Kirja-arvio: Markkinointia digimaailmassa

Tomi Pyyhtiä, Seppo Roponen, Mikko Seppä, Teemu Relander, Raino Vastamäki, Janne Korpi, Marko Filenius, Kati Sulin, Jani Engberg: Digin mitalla – Verkkomarkkinoinnin ja -myynnin mittaamisen käsikirja. Mainostajien Liitto, 2013. ISBN 978-952-5262-47-6. 211 s.

”Onpas paljon jo mielestä unohtuneita lyhenteitä” oli ensimmäinen ajatus avattuani Digin mitalla -kirjan. CPA, ROI, ROM, ROF, KPI, lista jatkuu ja jatkuu… Lukijan onneksi kaikki nuo lyhenteet ovat näppäränä taulukkona kirjan lopussa. Lyhenteitä myös toistellaan läpi tekstin, joten taulukkoa ei kovin usein tarvitse vilkuilla. Lukijan onneksi kirja on muutoin kirjoitettu mukavalla tyylillä ja käytännönläheisesti, jolloin lukukokemuksesta ei tule pelkkää termien tarkistamista.

Digin mitalla -kirja pureutuu nimensä mukaisesti verkkomarkkinointiin ja -myyntiin, mobiilikäyttöä unohtamatta. Lyhyen markkinointiin johdattelevan yleiskatsauksen jälkeen kirjassa selostetaan seikkaperäisesti näppäristä apuvälineistä, joilla voidaan mitata markkinoinnin näkyvyyttä, laajuutta ja sen onnistumista, eli kassaan kilahtavaa rahaa. Kirjassa kerrotaan myös toteutuneista kuluttajatutkimuksista, joiden hyödyntäminen kannattaa jo ennen omien markkinatutkimusten tekoa.

Digitaalisten kanavien käyttö markkinoinnissa, markkinatutkimuksissa ja muussa tiedonkeruussa on erittäin kustannustehokasta, mutta suuri osa saadusta informaatiosta on usein turhaa ja sitä on liikaa, joten sen suodattaminen on haastavaa. Digitaalisessa markkinoinnissa tuleekin miettiä, mikä kaikesta kerätystä tiedosta on se oleellisin tieto, jota hyödyntämällä ja oikein kohdentamalla saadaan paras mahdollinen tulos. Myös käyttäjämukavuutta korostetaan. Toisin sanoen: mitä helppokäyttöisemmät ja selkeämmät kotisivut yrityksellä on, sitä varmemmin asiakas palaa niitä käyttämään, ja se tuo taas lisää rahaa kassaan.

Kirja antaa hyödyllisiä vinkkejä onnistuneeseen digitaaliseen markkinointiin, käyttäjäystävällisyyteen ja tulosten mittaamiseen erilaisia kanavia käyttäen. Osa kirjasta on itsestäänselvyyksien luetteloimista, mutta antaapa se myös muutamia todellisia ahaa-elämyksiä. Kiinnostavin anti eli yritys-caset löytyivät kirjan lopusta.

Syy, miksi kirja on kirjoitettu, on jatkuvasti kasvavassa digitaalisessa maailmassamme. Nyt jo Suomen kaikesta markkinoinnista 17.8 prosenttia on verkkomarkkinointia, ja määrä kasvaa edelleen. Siksi digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen, opetteleminen, mittaaminen ja toteuttaminen on yrityksille yksi merkittävimmistä investoinneista.

Auri Vainio