Tekijänoikeus toimivaksi

(IPRinfo 4/2012)

Jos teollisuus ja päättäjät seuraavat Copyright Works -raportin suosituksia, Iso-Britannia voi saavuttaa johtavan aseman tekijänoikeuden lisensoinnin ongelmien ratkaisijana.

Toukokuussa 2011 julkaistiin professori Ian Hargreavesin johdolla valmisteltu Digital Opportunity – A Review of Intellectual Property and Growth -raportti, joka käsitteli teollis- ja tekijänoikeuksien merkitystä Iso-Britannian taloudelle. Raportissa ehdotettiin tekijänoikeusasioihin keskittyvän erillisen toimijan Digital Copyright Exchangen (DCE) perustamista.

Marraskuussa 2011 Iso-Britannian hallitus nimitti Ian Hargreavesin suosituksesta Richard Hooperin johtamaan uuden, itsenäisen ja riippumattoman raportin laadintaa. Heinäkuussa 2012 julkaistun Copyright Works -raportin tavoitteena oli tarkastella optimaalista tapaa DCE:n toteuttamiseksi.

Hooperin työryhmä keskusteli tiiviisti luovien alojen, koulutussektorin sekä arkistojen ja museoiden kanssa. Selonteossa määritettiin tekijänoikeuden lisensoinnissa ilmeneviä ongelmia. Lopputuloksena todettiin, ettei järjestelmä nykyisellään vastaa digitaalisen aikakauden tarpeita. Tavoitteeksi asetettiin Iso-Britannian internetissä olevan vahvan aseman vahvistaminen entisestään. Raportin mukaan internetissä tapahtuvien tekijänoikeusloukkausten puolustelun aika on ohi.

Maaliskuussa 2012 julkaistussa ensimmäisen vaiheen loppuraportissa Rights and Wrongs kartoitettiin neljä kokonaisuutta, jotka tulee ottaa huomioon kehitettäessä tekijänoikeuksien lisensointia tehokkaammaksi ja suorituskykyisemmäksi.

Katoavaa, kallista ja monimutkaista
Tutkimuksessa korostettiin tunnistetietojen roolia lisensointiprosessissa. Ilman dataa korvauksia ei makseta kaikille tekijöille oikein ja täsmällisesti. Esimerkiksi kuvien koon muuttamisen yhteydessä teoksen identifioiva metadata saattaa kadota, ja sen puuttuminen johtaa teoksen muuttumiseen orpoteokseksi.

Laadukkaat tunnistetiedot ja niiden säilyminen mahdollistavat oikeuksien tehokkaan lisensoinnin. Raportissa suositeltiin, että alan toimijat työskentelisivät yhdessä vapaaehtoisten ohjesääntöjen aikaansaamiseksi. Erityisen tärkeänä pidettiin kuvien metadatan poistamisen lopettamista. Raportissa suositeltiin, että kuvien käytöstä kieltäydyttäisiin, mikäli niistä puuttuvat metadatatiedot.

Yhtenä raportin liikkeellepanevana voimana oli tarve tekijänoikeuksien lisensointijärjestelmän keventämiseen siten, että se vastaisi paremmin alati muuttuviin digiajan tarpeisiin. Lisensoinnin kustannusten ja monimutkaisuuden vähentäminen olivat keskeisiä tavoitteita, ja raportin mukaan tätä tarvittaisiin erityisesti koulutuslaitoksissa ja musiikkiteollisuudessa.

Koulutuslaitoksissa tekijänoikeuden lisensoinnin keventämistä tarvittaisiin, koska se ei kuulu koulutuslaitosten ydintehtäviin. Näin voitaisiin vähentää lisensointijärjestelyjen aiheuttamaa turhaa byrokratiaa. Oikeuksien lisensointi tulisi järjestää tietyn välittäjän tai ryhmittymän kautta niin kutsutun yhden tiskin periaatteen mukaisesti. Silloin lisensointi vaatisi paljon vähemmän tahoja, joihin koulutuslaitosten tulee olla prosessin aikana yhteydessä. Epätietoisuutta oli ilmennyt muun muassa siinä, mitä lisenssejä vaaditaan mihinkin toimintaan.

Raportissa kiiteltiin kahden musiikkialan etujärjestön panostusta yhdenmukaistettuihin työskentelytapoihin, jotka tulevaisuudessa mahdollistavat yhä yhtenäisemmän lisensointijärjestelmän. Tämä tekee lisensoinnista helpompaa ja edullisempaa erityisesti pienemmille toimijoille.

Raportissa suositeltiin, että musiikkiteollisuus jatkaa sellaisten uusien tapojen etsimistä, joilla lisensointia helpotettaisiin. Iso-Britannian musiikkiteollisuus jatkaa myös toimintaansa EU:n organisaatioiden kanssa saavuttaakseen helpompia ja toimivampia lisensointitapoja yhteismarkkina-alueella. Tavoitteena on vähentää niiden tahojen lukumäärää, joiden kanssa käyttäjän tulee asioida.

Orpoteokset, massadigitointi ja tarjonnan puutteellisuus
Lisensointijärjestelmä ei raportin mukaan sellaisenaan vastaa nykypäivän tarpeita arkistoissa, kirjastoissa ja museoissa orpoteosten aiheuttamien ongelmien takia. Toimivan mekanismin puuttuessa myös teosten massadigitointi on hankalaa. Iso-Britannian hallitus on aiemmin linjannut, että ennen teoksen julistamista orpoteokseksi tulee suorittaa riittävä tutkimus, jonka itsenäinen ja riippumaton taho hyväksyy.

Epätasapaino fyysisen (DVD) ja digitaalisen maailman (streeming, downloading) välillä saattaa aiheuttaa ongelmia ja toimia tekosyynä tekijänoikeusloukkauksille. Kun esimerkiksi tiettyä elokuvaa ei saa laillisesti katsottavaksi, saattaa se houkutella lataamaan sen laittomasti. Raportin mukaan tilanne korjaantuu seuraavien viiden vuoden aikana markkinasyistä. Alan tulisi kuitenkin tehdä teoskappaleiden lisensointi helpommaksi ja tarjota näin kuluttajille enemmän ja parempia palveluja. Vastapainona tälle tulisi hallituksen puolestaan tehdä kaikkensa puolustaakseen laillisia tekijänoikeudellisia intressejä oikeudenloukkauksia vastaan.

Tekijänoikeuksien lisensoinnin keventäminen on pitkä ja jatkuvaa panostusta vaativa projekti, jossa jokaisen osallistujan tulee pitää yllä vauhtia ja kehitystä. Raportin laatijat uskovat, että mikäli teollisuus ja poliittiset tahot seuraavat raportin suosituksia, Iso-Britannia voi saavuttaa johtavan aseman tekijänoikeuden lisensoinnin ongelmien innovatiivisena ratkaisijana.

Kauppapaikka ja suunnannäyttäjä
Raportissa suositeltiin voittoa tavoittelemattoman, alan johtaman ja rahoittaman Copyright Hubin luomista. Copyright Hub yhdistäisi kansallisesti ja kansainvälisesti kasvavan tekijänoikeuksien vaihdon, rekisteröinnin ja muut tekijänoikeuteen liittyvät tietokannat yhteen paikkaan. Hooperin raportti suosittaa myös eräänlaisen ohjausjärjestelmän luomista, jolla Hubin suunnittelua ja toteutusta valvottaisiin ja vietäisiin eteenpäin. Raportin viestinä oli luovien alojen keskeinen asema Copyright Hubin perustamisessa ja rahoituksessa.

Copyright Hubin tavoitteena on keskittyä erityisesti loppukäyttäjien ja pienyrittäjien tekemiin transaktioihin. Nämä ovat yleensä rahallisesti pienimuotoisia, mutta niiden lukumäärä on suuri. Esimerkkinä on tilanne, jossa pieni start up -yritys haluaa käyttää musiikkia, tekstiä tai kuvia luovalla ja uudella tavalla.

Copyright Hubilla olisi viisi perustehtävää, joista ensimmäinen on toimia suunnannäyttäjänä monitahoisessa tekijänoikeuden maailmassa. Hub toimisi paikkana tekijänoikeuskoulutukselle. Sen olisi myös tarkoitus olla paikka, jossa tekijänoikeudenhaltijat voivat rekisteröidä oikeutensa tai lähioikeutensa teoksiin, sallia käyttöä ja myöntää lisenssejä. Hub toimisi myös ympäristönä, jossa mahdolliset lisensoijat ja oikeuksien käyttäjät voisivat helposti, läpinäkyvästi ja matalin transaktiokustannuksin lisensoida tekijänoikeuksia. Näin Hub olisi eräänlainen tekijänoikeuksien kauppapaikka.

Yksi tarkoituksista olisi toimia auktoriteettisena paikkana, josta orpoteosten potentiaaliset käyttäjät voisivat tarkastaa teoksiin liittyviä oikeuksia. Käyttäjät voisivat näyttää suorittaneensa kohteen tarkastuksen ennen teoksen digitoimista. Copyright Hub olisi silloin riippumaton taho orpoteosten due dilligence -selvityksissä.

Yhtenä suurena ongelmana Iso-Britanniassa ja muissakin maissa on rekistereiden puutteellisuus. Käyttäjän on vaikeaa tai mahdotonta löytää tietoa siitä, kuka omistaa ja mitä oikeuksia suojattuun teokseen. Syynä voi olla tietokantojen heikko laatu tai riittämättömyys digiajan tarpeisiin. Silloin oikeudenhaltija ei aina saa kunnollista korvausta työstään. Copyright Hub vastaisikin Hooperin raportin mukaan juuri tähän ongelmaan.

Copyright Works ja muut Hargreavesin raportin jälkeen ilmestyneet julkaisut Iso-Britannian IP-ympäristön kehittämisestä:
http://www.ipo.gov.uk/types/hargreaves.htm

Hilma-Karoliina Markkanen, Oik. yo, Helsingin yliopisto

Kirjoittaja oli keväällä ja kesällä 2012 harjoittelijana IPR University Centerissä.

Share: