Portfoliot kuntoon ja maailmalle

2/2016 12.5.2016

Kevätaurinko lämmittää jo IPR-piireissä, ja ehkäpä yksi keskusteluiden kuumin aihe on uusi EU:n uusi tavaramerkkiasetus. Aiheesta on keskusteltu paljon, joten minäkään en pysty vastustamaan aiheesta kirjoittamista.

Maaliskuussa 2016 tuli voimaan pitkään valmisteltu uusi tavaramerkkiasetus ja tämä tarkoitti muutosta muun muassa EU-tavaramerkkien luokituskäytäntöön. Muutos vaikuttaa olennaisesti etenkin ennen 22.6.2012 haettujen EU-tavaramerkkien rekisteröintien nauttimaan suojapiiriin, erityisesti niissä tilanteissa, joissa rekisteröinnin tavara- tai palveluluettelo on ollut ns. luokkaotsikon mukainen.

Uudistuksella on merkittäviä vaikutuksia yhteisön tavaramerkkien haltijoihin ja hakijoihin sekä lainsäädännön tulkitaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ennen 22.6.2012 haettujen EU-tavaramerkkien rekisteröintien osalta tulee tarvittaessa täsmentää tavaramerkin luokitusta, sillä ilman päivitystä tavaramerkin suoja-ala supistuu luokkaotsikon nimikkeen kirjaimelliseen tulkintaan, mikä voi tarkoittaa suojan merkittävää kaventumista.

Vaikka uudistus työllistää, tavaramerkkisalkun omistaja saa oivan mahdollisuuden tehdä kattavan siivouksen ja modernisoinnin oman portfolioonsa ja verrata olemassa olevien merkkien tosiasiallista käyttöä suoja-alaan. Uusien hakemusten osalta hakijat joutuvat miettimään heti hakemisvaiheessa suoja-alaa ja tuomaan tavaraluettelon lähemmäksi omaa liiketoimintaansa. Mielestäni olennaisin muutos on juuri liiketoimintalähtöisyys – muutoksella ”siistitään” toivottavasti tulevaisuuden rekisteri ja haetut merkit vastaavat todellista käyttöä. Pidän ajatuksesta myös markkinoinnin ja brändäyksen näkökulmasta, ehkäpä uusien tuotteiden ja palveluiden nimeäminen helpottuu tulevaisuudessa astetta enemmän.

Toukokuun 2016 IPRinfo-lehti on taas kerran täynnä mielenkiintoisia artikkeleita. Kiitos kuuluu tästä kaikille kirjoittajille. Tämän lehden numerot kielivät innokkaista IPR-aiheiden seuraajista ja kirjoittajista. Mukaan mahtuu myös uutta näkökulmaa, kuten Heikki Laanisen kirjoitus brändilisensoinnista kansainvälistymisen työkaluna. Brändilisensointi on suomalaisille brändeille oivallinen kansainvälistymistyökalu, ehkä kuitenkin liian harvoin käytetty. Meillä on Suomessa upeaa designia, osaamista, luontoa, taidetta ja pohjoisen omaa taikaa – tämä pitäisi osata paketoida oikein ja tuotteistaa. Lisensiointi voi tässä antaa yrityksille mahdollisuuden kasvattaa ja kehittää brändiään tehokkaasti ulkomailla.

Myös tuleva kesä tarjoaa IPR-ihmisille mielenkiintoisia tapahtumia ja koulutuksia. Lähestyvä IPR Summer School ja Advanced IP Licensing Academy tarjoavat huippupuhujia ajankohtaisista IPR-aiheista. Kannattaa tutustua kurssitarjontaan. Kesäkuussa (9.6.) järjestämme Elinkeinoelämän keskusliiton (EK:n) tiloissa ensimmäisen Brändi & Tavaramerkki Network -tapahtuman. Tarkoituksena on tuoda brändiajattelu lähemmäksi IPR:iä sekä herätellä yritysmaailmaa ja muitakin tahoja ajatukseen, että brändäys kuuluu kaikille ja siihen kannattaa panostaa. Brändityö voi kuitenkin valua hukkaan, jollei sitä suojata IPR:llä, siksi näiden yhdistäminen on tärkeää. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja toivomme mahdollisimman paljon osallistujia mukaan. Tarkoitus on yhdistää voima, jakaa viestiä asian tärkeydestä ja saada Suomi nousuun brändäyksellä. Tilaisuudesta voit lukea lisää tästä blogista.

Antoisia lukuhetkiä!

Kirjoittajat

Share: