimensä herätti kollegoissa hilpeyttä. Naurussa suin hän kertoo aina vastanneensa, että kyse on luoville aloille tyypillisestä taiteilijanimestä.

Tuotekopiot ja -väärennökset työllistävät häntä edelleen, nykyisin Fiskars Groupin IPR-salkusta vastaavana johtajana. Koronapandemiakaan ei pysäyttänyt laitonta kauppaa vaan siirsi sen entistä enemmän nettiin.

ꟷ Verkossa on helppo esimerkiksi kopioida kuvia toisten sivuilta ja käyttää niitä markkinointiin ja myydä jotain muuta kuin alkuperäistä tuotetta. Brändin tai tavaramerkin loukkausten ohella kyse voi olla kuvan tekijänoikeuden tai mallisuojan loukkauksesta. Verkkomyyntisivuston voi vaatia suljettavaksi, mutta uusi on pian pystyssä. Varsinaisesti pitäisikin löytää alkulähde, väärennösten valmistuspaikka. Tämä vaatii suurta panostamista ja hyvät paikalliset verkostot. Suurimmat haasteet ovat tunnetusti Aasiassa, Kopio sanoo.

Voittajabrändit suojataan laajimmin

Fiskarssin klassikkosaksia
Malleja kehitetään jatkuvasti, klassikkosaksetkin ovat hieman muuttaneet muotoaan vuosien mittaan.

Kopio on ylpeä yrityksen historiasta ja filosofiasta, johon on aina kuulunut kestävien tuotteiden valmistus ja myynti, nykyisin myös kierrätys.

Loppuvuonna 2021 Fiskars Group julkaisi kasvustrategian, joka rakentuu voittavien brändien, kanavien ja maiden varaan ja jossa painottuvat priorisointi ja resurssien kohdentaminen. Kopio selittää tämän merkitsevän esimerkiksi sitä, että keskeiset brändit suojataan laajasti ja monessa kategoriassa.

ꟷ Silloin kun yhtiön ikoniset brändit luotiin, ei vielä malleja suojattu, ainoastaan tavaramerkki. Monella tuotteella on kuitenkin yhä tekijänoikeudellinen suoja-aika voimassa, ja esimerkiksi Kiinassa copyright-rekisteröinti on mahdollista. Kaikkea ei kuitenkaan suojata yhtä laajasti.

Iittalan lasiesineitä
Useimmat lukijat löytänevät kotoaan jo vanhempiensa hankkimia käyttöesineitä kuten Fiskarsin oranssikahvaiset sakset, Iittalan Aalto-maljakon tai Arabian astioita. (©Fiskars)

Priorisointi merkitsee myös joistakin tuoteryhmistä luopumista. Vuoden 2021 lopussa Fiskars Group kertoi myyvänsä Pohjois-Amerikan kasteluliiketoimintansa, ja kauppasopimukseen kuuluivat Gilmour- ja Nelson-brändeihin liittyvät tavaramerkit, mallisuojat ja patentit.

ꟷ Tässä olin mukana due diligence -työssä tarkistamassa, että kaupan myötä ostajalle siirtyvät IPR-salkusta oikeat osiot, Kopio sanoo.

Suomen vanhin yritys haluaa olla edelläkävijä

Tämä haastattelu käytiin alkukeväästä kahvilassa, koska Fiskars Groupin uusi pääkonttori Espoon Keilaniemessä oli vasta viittä vaille valmis. Kopio kiittelee uusia tiloja.

ꟷ Omaperäinen rakennus on suunniteltu kestävän kehityksen mukaiseksi, ja nykytyyliin toimistossa on tiloja erilaisiin työskentelytarpeisiin, ei omia huoneita. Ehkä siinäkin näkyy yhtiön filosofia, että tämä Suomen vanhin edelleen toimiva yritys sekä kunnioittaa perinteitään, vaalii laatua ja haluaa olla edelläkävijä.

Nykyisin Fiskars Group on globaali pörssiyhtiö. Konserni on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, joista Terra keskittyy puutarha- ja ulkoilutuotteisiin, Crea pääosin ruuan valmistuksen välineisiin ja Vita sisustukseen ja kattaukseen. Kun COVID-19-pandemia rajoitti matkustamista, eri puolilla maailmaa alettiin panostaa yhä enemmän kotiin ja puutarhaan. Tämä vaikutti osaltaan siihen, että vuosi 2021 oli taloudellisesti vahvin koko yhtiön historiassa.

Aineettomien oikeuksien rooli liiketoiminnassa kasvaa

Kopio toteaa, että IPR-asiat saavat Suomessa yhä enemmän näkyvyyttä suurten globaalien yritysten ylimmällä tasolla, koska aineettomat oikeudet ovat liiketoiminnan keskeisiä assetteja ꟷ vaikka kyseessä ei olisikaan ”brändiyhtiö”, jollaiseksi Fiskars Groupia usein kutsutaan.

ꟷ Mutta IPR:t ovat tietysti tärkeitä myös startupeissa; niiden on vaikeampaa saada rahoitusta, jollei IP-salkku ole kunnossa.

Sana ”brändi” kuuluu markkinoinnin terminologiaan, ja Kopio muistuttaa, että IPR-näkökulmasta siihen sisältyy tavaramerkkirekisteröinnin lisäksi usein malli- ja joskus patenttisuoja.

ꟷ Fiskars Groupilla varsinkin Terra- ja Crea-liiketoiminta-alueilla kehitetään usein tuotteita, joille voidaan hakea sekä patenttia että mallisuojarekisteröintiä. Näissä suojauspäätös on tietenkin tehtävä riittävän ajoissa tietämättä, miten pitkään jokin uusi tuotesarja tai -linja tulee kestämään aikaa.

IPR-asioita pitäisi opettaa jo peruskoulussa

Suomen hallitus teki 24.3.2022 periaatepäätöksen kansallisesta aineettomien oikeuksien strategiasta, lyhyemmin Suomen IPR-strategiasta. Ohjausryhmään kuului myös Teija Kopio.

ꟷ Oli mielenkiintoista seurata keskustelua ja kuulla eri tahojen kuten pk-sektorin, yrittäjien ja valtion näkökulmat. Siinäkin havaitsi, miten tärkeänä nähdään kansainvälisyys ja se, ettei tipahdeta tästä junasta.

Samalla jälleen kerran kävi ilmi, että varsinkin pienten yritysten osaaminen aineettoman omaisuuden suojauksessa on usein puutteellista. Kopio peräänkuuluttaa lisää koulutusta ja kehuu mainiona esimerkkinä Roberto Castagnon lanseeraamaa kurssia Tampereen yliopistossa.

ꟷ Mutta koulutusta pitäisi olla kaikilla tasoilla, alkaen yläkoulusta. Ei riitä, että tiedetään immateriaalioikeuksien eri suojamuodot, täytyy samalla ymmärtää taloutta, tekniikkaa, muotoilua ja erityisesti sitä miksi IP:tä suojataan.

Kopio valmistui diplomi-insinööriksi Teknillisen korkeakoulun kemian osastolta vuonna 1990. IPR-oppinsa hän on saanut vuosien mittaan erilaisista täydennyskoulutuksista ja etenkin työssä: Keksintösäätiössä, Nokialla erilaisissa tehtävissä sekä Fiskars Groupilla vuodesta 2013. Kokemuksen myötä myös vastuut ovat lisääntyneet.

ꟷ Nyt työni on kokonaisvaltaisempaa kuin koskaan, hallinnoin globaalin yrityksen IPR-salkkua. Kokemus ja vuodet ovat osoittaneet, että aina tulee haasteita ja että aina oppii jotain uutta. Mutta olen oppinut myös, että eihän tässä yksin olla. Aina voi hakea tukea ja apua. Jollei sitä löydy talon sisältä, meillä on hyviä ulkopuolisia neuvonantajia.

Fiskars Groupissa IPR kuuluu Legal & Compliance -yksikköön. Uusien keksintöjen ja mallien suojausprosessit sisältyvät tuotekehitysprojekteihin, joiden tiimeissä toimii myös osa-aikaisia IPR-koordinaattoreita. Globaali yritys tarvitsee myös laajan verkoston ulkopuolisia asiamiehiä, joiden kanssa pyritään luomaan pitkäaikaiset suhteet.

TeijaKopiojakoira
Kollegoita Teija Kopiokin on päässyt viime vuosina tapaamaan kasvokkain vain harvakseltaan, mutta Leo-koira on aina valmis lähikontaktiin.

Pandemiarajoitusten vuoksi verkostoituminen on viime vuosina jäänyt vähiin. Fiskars Groupin kansainväliset yhteydet olivat jo aiemmin hoituneet pääosin verkkoyhteyksin, eikä Kopion työhön ole kuulunut jatkuvaa matkustelua. Hän kuitenkin huokaa, että välillä pitäisi päästä kohtaamaan kollegoita kasvokkain.

Fiskars Group (2021)

  • Perustettu 1649
  • Liikevaihto 1,25 miljardia €, vertailukelpoinen EBITA +23 %
  • Työntekijöitä globaalisti noin 6 700
  • Myymälöitä yli 350
  • Toimintaa 30 maassa
  • Tuotteita saatavilla yli 100 maassa
  • Brändiportfolio: 1) voittavat brändit (Fiskars, Royal Copenhagen, Iittala, Moomin by Arabia ja Gerber); 2) kasvavat brändit (Arabia ja Rörstrand); 3) uudistuvat brändit (Wedgwood, Waterford, Royal Albert ja Royal Doulton).

Kuvat: ©Fiskars, henkilökuva: @T.Kopio

Kirjoittajat

Share: