Yrityksen nimen valinta, yrittäjän vaikein tehtävä?

5/2023 21.9.2023
Logos

Jouni Hynysen kirjoittama ”Kuinka yrityksen nimi valitaan – liikeideasta brändiksi” ilmestyi elokuussa 2023.

Tämä uunituote kirja kertoo, miksi toiminimen huolelliseen valintaan kannattaa panostaa ja mitä nimen valinnassa tulee ottaa huomioon. Yrityksen nimen valinnan haasteen kohtaa lähes 40.000 yritystä vuosittain. Yrityksen perustajien lisäksi kirja on suunnattu myös yritysneuvojille, konsulteille ja yrittäjyyden opettajille.

Onnistunut nimivalinta kantaa pitkälle

Hyvin valittu toiminimi kiteyttää yrityksen liikeidean, herättää luottamusta asiakkaissa ja toimii johtotähtenä yrityksen jatkuvaan kehittämiseen. Myönteisten asiakaskokemusten ansiosta yrityksen nimeen latautuu vähitellen mainearvoa. Liikeideasta kasvaa brändi, omistajalleen arvokasta aineetonta omaisuutta, joka suojataan toiminimen lisäksi tavaramerkin sekä verkko- ja sometunnusten rekisteröinneillä.

Huonosti valitulla nimellä yritys ei erotu kilpailijoista, asiakkaat saavat siitä väärän käsityksen ja samankaltainen nimi johtaa riitaan toisten yritysten kanssa – jopa korvausvastuuseen. Pienikin kitkatekijä aiheuttaa vuosien varrella kertautuessaan runsaasti ajan hukkaa ja taloudellisia menetyksiä. Epäonnistuminen brändin rakentamisessa kostautuu yrityksen myyntitilanteessa turhan alhaisena hintana.

”Valitettavasti edelleen maailman parasta teknologiaa kehittävän Suomen yritykset ajautuvat globaalien yritysten alihankkijoiksi tai niiden ostamiksi, kun oman brändin rakentaminen ei ota sujuakseen. Tämä on kansantaloudellinen ongelma.”

Jouni Hynynen

Jouni Hynynen's book.

Kuinka yrityksen nimi valitaan -kirja kannustaa ajattelemaan yrityksen koko elinkaarta toiminimeä valittaessa. Itse asiassa nimen tulee kantaa yrittäjän työuraa pidemmällekin. Toiminimen – tai brändin tunnuksen – tulee olla houkutteleva yrityksen jatkajalle, jonka on uskottava tulevaisuuden tuotto-odotuksiin, joita siivittää brändin saavuttama mainearvo. Kirja auttaa löytämään liikeideaan ja liiketoimintastrategiaan sopivan yrityksen nimen ja brändin tunnuksen pitkäjänteisesti ja kestävästi. Tavoite on toiminnan käynnistämisen sijaan se, että liikeideasta kasvaa menestyvä brändi, olipa kyseessä paikallinen kivijalkakauppa tai vaikkapa mobiilisovelluksien myynti globaaleilla alustoilla.

Kirjoittajan tausta yritys- ja innovaationeuvonnassa

Kirja perustuu Jouni Hynysen laajaan kokemukseen yritys- ja innovaationeuvonnasta. Kolmeen vuosikymmeneen mahtuu omaa yritystoimintaa, pitkä ura Keksintösäätiön keksintöasiamiehenä ja toiminta yritys- ja innovaatiorahoituksen parissa, viimeisimmäksi Team Finland kasvu- ja kansainvälistymiskoordinaattorina Keski-Suomen ELY-keskuksessa. Kirjaa varten Jouni Hynynen on tutkinut 100 Suomen suurimman yrityksen toiminimi-, tavaramerkki- ja verkkotunnusrekisteröintejä.

”Kuinka yrityksen nimi valitaan – liikeideasta brändiksi tulisi lukea jo silloin, kun yritystoiminnasta vasta haaveillaan.”

Jouni Hynynen

Kirjan on kustantanut BoD – Books on Demand, digitaalisen kirjanjulkaisun markkina- ja teknologiajohtaja. Saatavana kustantajan verkkokaupasta tilauksesta painettavana kirjana sekä e-kirjana.

https://www.bod.fi/kirjakauppa/kuinka-yrityksen-nimi-valitaan-jouni-hynynen-9789528004028

Kuva: iStock/OfirPeretz

Kirjoittajat

Share: