Laajalti tunnetut tavaramerkit ja maariski

2/2022 10.3.2022
aurinkokukkapelto ja sininen taivas
Picture of yellow sunflowers over blue sky

Ukrainan kriisi on ravistellut maailmaa. Sotilaallinen hyökkäys alkoi 24.2.2022. Sodan vuoksi länsimaat asettivat Venäjälle ennen näkemättömän määrän taloudellisia pakotteita.

Reilun viikon päästä kriisin alusta lähes kolmekymmentä suomalaisyritystä on ilmoittanut lopettavansa kokonaan tai vähentävänsä liiketoimintojaan Venäjällä. Fazer konsernin toimitusjohtaja Christoph Vitzthum ilmoitti 6.3.2022, että ”Emme näe muuta vaihtoehtoa kuin luopua toiminnoistamme Venäjällä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vihamielinen teko, jolla on traagiset seuraukset koko alueelle. Meidän on pitänyt huomioida useita sidosryhmiä ja vakavia seurauksia, emmekä näin ollen ole voineet luopua toiminnasta niin nopeasti kuin olisimme toivoneet.” (Fazer tiedote 6.3.2022 https://news.cision.com/fi/fazer-group/r/fazer-luopuu-kaikista-toiminnoistaan-venajalla,c3519537)  Fazer ilmoitti jo tätä aiemmin luopuvansa noin 12,5 miljoonan euron viennistä Venäjälle.

Fazerin Venäjän liikevaihto vuonna 2021 oli 157 miljoonaa euroa eli 13 % konsernin koko liikevaihdosta. Neljässä Venäjällä toimivassa leipomossa työskentelee noin 2300 työntekijää.

Yritystoimintansa Venäjällä lopettaneiden joukkoon kuuluvat myös Olvi, Paulig ja Valio. Olvilla on panimotoimintaa Valkovenäjällä. Pauligilla on kahvipaahtimo Tverissä ja Valiolla sulatejuustotehdas Moskovan lähettyvillä.

Julkisuuteen annettujen tietojen mukaan runsaalla sadalla suomalaisyrityksellä on noin kolmesataa tytäryhtiötä Venäjällä. Näiden yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on useita miljardeja euroa.

Mielenkiintoista on, että vetäytyjien joukkoon kuuluu useita laajalti tunnettuja tavaramerkkejä omistavia yrityksiä.

Laajalti tunnettujen tavaramerkkien luettelo

Laajalti tunnetut tavaramerkit ovat tavaramerkkejä, jotka käytön myötä ovat saavuttaneet tavallista tavaramerkkiä laajemman tunnettuuden. Tällainen tavaramerkki nauttii tavallista vahvempaa suojaa, joka voi ulottua myös muihin tavaroihin ja palveluihin kuin niihin, joille merkki on rekisteröity.

Vuonna 2007 perustettiin pitkän pohdinnan tuloksena Laajalti tunnettujen tavaramerkkien luettelo. Luettelo ei kuitenkaana perustu lakiin eikä siitä ole säädetty suoraan esimerkiksi tavaramerkkilaissa, joten sillä ei ole oikeudellisia vaikutuksia. Luettelon pitäminen on osa PRH:n maksullista palvelutoimintaa. Se ei myöskään ole osa tavaramerkkirekisteriä, vaan luetteloa ylläpidetään erillisessä tietokannassa.

Luettelon tarkoituksena on palvella elinkeinoelämää ja asiamiehiä sekä kaikkia niitä tahoja, jotka tarvitsevat tietoa laajalti tunnetuista tavaramerkeistä. Sitä käytetäänkin tehtäessä ennakko- ja sekoitettavuustutkimuksia ja toimii siten ennaltaehkäisevästi.

Jotta tavaramerkki tulisi merkittyä luetteloon, hakijan tulee osoittaa, että se on laajalti tunnettu olennaisessa osassa Suomea ja että merkittävä osa kohderyhmästä tuntee sen. Parhaiten tunnettuuden voi osoittaa tunnettuus- ja markkinatutkimuksilla, josta käy ilmi muun muassa haastateltavien määrä, sukupuoli- ja ikäjakauma. Tutkimuksen tulee olla riittävän kattava ja luotettava. Hakemuksen tukemiseksi voi myös käyttää mainonta- ja markkinointimateriaalia. Tavaramerkin rahallinen arvo voi myös olla osa näyttöä, kuten myynnin volyymi ja liikevaihto.

Hakija voi vedota oikeuden ratkaisuun, mutta se ei sinänsä sido luettelon pitäjää, Patentti- ja rekisterihallitusta eli PRH:ta. Toisaalta oikeus ei ole sidottu siihen, että tavaramerkki on merkitty Laajalti tunnettujen tavaramerkkien luetteloon, vaan oikeus suorittaa jokaisessa tapauksessa erikseen itsenäisen arvion tämän seikan näytön arvosta. Eräässä tapauksessa KHO on tosin viitannut ratkaisussaan luetteloon.

Merkintä luetteloon pysyy voimassa viisi vuotta ja sen uusintaa voidaan hakea edellyttäen, että näyttöä sen tunnettuudesta on esitettävissä. Luetteloa koskeviin ratkaisuihin ei ole valitusoikeutta, mutta jos hakemus on hylätty, se voidaan uusia, mikäli on esitettävissä uutta näyttöä.

Tavaramerkkejä luettelossa

Kaikki nyt mainitsemani tavaramerkit eli FAZER, OLVI, PAULIG ja VALIO löytyvät Laajalti tunnettujen tavaramerkkien luettelosta. Valio Oy on myös hakenut ja saanut luetteloon merkittäviksi tavaramerkit OIVARIINI, VIOLA, AURA, OLTERMANNI ja POLAR.

Luettelosta löytyy tällä hetkellä 96 merkintää. Hakemuksia on viime vuosina tullut muutama kappale vuodessa. Viime vuoden joulukuussa laajalti tunnetun tavaramerkin statusta on hakenut Mandatum Life. Merkkien lukumäärä voi olla indikaatio siitä, että laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa on rajallinen määrä tai kenties siitä, että oikeudellisen vaikutuksen puuttuessa luettelo ei ole kovin kiinnostava.

Päätelmiä

Yritys, joka omistaa laajalti tunnetun tavaramerkin, joutuu tarkkaan pohtimaan, miten toimia tunnettuuden saavuttaneen merkin ja yrityksensä maineen säilyttämiseksi. Venäjän hyökättyä Ukrainaan moni kansainvälinen yritys on päättänyt vetäytyä Venäjän markkinoilta, suomalaisille näistä hyvinkin tuttuja ovat esimerkiksi Hennes & Mauritz ja Ikea.

Olvin hallituksen puheenjohtaja Pentti Hakkarainen kiteytti asian näin: ”Tilanne Ukrainassa on erittäin vakava ja ajatuksemme ovat sotaa kohdanneiden ukrainalaisten puolella. Tuomitsemme ankarasti hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Olemme sitoutuneet työskentelemään Olvin arvojen mukaisesti, ja tämä on ainoa järkevä päätös varmistaa pitkäaikainen ja vastuullinen toiminta.” (Olvi Group tiedote 5.3.2022 https://www.olvigroup.fi/tiedotteet-ja-julkaisut/tiedotepalvelu/)

Yrityksen tavaramerkin maine on integroitu osa yrityksen kaupallista päätöksentekoa. Yritystoiminnan harjoittaminen maassa, joka on hyökännyt itsenäistä valtiota vastaan, ei ole linjassa vastuullisen toiminnan kanssa.

Aiheet: Tavaramerkit

Kirjoittajat

Share: