Aineettomia tarinoita -kampanja osana eurooppalaista yhteistyötä

6/2023 8.11.2023
aineettomia tarinoita kansikuva

Aineettomia tarinoita -kampanja käynnistyi lokakuussa

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) viestintäkampanjassa esitellään suomalaisia muotoilualan yrityksiä. Kampanjan tavoitteena on lisätä yrittäjien tietoisuutta muotoilun suojaamisen tärkeydestä, erityisesti mallioikeuksista yhtenä keskeisenä aineettoman omaisuuden suojauskeinoista.

Kampanjassa esittäytyy erikokoisia yrityksiä, jotka lähestyvät muotoilua eri kulmista,. Mukana ovat Fiskars, joka on yksi suomalaisen muotoilualan vaikutusvaltaisimmista toimijoista, kansainvälisesti tunnettu valaisinvalmistaja Secto Design, huippumuotoiltuja hiilihapotuslaitteita tuottava Mysoda sekä Hermandia, joka tunnetaan puisista Söör-ruseteistaan. Näiden yritysten kautta kampanja tarjoaa monipuolisesti näkökulmia muotoilun suojaamiseen niin suurten kuin keskisuurten yritysten ja vasta perustettujen muotoilualan startup-yritysten näkökulmasta.

Yritykset korostavat puheenvuoroissaan muotoilun suojaamisen merkitystä mm. kasvurahoituksen hankkimisessa, kopioinnin estämisessä sekä brändin rakentamisessa ja viestinnässä.

“Mysoda sai hiljattain merkittävän sijoituksen saksalaiselta toimijalta, ja kyllähän tämä
hyvin hoidettu IPR-salkku oli siinä merkittävässä roolissa.”
David Solomon, toimitusjohtaja, MySoda

“Siinä vaiheessa, kun tuotteistamme tuli maailmalla tunnettuja,
myös kopioijat kiinnostuivat niistä. Nyt näitä tapauksia tulee
kahdesta kuuteen kappaletta viikossa, joskus enemmänkin.”

Tuula Juselius, perustaja ja luova johtaja, Secto

Mallioikeus on aineettoman omaisuuden suojauskeinoista vähiten tunnettu ja käytetty, ja sen korjaamiseen kampanjalla pyritään vaikuttamaan. Saman tavoitteen jakaa myös Euroopan tasolla Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto EUIPO, joka toimii kampanjan pääasiallisena rahoittajana ECP6- ja EIPIC-yhteistyöohjelmien kautta.

EIPIC – Eurooppalaista yhteistyötä IP-tietouden lisäämiseksi

EIPIC  eli European Intellectual Property Information Centre ei nimestään huolimatta ole fyysinen keskus vaan kansallisten IP-virastojen ja EUIPOn yhdessä vuonna 2021 lanseeraama ohjelma ja verkosto, jossa PRH on jäsenenä.

Ohjelman tavoitteena on vahvistaa verkoston jäsenten kykyä levittää pk-yrityksille tietoa IPR:stä sekä kehittää uusia käytäntöjä, jotka auttavat yrityksiä paremmin hyödyntämään aineettomia oikeuksia. Ohjelman päätavoitteina tällä hetkellä on luoda “verkostojen verkosto”: vahvistaa ja tiivistää pk-yrityksiä palvelevien organisaatioiden keskinäistä yhteistyötä ja koordinaatiota kansallisten IP-virastojen johdolla, kehittää uusia parhaita käytäntöjä IPR:istä viestimiseen sekä luoda uusia IPR:ien käyttöä ja rekisteröintiä edistäviä palveluja pk-yrityksille.

Ohjelman puitteissa kehitetään mm. Ideas Powered for Business -verkkosivustoa, jonka alle kerätään eurooppalaisia IPR:iin liittyviä työkaluja ja tietoutta. Verkkosivusto toimii toistaiseksi vain englanniksi, mutta tavoitteena on saada toteutus kaikille EU:n 24 viralliselle kielelle. EIPICin alla kehitetään myös IP Scan -palvelua eli EUIPOn SME Fund -rahoituksen mahdollistamaa IP-asiantuntijan toteuttamaa IP-kartoitusta.

EIPIC on osa laajempaa ECP6 -ohjelmaa, joka keskittyy parantamaan pk-yritysten kilpailukykyä lisäämällä yritysten ymmärrystä aineettomista oikeuksista ja niiden hyödyntämisestä liiketoiminnassa. ECP6 on kaikkien EUIPOn jäsenmaiden yhteinen kattohanke, joista konkreettisia toimenpiteitä edistävään EIPICiin on lähtenyt toistaiseksi mukaan 16 maata.

Muotoilua laajempi kokonaisuus

Aineettomia tarinoita -hankkeen tavoitteena oli käynnistää laajempi yrittäjälähtöinen viestintä- ja tapahtumakampanja, joka mukailee EIPIC-ohjelman tavoitteita levittää tehokkaammin IPR-tietoutta pk-yrityksille, sekä tiivistää yrittäjää palvelevien organisaatioiden välistä yhteistyötä IPR-tietouden levittämisessä.

Kampanjalla pyritään herättelemään erityisesti yrittäjiä, jotka hyödyntävät huonosti tai eivät ollenkaan IPR:iä liiketoiminnassaan. Heille tarjotaan konkreettisia esimerkkejä ja liiketoimintaratkaisuja hyödyntämällä menestyneitä yrittäjiä IP-lähettiläinä.

“Mallioikeuden rekisteröinnin hyvä lisähyöty on, e
ttä tulee tehtyä todella kattava kilpailija-analyysi siitä,
mitä muita vastaavia tuotteita markkinoilla on.”
Hermanni Vuorisalo, perustaja ja suunnittelija, Hermandia

”Jos ei ole hankkinut IP suojauksia, se voi pahimmillaan tarkoittaa sitä,
että hieno työ ja idea menee yhdessä yössä romukoppaan.”

Petteri Masalin, muotoilujohtaja, Fiskars

“Yrittäjät eivät etsi tietoa vaan ratkaisuja, joten lähdimme rakentamaan kampanjaa, jossa mallioikeutta avataan toisten muotoilualan yrittäjien ja yritysten käytännön kokemusten kautta”, kertoo kampanjaa kehittelemässä ollut PRH:lla toimiva EUIPOn verkostoasiantuntija Jani Joenniemi.

Kampanjan ensimmäinen vaihe keskittyy muotoiluyrityksiin. Tarinoita on kuitenkin tarkoitus kehittää edelleen ensi vuonna, ja keskiöön nostetaan myös muita aloja ja lisää näkökulmia aineettomiin oikeuksiin. Yksi tulevista teemoista on muun muassa uusien teknologioiden ja digitaalisten ympäristöjen vaikutus aineettomien oikeuksien suojaamiseen.

Kampanjavideot osana tapahtumia

Yhtenä kampanjan tavoitteena oli tehdä videoista työkaluja, joita myös kumppanit voivat jakaa omissa kanavissaan sekä hyödyntää omissa tilaisuuksissaan.

“Videot ovat olleet esillä jo lokakuun alussa IPR University Centerin järjestämässä Helsinki IP Summitissa sekä Designmuseolla PRH:n ja Ornamon yhteisessä Muotoilutarinoita-tapahtumassa. Sosiaalisen median kanavissamme videoita julkaistaan aihetunnisteella #AineettomiaTarinoita”, kertoo kampanjaryhmän jäsen ja PRH:n somemanageri Jukka Viskari.

Videoita on levitetty näkyvästi myös Alma Median digikanavissa.

Nyt valmistuneita muotoilualaan keskittyviä videoita sekä vuoden 2024 aikana valmistuvia uusia videoita tullaan näkemään eri alojen ammattilaistapahtumissa sekä tapahtumien markkinoinnissa.

 

********
Kannen kuva: PRH:n aineettomia tarinoita-kampanjan kuva, PRH;n arkisto

Kirjoittajat

Share: