Tuula-Liina Varis: Sisällöstä pitää maksaa. Haastattelu

IPRinfo 5/2008

Vaikka ostaisit hienon design-lampun, maksat silti sähköstä. Myös kirjailijat haluavat maksun taiteellisesta sisällöstä, vaikka sitä levitettäisiin millä tahansa teknisellä välineellä.

Kirjailijat ovat joutumassa tekijänoikeuksistaan neuvotellessaan pakkotilanteeseen: heiltä halutaan ostaa kaikki oikeudet, tai heidän tekijänoikeuksiaan halutaan siirtää käyttäjille ja sitä kautta kuluttajille.

– Olemme siirtymässä eurooppalaistyyppisestä author´s right -tekijänoikeusajattelusta amerikkalaiseen copy right -ajatteluun. Käyttäjien ja kuluttajien edut painottuvat tekijyyden kustannuksella, sanoo Kirjailijaliiton puheenjohtaja Tuula-Liina Varis.

Perinteisesti kirjailija myy kustannussopimuksella luovan työnsä tuloksen kustantajalle, joka sitoutuu tekemään työstä tietyn suuruisen painoksen ja maksamaan siitä tietyn suuruista tekijänoikeuskorvausta myynnin määrästä riippuen.
Nyt kustantajat mielivät samalla tekijänoikeuskorvauksella oikeutta painotuotteen lisäksi muihinkin teknisiin levitystapoihin. Ehkä kustantaja voi myös valita, kustantaako lainkaan kirjaa vai julkaiseeko työn vain sähköisessä muodossa – netissä tai sähkökirjassa.

– Pian kustantaja haluaa ostaa samaan hintaan dramatisointi- ja filmausoikeudetkin.

Tekijyys häviää näkyvistä
Kirjailijoiden ja kustantajien välille leviävä kamppailu tekijänoikeuksien entistä laajemmasta luovuttamisesta alkoi media-alalta. Suurin osa työsuhteisista journalisteista on allekirjoittanut työsopimuksen, jossa heidän työsuhteessa tuottamansa sisällön tekijänoikeus kuuluu työnantajalle. Myös freelancer-journalistit yhä useammin joutuvat myymään kertaoikeuksien sijasta kaikki oikeudet.

Kun tekijänoikeusasiat jätettiin opetusministeriön alaisuuteen, sinne nimitettiin tekijänoikeuskomitea. Siinä on Variksen mukaan tekijöillä vain heikko edustus ja käyttäjillä, esimerkiksi Nokialla, suuri painoarvo.

– On vaara, että tekijyys hävitetään näkyvistä. Jos kustannusfirma sopii kirjailijan kanssa kaikista oikeuksista levittää teosta, tulee kustantajasta käytännössä tekijänoikeuksien haltija.

Varis ei usko, että kehityksen taustalla on pahoja tarkoitusperiä. Kyse on erilaisista intresseistä, myös poliittisista: on propagandistisesti kätevää vedota tavallisen ihmisen oikeuksiin. Kun kuluttajalla on pelit ja vehkeet, miksi hän ei voisi saada kirjaa ilmaiseksi luettavakseen netin kautta? Kirjailijaliiton porukka on kuitenkin keksinyt osuvan vertauksen:

– Vaikka ihminen ostaisi kuinka hienon lampun, joutuu hän silti maksamaan sisällöstä eli sähköstä erikseen.

Köyhä taiteilija ei ole myytti
Tuula-Liina Varis on huolissaan taiteilijoiden toimeentulosta. Julkinen tuki taiteen tekemiselle on pysynyt paikallaan viimeiset kymmenen vuotta. Laman seurauksena kaikkia taiteenaloja koskevien taiteilijaeläkkeiden määrä pudotettiin ja 65:stä 35:een.

– Edes lamaa edeltänyt taso ei enää riitä, koska taiteilijoiden suuret ikäluokat ovat tulossa eläkeikään. Eläkkeiden määrää ei lukuisista lupauksista huolimatta ole lisätty.

Vuoden alusta voimaan astunut uudistus tuo eläkeoikeuden myös apurahoihin. Muutos ei koske pienimpiä apurahoja.

– Vapaat taiteilijat määritellään yrittäjiksi, ja kirjailijat eivät yleensä yllä pakollisen yrittäjäeläkevakuutuksen alimpaan tulorajaan, joka on runsaat 6 000 euroa vuodessa.

Taiteilijan köyhyys ei ole pelkkä myytti. Liian moni kirjailija sinnittelee minimitoimeentulon varassa. Parhaiten pärjäävät keski-ikäiset kirjailijat. Tulonmuodostus laskee iän karttuessa, vaikka jatkaisi kuinka korkeatasoista taiteen tekemistä.

– Taiteilijat ovat yleensä tuotteliaita myös eläkeiässä, mutta heillä on huonot mahdollisuudet saada enää apurahoja.

Liitto on lausunnonantaja
Suomen Kirjailijaliitto edustaa vajaata kuutta sataa suomen kielellä kirjoittavaa kaunokirjailijaa. Tietokirjailijoilla ja ruotsiksi kirjoittavilla suomenruotsalaisilla kaunokirjailijoilla on omat liittonsa.

Kirjailijaliitolla ei ole työttömyyskassaa, eikä se ole osapuoli palkkaneuvotteluissa. Suurten kustantajien kanssa liitto on aikaisemmin neuvotellut niin sanotut raamisopimukset. Tilanne on kuitenkin vaikeutunut.

– Kun kustannuskenttä on sirpaloitunut, pienet villit kustantamot voivat harjoittaa sellaista kustannuspolitiikkaa kuin haluavat, sanoo Tuula-Liina Varis.

Kun työn alla on esimerkiksi tekijänoikeuksia koskevia lainmuutoksia, toimii liitto korkeintaan lausunnonantajana.

Tiina Pelkonen

Suomen Kirjailijaliiton kotisivulla on jonkin verran informaatiota myös kirjailijan tekijänoikeuksista ja niiden hallinnoinnista.
http://www.kirjailijaliitto.fi/kirjailijan-tyo/tekijanoikeus/