Ovatko artistit löytäneet keinon, jolla on mahdollista jälkikäteen välttää plagiointisyytteet?

5/2021 16.9.2021
Paljon vanhoja lp-levyjä kasassa päällekäin

Elokuun loppupuolella 2021 nopeasti suursuosioon noussut artisti Olivia Rodrigo antoi takautuvia oikeuksia kappaleeseensa ”Good 4 u” Paramoren entisille jäsenille. Paramoren jäsenet, Hayley Williams ja Joshua Farro, lisättiin kappaleen kirjoittajiksi sen jälkeen, kun kuuntelijat huomasivat paljon samankaltaisuuksia molempien tahojen kappaleiden välillä.

Rodrigon kappale Good 4 u julkaistiin vuoden 2021 toukokuussa, jonka jälkeen kappale nousi nopeasti suureen suosioon. Suosion myötä kappaletta kuuntelevat huomasivat siinä paljon samankaltaisuuksia Paramoren Misery Business teoksen kanssa. Misery Business kappale on julkaistu yli 10 vuotta sitten, vuonna 2007. Monet kuulijat julkaisivat Youtubeen ja TikTokiin videoita, joissa vertailtiin näitä kahta kappaletta. Videoista käy nopeasti ilmi, että kappaleet ovat melodialtaan lähes identtiset. Williamsin ja Farron lisäämisestä Good 4 u -kappaleen kirjoittajiksi ei kuitenkaan tehty mitään erillistä julkaisua tai lausuntoa, vaan heidän lisättiin kappaleen tietoihin kaikessa hiljaisuudessa.

Vaikka kappaleiden plagiointi ei ole musiikkialalla uutta, Rodrigon tapaus on hieman erikoinen. Nuorelta naisartistilta on julkaistu vain yksi albumi, mutta hän on antanut useasta kappaleesta takautuvia oikeuksia (retroactive credits) muille artisteille. Paramoren jäsenten lisäksi takautuvia oikeuksia ovat saaneet Taylor Swift, Jack Antonoff ja Annie Clark (taitelijanimeltään St. Vincent). Rodrigon on myös väitetty kopioineen albumin kuvituksen Courtney Loven vuoden 1994 albumista Live Through This. Tämä Rodrigon tapaus on herättänyt mediassa kysymyksen: onko takautuvien oikeuksien antaminen uusi keino, jolla artistit onnistuvat välttämään syytteet plagioinnista?

music sheets shaped like a heart

Viime vuosina monet artistit ovat antaneet tunnusta tai oikeuksia muille kollegoille vasta sen jälkeen kun väitteitä kappaleiden liiallisesta interpolaatiosta on ilmennyt. Interpolaatiolla tarkoitetaan aiemman kappaleen elementtien sisällyttämistä uuteen sävellykseen. Takautuvat oikeudet antavat jälkikäteen merkityille tekijöille tietyn osuuden kappaleen rojalteista. Mitä suositumpi kappale on, sitä suurempia ovat rojaltien tuomat tulot. Takautuvien oikeuksien antamisen jälkeen ei ole mahdollista selvittää kahden kappaleen päällekkäisyyttä tai niihin liittyviä kiistoja oikeudessa. Tämä  saattaa olla nerokas keino välttää oikeuskiistat, sillä ainakin kansainvälisellä tasolla plagiointiväitteiden selvittäminen oikeudessa ja niihin liittyvät korvaukset tulevat kalliiksi. Takautuvien oikeuksien antaminen voi myös olla tehokas keino, koska nykyään artistit helposti ja tietämättään lainaavat toisiltaan kappaleiden elementtejä. Jos tällaista alitajuntaista lainaamista on paljon yhdessä kappaleessa, voi takautuvien oikeuksien antaminen olla nopea ratkaisu tilanteeseen.

Ehkä yksi tunnetuimmista plagiointitapauksista on Robin Thicken ja Pharrel Williamsin hitti Blurred Lines, joka julkaistiin vuonna 2013. Blurred Lines nousi sen julkaisun aikaan suursuosioon, sillä se oli listaykkösenä 25 maassa. Kappaleen samanlaisuutta Marvin Gayen klassikkokappaleen Got to Give It Up kanssa selvitettiin pitkään oikeudessa. Vuonna 2015 Thicke ja Williams velvoitettiin maksamaan Gayen perikunnalle korvauksia 6,5 miljoonaa euroa. Korvausten lisäksi Gayen perikunta on oikeutettu saamaan puolet kappaleen tulevaisuudessa saamista rojalteista. Gayen perikunta on haastanut muun muassa myös Ed Sheeranin oikeuteen plagioinnista. Julkisuudessa on myös käyty keskustelua suomalaisten artistien esimerkiksi Evelinan ja JVG:n kappaleiden samankaltaisuudesta vanhoihin teoksiin. Kansallista keskustelua on myös herättänyt Leevi and the Leavings yhtyeen Elisenda-kappaleen samankaltaisuus vanhan venäläisen iskelmäteoksen kanssa.

Nähtäväksi jää miten paljon takautuvien oikeuksien antaminen lisääntyy tulevaisuudessa, sillä se on huomattavasti helpompi ja todennäköisesti myös halvempi keino setviä kappaleiden tekijänoikeudellisia ongelmia. Antamalla takautuvia oikeuksia, artistit välttävät pitkän ja kalliin oikeusprosessin sekä sen tuoman julkisuuden.

 

Kirjoittajat