Professori Michael Landau ennustaa:

(IPRinfo 4/2005)

Kiinalle ja muille nouseville talouksille kehittyy luonnollinen tarve immateriaalioikeuksien suojaamiseen, ennustaa IPR University Centerin Fulbright-professori Michael Landau

Hän uskoo, että tekijänoikeuskorvauksia voidaan vielä jonakin päivänä kerätä kattavasti yli teknisten ja valtiollisten rajojen.

Michael Landau katselee Hankenin ikkunasta marraskuista kaupunkia. Kello on kaksi iltapäivällä, ja ulkona alkaa hämärtyä. Georgian valtionyliopiston professori saa esimakua väliaikaisen asemapaikkansa olosuhteista, jotka eivät juuri muistuta hänen kotikaupunkinsa Atlantan leppoisaa syksyä.

Eurooppa on tosin Landaulle tuttu toiminta-alue, sillä hän on aikaisemmin luennoinut laajasti eri puolilla maanosaamme.

– Opiskelijoiden kesken on selviä kulttuurieroja. Suomalaiset opiskelijat ovat luennoilla aika hiljaisia. He eivät myöskään kovin aktiivisesti lähesty opettajaa luennon jälkeen, Landau selvittää.

– Mutta eurooppalaisten kielitaito on hämmästyttävä. Annan suomalaisopiskelijoille koko lailla samat tehtävät kuin amerikkalaisille ja he selviytyvät niistä aivan yhtä hyvin.

Rokkia ja laulavia sähkeitä

Landaun mielestä IPR University Center vaikutti mielenkiintoiselta vierailukohteelta sen vuoksi, että instituutin taustalla on viisi korkeatasoista yliopistoa. Hankenilla hän on opettanut tavaramerkki- ja patenttioikeutta. Lisäksi hän on luennoinut Helsingin ja Turun yliopistoissa mm. musiikkitiedostojen jakamisesta vertaisverkoissa.

Landaun ominta aluetta on tekijänoikeus niin tutkimuskohteena kuin elinkeinonakin. Opiskeluaikanaan hän elätti itsensä esiintyvänä rock- ja blues-laulajana ja on jonkin verran itsekin säveltänyt ja sanoittanut. Löytyypä professorin cv:stä myös maininta pestistä laulavia korusähkeitä välittävän yrityksen palveluksessa.

– Uskon, että useimmat ihmiset, jotka ovat jossakin elämänsä vaiheessa hankkineet elantonsa luovasta toiminnasta, kannattavat jonkinlaisen kompensaatiojärjestelmän ylläpitämistä, Landau sanoo.

Teollisuus itse osin syypää

Luovan työn tekijät tuskailevat kaikkialla kehittyneessä maailmassa piratismin ja erilaisen harmaiden jakelukanavien kanssa. Michael Landaun mielestä musiikkibisnes on itse ollut luomassa nykyistä miinakenttää.

– Musiikkiteollisuudelta vei ihmeen pitkään, ennen kuin se otti käyttöön eriytyneen hinnoittelun erilaisille medioille. Ei haluttu myöntää, että cd-levy ja verkosta ladattava tiedosto ovat erilaisia tuotteita.

– Kaupasta ostettavan musiikin hinnassa on mukana levykustannus pakkauksineen ja kansilehtineen, kaupan osuus ja jakelukulut. Alunperin se kuitenkin on ollut vain tiedosto. Miksi siitä ei voisi olla paljon halvempi vaihtoehto tarjolla internetissä, Landau ihmettelee.

Hän vertaa musiikkibisnestä kirjankustantamiseen.

– Kun kirja tulee markkinoille, se on kovakantisena paljon kalliimpi kuin muutaman kuukauden kuluttua pokkarina. Ja jos kyse ei ole ihan klassikosta, se päätyy ennen pitkää alennusmyyntiin. On erilaisia hinnoittelurakenteita.

– Sinä pitkänä aikana kun musiikkiteollisuus tuskaili tämän tosiseikan kanssa, kuluttajat tottuivat saamaan tuotteet ilmaiseksi. Nyt he sitten kokevat, että heiltä otetaan jotakin pois. Uskon, että juuri tämä on se ongelma, Landau tiivistää teesinsä.

Kansalaisilla halu ostaa laillisesti

Michael Landau uskoo, että ihmiset eivät halua varastaa. Niinpä täytyy olla luotavissa järjestelmä, jossa teoksia ladataan verkosta laillisesti ja maksua vastaan.

– Harva lähtee yöllä pihtien kanssa liittämään kotiaan kaapeliverkkoon. Musiikin osalta tähän totuttiin.
Landau ei usko, että ongelma ratkeaa pelkästään tallentaville laitteille asetettavilla veroilla. Niistä on kokemusta jo 1960-luvulta alkaen, hän muistuttaa.

– Saksassa ryhdyttiin säätämään lakeja, kun ensimmäiset nauhurit tulivat markkinoille. Yhdysvalloissa yritettiin samaa 1990-luvun alussa, kun digitaaliset nauhoitusvälineet yleistyivät. Silloin ei kuitenkaan tiedetty mitään levyjä polttavista tietokoneista tai mp3-formaatista.

Landau uskoo, että tulevaisuudessa otetaan käyttöön jonkinlainen rajat ylittävä vero tai maksu digitaaliselle materiaalille. Järjestelmää voisi täydentää pienehkö tekijänoikeusmaksu, joka lisättäisiin internet-operaattorien laskuihin. 

Aktiivisille kuluttajille voitaisiin myös tarjota avoimia lisenssejä, joiden suojin saa vaikkapa vuoden ajan ladata teoksia.

Teknologinen menestys tukee laillisuutta

Michael Landau on optimistinen myös piratismin vastaisen taistelun mahdollisuuksista. Hän uskoo, että esimerkiksi Kiinan taloudellinen nousu pönkittää tekijänoikeusjärjestelmää.

– Minun teoriani on ollut jo pitkään, että kun jokin maa alkaa kehittää omaa teknologiaa ja viedä sitä ulkomaille, se haluaa kunnioittaa immateriaalilainsäädäntöä ja muita rajoituksia.

Hän vertaa Kiinan kehitystä toisen maailmansodan jälkeiseen Japaniin.

– Ainakin Yhdysvalloissa uskottiin, että he vain kopioivat tuotteitamme ja ryhtyvät myymään halpoja jäljitelmiä. 

Nyt Japani on teknologinen innovaattori, jossa on hyvin voimakas patenttisuoja ja korkea kansainvälisen lain kunnioitus.

– Uskon, että Kiina tulee perässä. Siitä on tulossa teknologinen voimanpesä, jolla on aito intressi kunnioittaa immateriaalioikeuksia.

Ratkottavia kysymyksiä tietenkin riittää vielä pitkään. On esimerkiksi määritettävä oikeuspaikka ja sovellettava lainsäädäntö tapauksiin, jossa lähettävä ja vastaanottava tietokone sijaitsevat eri puolilla maailmaa.

– Tavoitteena on kyllä ilman muuta universaali lainsäädäntö, Michael Landau painottaa.

Risto Paananen