”Käytännön markkinointi” – Nimensä veroinen kirja

(IPRinfo 5/2008)


Arvosteltu teos: Lauri Sipilä: Käytännön markkinointi. Nyt. Infor. Keuruu 2008. ISBN 978-952-5123-81-4. 278 s.

Vastentahtoisesti ja epäillen tartuin pöydälläni levänneeseen ”Käytännön markkinointi. Nyt” -kirjaan, jonka päällä komeili kollegan liimaama PostIt-lappu: ”Lue ja arvostele seuraavaan lehteen”.

Olin tradenomiksi valmistuessani vannonut, etten enää tarttuisi yhteenkään markkinoinnin kirjaan, ainakaan lukeakseni sitä kannesta kanteen. Ja nyt – taasko sitä samaa ”huttua” asiakkaiden tarpeiden kartoittamisesta, kohderyhmistä, hinnoittelusta ja sijainnista? Ei kiitos!

Jouduin pettymään. Kirjahan on hyvä! Täynnä uusia, raikkaita näkökulmia markkinoinnin eri osa-alueista ja niiden toteuttamisesta käytännössä. Tottahan kirjaan mahtuvat myös nuo vanhat tutut ”hutut”, mutta puhummehan nyt markkinoinnin käsikirjasta, jonka täytyykin alkaa perusteista.

Kirjan todellinen anti on tämän hetken markkinoinnin erilaisissa painotuksissa. Erityisen tärkeään asemaan nousee yrityksen brändi, sen luominen, vahvistaminen ja säilyttäminen. Uusi ajatus – ainakin itselleni – on että markkinointistrategian ja liiketoimintastrategian tulisi olla yrityksessä yksi ja sama asia, jonka pohjalta brändiä lähdetään luomaan.

Lisäksi lukijan mieltä lämmittää muistutus siitä, että markkinointi on aina ensimmäiseksi ylimmän johdon tehtävä, ei suinkaan markkinointiosaston. Tätä ei sovi yhdenkään voittoa tavoittelevan yrityksen unohtaa.

Sisäistä markkinointia ei saa unohtaa
Kirjassa muistutetaan sisäisen markkinoinnin merkityksestä, joka monissa yrityksissä valitettavan usein unohtuu. Lisäksi korostuu digitaalisuus, sillä se on mullistanut markkinoinnin keinot. Hyvä näkökulma on muistutus, että internetissä asiakas tulee tuotteen luo, eikä toisin päin. Olisiko yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa syytä panostaa hakukoneoptimointiin ja avainsanoihin? Pohtimisen arvoinen seikka.

Kirjan mielenkiintoisinta luettavaa ovat haastattelut. Suomen tunnetuimpien yritysten johtajat kertovat, kuinka heidän yrityksensä markkinointistrategia ja brändin luominen ja säilyttäminen toteutetaan sekä kuinka niitä vahvistetaan, mitataan ja seurataan. Näistä haastatteluista saa uusia näkökulmia ja ideoita varmasti alan osaavinkin ammattilainen.

Kirjan miinuksena mainittakoon, että lukiessa tulee kyllästetyksi erilaisilla englanninkielisillä lyhenteillä ja sanonnoilla, jotka on syytä painaa mieleen jo ensimmäisellä lukukerralla, niitä kun ei enää myöhemmin selitetä. Hakemisto olisi ollut kiva yllätys. Brändien osana olevien immateriaalioikeuksien hankkimisesta ja suojaamisesta ei myöskään puhuta.

Kaiken kaikkiaan kirja antaa kattavan kuvan tämän hetken markkinoinnin ja brändin luomisen välineistä ja siitä, kuinka markkinoilla myös pysytään tiukassakin kilpailutilanteessa. Kirja muistuttaa mittareiden ja seurannan merkityksestä yrityksen kasvulle. Sujuvasti ja mukavasti kirjoitettu markkinoinnin käsikirja kaikille alan ammattilaisille, joka kannattaa lukea. Nyt.

Auri Saarainen
Viestintäsihteeri
IPR University Center