Tekijänoikeuksien tehokas valvominen yksityisenä taiteilijana – taivaanrannan maalaamista?

1/2021 11.1.2021
Paintbrush

Miten tekijänoikeudella suojattujen teosten kopiointi ilmenee taiteilijan arjessa? Tuntuuko oikeuksien puolustaminen koskaan väsytystaistelulta? Tässä artikkelissa kuullaan yksityisen taiteilijan omakohtaisia kokemuksia aiheesta.

Väärän tavaran kauppa – tuoteväärennökset ja piratismi

Immateriaalioikeuksia loukkaavan väärän tavaran kaupassa voidaan käsitteinä erottaa toisistaan tuoteväärennökset ja piratismi. Tuoteväärennöksillä tarkoitetaan tuotteita, joihin on luvatta liitetty toisen tavaramerkki tai siihen sekoitettavissa oleva merkki, taikka jotka imitoivat luvatta toisen tuotteen mallioikeudella suojattua ulkomuotoa. Piraattikopiot ovat puolestaan tuotteita, joihin on luvattomasti kopioitu toisen tekijänoikeudella suojattu teos.[1]

Väärän tavaran kaupan taloudelliset vaikutukset ovat merkittäviä. Vuoden 2016 kansainvälisen tuoteväärennös- ja piraattituotekaupan kokonaisarvoksi on arvioitu 509 miljardia dollaria eli 3,3 % kyseisen ajankohdan maailmankaupasta. Euroopan unioniin samana vuonna maahantuotujen tuoteväärennösten ja piraattituotteiden arvo oli yhteensä 134 miljardia dollaria, eli 6,8 % kyseisen vuoden tuonnista.[2]

Tuoteväärennösten ja piratismin kohteiksi joutuvat kaikenlaiset tavarat, aina tavallisista kulutushyödykkeistä kaikista arvostetuimpiin luksustuotteisiin. Tuoteväärentämisen ja piratismin on esitetty muodostavan kokonaisuudessaan kriittisen riskin kaikille sellaisille innovatiivisille yrityksille, jotka luottavat immateriaalioikeuksiin liiketoimintastrategioidensa tukemisessa.[3]

Tällaisten innovatiivisten yritysten lisäksi nämä haitalliset ilmiöt vaikuttavat myös muiden, usein pienempien, tahojen liiketoimintaan. Tyyppitapauksena piratismin koettelemista toimijoista voidaan mainita taiteilijat, joiden elinkeino on käytännössä riippuvainen tekijänoikeudella suojattujen teosten käytön tehokkaasta kontrolloinnista.

Etulinjassa piratismia vastaan

Miten piratismi ilmenee taiteilijan jokapäiväisessä työskentelyssä? Entä mitä asialle voi tehdä? Näihin ja muihin käytännön näkökulmaa vaativiin kysymyksiin osaa vastata taiteilija Johanna Tarkela.

Kertoisitko taustastasi taiteilijana?

Olen digitaalinen kuvittaja, ja olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Teen tällä hetkellä töitä erityisesti kirjoihin ja julkaisuihin, aina koulukirjakuvituksista kirjankansiin. Piirrän varsinkin luonto- ja eläinaiheisia kuvituksia.

Kuinka paljon kaltaisesi taiteilijat kohtaavat kokemustesi perusteella piratismia?

Erittäin paljon, varsinkin jos teoksestasi sattuu tulemaan viraali. Internet mahdollistaa töiden leviämisen äärettömän nopeasti. Kuvan valikoituminen nopeasti leviäväksi tuntuu yhtäältä satunnaiselta, mutta toisaalta huomaan siinä selkeän kaavan. Varsinkin aiheeltaan söpöt ja hauskat kuvat lähtevät nopeasti kiertoon, todennäköisesti siksi, että ihmiset jakavat niitä toisilleen enemmän.

Johanna Tarkela, A Small Swim for a Tiger

Millaista piratismia teoksiisi käytännössä kohdistuu?

Töitäni löytyy ympäri nettiä ja huomaan, että tässäkin on aina nähtävissä jonkinlainen ”muoti”. Tällä hetkellä töitäni käytetään eniten diamond painting ja paint by number -tyyppisissä, kuvien kotikutoiseen jäljentämiseen tarkoitetuissa askartelutavaroissa. Aikaisemmin pahin oli kännykänkuoret. Kaikenlaista tulee vastaan, mutta olen huomannut, että töitäni hyödynnetään lähinnä tavaramuodossa. Teoksiani ei siis myydä eteenpäin sellaisenaan digitaalisesti tai fyysisten printtien muodossa, vaan niitä painetaan huonolaatuisesti esimerkiksi t-paitoihin, mukeihin ja petivaatteisiin.

Miten valvot oikeuksiasi taiteilijana? Johtavatko yhteydenottosi usein toimenpiteisiin?

Pidän säännöllisesti silmällä muutamaa suurinta sivustoa kuten Amazonia, Wishiä ja AliExpressiä. Suoritan näissä hakuja käyttäen hakusanoja, joiden tiedän tuovan esiin varastetuimmat kuvani. Auttaa myös, jos tiedän, millaiset tuotteet ovat kullakin hetkellä muotia. Kaikki nämä osatekijät, eli mitkä kuvistani ovat varastetuimpia, millaisia tuotteita niistä tehdään, ja millä hakusanoilla näitä tulee hakea, tiedän kokemuspohjalta.

Käytän sivujen omia lomakkeita, jotka mahdollistavat tekijänoikeusloukkausten raportoinnin. Näitä löytyy onneksi usein ja niiden kautta saa nopeasti vastauksen, varsinkin isojen sivustojen tapauksessa. Kun tuotteet poistetaan, saan niiden myyjiltä usein myös henkilökohtaisia viestejä, joissa he pyytävät minua perumaan ilmiannon. Syynä on usein se, etteivät he väittämänsä mukaan tienneet tuotteessa esiintyneen kuvan olleen kenenkään omistama. Vaikka ymmärrän myyjien ahdingon, toivoisin – ja usein heitä neuvonkin –  etteivät he luottaisi kuvia heille myyviin tahoihin, ja että he tekisivät kuvista ensiksi vaikkapa käänteiskuvahaun.

Hyödynnätkö tällaisen jälkiperäisen valvonnan lisäksi ennaltaehkäiseviä keinoja, kuten vesileimoja? Onko näistä käytännössä hyötyä digitaalisessa maailmassa?

Kyllä ja ei. Olen saanut jonkin verran palautetta siitä, että vesileimat ”pilaavat” kuvan herkästi. Vesileiman voi mielestäni kuitenkin tehdä myös hienostuneesti, ja isonkin leiman voi tällöin piilottaa kuvaan melko huomaamattomasti, kunhan se sopii kuvaan. Minulla on tapana laittaa kuviini nimikirjoitukseni ja teksti, jossa nimeni lukee selkeästi. Olen kuitenkin huomannut, että nämä merkinnät muokataan usein pois, varsinkin jos ne ovat kuvan alakulmassa. Tällaisen kuvan rajaamisen lisäksi olen nähnyt myös tapauksia, joissa merkintä editoidaan pois kuvanmuokkausohjelmalla. Kuvavarkaat tietävät tällöin toimivansa väärin ja poistavat merkinnän alkuperäisestä tekijästä tietoisesti.

Vesileimojen hyöty ja syy, miksi jatkan niiden käyttöä on se, että kun tavalliset internetin käyttäjät jakavat kuvia ympäriinsä, tuntuu vesileima ainakin suhteellisen usein pysyvän paikallaan. Tämä auttaa ihmisiä usein löytämään alkuperäisen taiteilijan.

Minkälaisia taloudellisia vaikutuksia piratismilla on liiketoimintaasi?

Piraattituotteita ostavat ihmiset eivät välttämättä muutenkaan löytäisi omiin kauppoihini, joten tässä mielessä toiminnan kaikki taloudelliset vaikutukset eivät näy myynnissäni suoraan. Olen muutamaan otteeseen saanut viestejä henkilöiltä, jotka ovat ostaneet piraattituotteen, mutta jotka ovat sittemmin löytäneet sivustoni ja ostaneet laillisen kappaleen eräänlaisena korvauksena minulle alkuperäisenä tekijänä. Nämä ovat kuitenkin hyvin marginaalisia tapauksia.

Taloudelliset vaikutukset ovat ehkä enemmän epäsuoria siinä mielessä, että kuvien raportointi vie paljon pois työajastani. Minua kuitenkin kauhistuttaa ajatus siitä, millaisia summia töilläni on tehty ilman, että näen tästä itse penniäkään. Ahdistava ajatus on myös se, että töitäni hyödyntävien piraattituotteiden ympärillä liikkuvat rahavirrat tukevat kyseenalaista ja jopa rikollista toimintaa.

Missä päin maailmaa edellä kuvattuja ilmiöitä esiintyy mielestäsi eniten?

Ilmiötä tapahtuu ympäri maailmaa. Useimmiten jäljitän kuvieni myynnin lähtevän liikkeelle tietyistä AliExpress-sivustolla toimivista kiinalaisista toimittajista, jotka jakavat kuviani eteenpäin monille pienemmille myyjille. Nämä jälkimmäiset joutuvat niin sanotusti ilmoitusteni ristituleen, sillä he luulevat usein ostaneensa tekijänoikeudesta vapaita kuvia. Selkeästi eniten töitä löytyy kuitenkin aikaisemmin mainituilta sivuilta kuten AliExpress, Amazon, Wish ja eBay, joiden myyjät voivat olla melkein mistä tahansa päin maailmaa.

Onko vastaasi tullut poikkeuksellisen eriskummallisia tuotteita tai tilanteita?

Moni tilanne tai tuote ei minua suoraan sanottuna enää tässä vaiheessa yllätä! Ehkä hauskin tapaus oli piirtämästäni ketusta muokattu kännykän taustakuva-animaatio, jossa ketun silmät räpsyivät ja jossa sille oli lisätty isot silmäripset. Siitä sai aika makeat naurut.

Koetko tilanteen turhauttavana?

Kyllä. Oikeuksien valvominen vie todella paljon aikaa, mutta haluan tehdä sen silti. Kuten aikaisemmin mainitsin, kuvien raportointi vie paljon pois työajastani. Noin kerran parissa viikossa käytän melkeinpä kokonaisen päivän pelkästään siihen, että ilmiannan satoja kuvia kerrallaan. Toivon tämän tyrehdyttävän varsinkin pahimpia luvattomia kuvavirtoja.

Kaiken kaikkiaan työaikaani kuuluu siis itse piirtäminen, hallinnollinen puoli eli sähköposteihin vastaaminen sekä kuvieni oikeuksien valvominen. Saan paljon ilmiantolinkkejä työni tuntevilta ihmisiltä, mistä olen kiitollinen, sillä tämä säästää paljon aikaani. Joskus ilmiantojen määrä tuntuu kuitenkin lannistavalta.

Johanna Tarkela, Fairy Lights

Turhauttavaa on myös se, että kun kuvaa on ryöstetty tarpeeksi, tuntuu siitä usein tulevan internetissä ”nimetön”. Olen saanut paljon hämmästeleviä ja jopa kyseenalaistavia viestejä, varsinkin oheisen kuvani kohdalla. Viestit ovat usein luokkaa: ”Onko tämä oikeasti muka sinun kuvasi? Näen sen joka paikassa!”

Kun ihmiset ostavat piraattituotteita, saavat he myös erittäin huonolaatuisen kopion työstä, sillä ymmärrettävästi vain kuvan alkuperäisellä tekijällä on täysikokoinen tiedosto hallussaan. Sen lisäksi, että rahat työstäni menevät rikolliseen taskuun, tuntuu pahalta, että ostaja saa myös huonolaatuisen tuotteen.

Kolikon kääntöpuolena saan kuitenkin myös monia mukavia viestejä ihmisiltä, jotka ovat viimein löytäneet internetistä löytämänsä kuvan alkuperäisen tekijän ja kertovat, kuinka paljon iloa kyseinen kuva on heille tuonut. Onneksi internet mahdollistaa myös tämän!

Lopuksi

Oikeudenhaltijoiden ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden intressien täydellinen tasapainottaminen on ikuisuuskysymys, josta voidaan käydä keskustelua loputtomiin. Etenkin tekijänoikeuksien saatetaan usein kuvitella turvaavan pääasiassa kasvottomien jättikorporaatioiden ja elokuvamogulien etuja. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että suojapiiriin mahtuu myös monia yksityisiä henkilöitä, joiden elinkeino on riippuvainen kädenjäljestään. Kovin monen ammattikunnan edustaja tuskin haluaisi tehdä työtään korvauksetta taikka sallia tuotoksiinsa kohdistuvan jatkuvan vapaamatkustamisen – miksi tekijöidenkään tulisi tähän tyytyä?

Kuten monella muulla elämänalueella, korostuu kuluttajien tietoisuuden merkitys myös piratismin torjunnassa. Vaikka toiselta puolelta maapalloa tilattavat polkuhintaiset tuotteet saattavat olla joillekin houkutteleva vaihtoehto, on alkuperäisen lähteen etsiminen yleensä vaivan väärti – kaikkien osapuolten näkökulmasta.

Voit tutustua Johanna Tarkelan töihin tämän kotisivuilla.

__________

[1] Suomen Anti-piratismiyhdistys ry., Tuoteväärennökset.

[2] OECD/EUIPO (2019), Trends in Trade in Counterfeit and Pirated Goods, Illicit Trade, OECD Publishing, Paris/European Union Intellectual Property Office, s. 11.

[3] Ibid., s. 11-12.

Kansi: Unsplash.com/Szilvia Basso

Kirjoittajat