Ensimmäinen Brändi ja TM-verkoston tapaaminen lähestyy

2/2016 10.5.2016
(Photo: iStockphoto.com/annatodica)
Brändäyksen merkitys kilpailussa kasvaa koko ajan ja yritykset, jotka panostavat brändäykseen, saavat enemmän. Tavaramerkkilainsäädäntö on tärkeä osa-alue brändityötä. Se ei ole este tai hidaste, vaan liiketoiminnan mahdollistaja.

Yksi pitkäaikaisista unelmistani on ollut brändi- ja tavaramerkkiverkosto toteuttaminen Suomessa. Tämä on nyt tapahtumassa, sillä ensimmäinen kokoontuminen järjestetään 9.6.2016 EK:n tiloissa

Työskentelin useita vuosia brändinomistajan puolella ja ajatus tuli ensimmäisen kerran mieleeni jo silloin. Meillä Suomessa tarvitaan aitoa yhteisöllisyyttä, ajatuksien vaihtoa, benchmarkia ja boostaamista liittyen brändäykseen sekä tavaramerkkityöhön. Usein nämä kaksi nähdään ja käsitellään erillisinä asioina, vaikka tosiasiallisesti meidän tavaramerkki-ihmisten innovaatiot tulevat juuri brändäyksestä ja markkinoinnista. Se mitä tapahtuu brändäyksessä ja markkinoinnissa, heijastuu tavaramerkkityöhön. Näiden linkittämisessä strategiseksi kokonaisuudeksi ollaan vielä alussa ja potentiaali on valtava.

Patentit saavat usein paljon seksikkäämmän imagon kuin tavaramerkki, vaikka tavaramerkillä on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnassa eikä sen pitäisi olla se viimeinen pakollinen paha, joka pitää hoitaa ennen kuin tuotteen kanssa mennään julkisuuteen.

Haluaisin nähdä muutoksen siinä, kuinka me suomalaisissa yrityksissä näemme markkinoinnin ja brändäyksen mahdollisuudet yhdistettynä tavaramerkkeihin. Ilman oikeaa suojaa brändiin ja designiin investoidut varat ja vaivat voivat valua hiekkaan. IPR-oikeudet antavat selkeää lisäarvoa liiketoiminnalle sekä antavat suojakilven jo tehdyille investoinneille ja työlle. Yritykset pystyvät estämään tehokkaammin kopiointia sekä väärinkäytöksiä, kun yksinoikeus on rekisteröity ja sopimuksiin on hiottu oikeat klausuulit, mitä voidaan käyttää ongelmatilanteissa. Useassa yrityksessä jopa pääbrändi voi olla ilman tavaramerkkisuojaa ja design-puoli on haavoittuva, koska mekanismit puuttua kopiointiin ovat puutteelliset. Yrityksillä olisi mahdollisuus hyödyntää kilpailukykyä paremmin, jos oleelliset kilpailuelementit ovat suojattu oikein käyttäen IPR-oikeuksia.

Brändäyksen merkitys kilpailussa kasvaa koko ajan ja yritykset, jotka eivät panosta brändäykseen menettävät enemmän. Tavaramerkkilainsäädäntö on tärkeä osa-alue brändityötä. Se ei ole este tai hidaste, vaan liiketoiminnan mahdollistaja. Vahvalla brändillä kehitetään liikevaihtoa ja menestyvät yritykset kykenevät muuttamaan brändinsä tuotoksi.

Yhteisvoimin saa paljon aikaan

Suomalaiset yritykset suojaavat tavaramerkkejään EU:ssa heikosti verrattuna esimerkiksi Ruotsiin. Tämä ilmeni hiljattain Erkki Holmilan tekemästä selvityksessä. Tällä hetkellä suomalaiset yritykset jäävät jälkeen Virosta, Ruotsista ja Saksasta brändiensä arvon tiedostamisessa ja siten myös mahdollisuudesta hyötyä niistä taloudellisesti.

Tarkoituksemme on muuttaa tätä ajattelutapaa ja kannustaa eri toimijoita, välittää tietoa ja tarjota foorumi ajatusten vaihdolle. Tärkeintä on, että voimme yhdistää voimat ja lähteä viemään viestiä eteenpäin tavaramerkkien ja brändäyksen tärkeydestä.

Kyseessä on vapaamuotoinen tilaisuus, jossa pääideana on verkostoituminen ja ideoiden vaihto. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja toivomme mahdollisimman paljon osallistujia mukaan.

Muistathan, rohkeus ja asenne ratkaisevat pelin. Tervetuloa mukaan vaikuttamaan ja verkostoitumaan!

Taru Kallio-Nyholm

***

 

Missä tapahtuu?

9.6.2016 klo 16.30 – 19

Elinkeinoelämän Keskusliitto EK,
Eteläranta 10, 00130 Helsinki

Puhujina:
Taru Kallio-Nyholm, IPR University Center & Berggren
Riikka Tähtivuori, EK
Jari Taipale, BrandWorxx
Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto
Heikki Laaninen, 5th Wave Brands
Robert Hagelstam, Rovio

Tarjolla pientä purtavaa ja juomaa.

Ilmoittautuminen 1.6. mennessä taru.kallio-nyholm@hanken.fi

 

Share: