Uniqlo vs. Shein

22.1.2024

Vaatekauppaketju Uniqlon emoyhtiö Fast Retailing on käynnistänyt oikeustoimet pikamuotijätti Sheiniä vastaan. Fast Retailingin tiedotteen mukaan Shein on rikkonut Japanin kilpailulainsäädäntöä, koska se on myynyt jäljitelmiä Uniqlon olkalaukusta.

Kanteessa, jonka Uniqlon emoyhtiö jätti Tokion käräjäoikeudelle 28. joulukuuta 2023, vaaditaan kopioitujen laukkujen myynnin välitöntä lopettamista ja korvausta vahingoista, jotka Uniqlolle on aiheutunut tuotteiden myynnistä. Uniqlon emoyhtiö perustelee oikeustoimiaan Japanin kilpailulainsäädännöllä väittäen, että Sheinin tuote muistuttaa merkittävästi sen oman tuotteen (Round Mini Shoulder Bag) muotoa. Japanin kilpailulain (Unfair Competition Prevention Act) mukaan ”muodon” määritelmä kattaa tavaroiden ulkoisen ja sisäisen muodon sekä niihin liittyvän kuvioinnin, värin, kiillon ja tunnun. Nämä ovat kuluttajien havaittavissa ja osoittavat tuotteen alkuperän. Laki kieltää toisen omistaman muodon jäljentäminen.

Uniqlon emoyhtiö on esittänyt, että Sheinin kopiotuotteiden myynti heikentää merkittävästi asiakkaiden luottamusta UNIQLO-brändiin ja sen tuotteiden laatuun. Emoyhtiö onkin korostanut edellä mainitun lain kohtaa, joka kieltää toisen tavaramerkin/ulkoasun käytön tavalla, joka on ”todennäköisesti harhaanjohtava” kuluttajille.

Mielenkiintoista tapauksessa on, että kyseessä oleva Uniqlon laukku on vaatekauppaketjun myydyin laukkutuote, josta on tullut hitti myös TikTok-sovelluksessa. Tapaus on siten hyvä esimerkki siitä, miten pikamuotijätit, kuten Shein, eivät keskity pelkästään luksustuotteiden kopioimiseen, vaan niiden tekoälypohjaiset algoritmit ehdottavat myös massamarkkinoiden suosituimpien tuotteiden kopioimista.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun Shein on kopiointisyytösten kohteena, vaan yhtiötä on syytetty aiemmin muun muassa graafisten suunnittelijoiden teosten ja H&M:n vaatteiden luvattomasta kopioinnista.

Alkuperäiset uutiset löydät täältä ja täältä. Fast Retailingin tiedotteen löydät täältä.

Kuva: Unsplash / mostafa mahmoudi

Kirjoittajat

Share: