WIPO: lähes kolmannes maailman tuotettujen tuotteiden arvosta koostuu aineettomasta pääomasta

15.1.2018
WIPO:n julkaisemassa vuoden 2017 raportissa tutkitaan aineettomien oikeuksien arvon osuutta valmistettujen tuotteiden globaaleissa arvoketjuissa. Erityishuomio raportissa kiinnitetään kahviin, älypuhelimiin sekä aurinkopaneeleihin.

WIPO:n raportti julkaistaan joka toinen vuosi ja jokaisella painoksella on oma immateriaalisiin oikeuksiin liittyvä ajankohtainen teemansa. Uusimmassa raportissa tutkitaan maailmanlaajuisia tuotantoketjuja ja sitä, mistä niiden tuottamien tuotteiden arvo muodostuu. Raportissa selvitetään sekä tuotteisiin käytettyjä työ-ja palkkakustannuksia, materiaalikustannuksia sekä esimerkiksi muotoilusta, teknologiasta ja brändäyksestä johtuvaa aineettoman pääoman osuutta tuotteen arvosta.

Raportin alkusanoissa todetaan, että teknologia sekä kaupankäynnin avoimuus ovat muuttaneet kansainvälistä tuotantoa merkittävästi. Raportti alkaa esittelyllä siitä, miten globaalit arvoketjut muodostuvat ja miten ne on organisoitu. Tämän pohjalta raportissa arvioidaan aineettoman pääoman makrotaloudellista vaikutusta globaaleihin arvoketjuihin. Raportin mukaan tarkasteltaessa 19 tuotantoalaa, aineettoman pääoman arvo on noin kolmasosa tuotteiden arvosta. Yhdysvaltain dollareissa tämä tarkoittaa noin 5.9 biljoonaa vuonna 2014.

Älypuhelimet

Älypuhelimia valmistavat yritykset investoivat suuria summia aineettomien oikeuksien suojaamiseen ja tuotteidensa kehittämiseen. Raportissa verrataan suurimpien yli 400 USD maksavien älypuhelinten valmistajien omistamia aineettomia oikeuksia keskenään. Näistä esimerkiksi nostetaan teknologia, laitteistojen ja ohjelmistojen muotoilu sekä brändäys. Raportin mukaan jokaista IPhone 7 kohtaan, jonka myyntihinta on noin 810 USD, Applelle jää suunnilleen 42 prosenttia myyntihinnasta.  Myös Huawei ja Samsung saivat ison osan tuotosta aineettomasta pääomasta. Tästä voidaan päätellä aineettoman pääoman merkittävä osuus älypuhelimen hinnasta.

Patenteista jopa 35 prosenttia kaikista uusista rekisteröintihakemuksista liittyy älypuhelimiin.

Erityisen nopeasti kasvavia patenttihakemusten kohteita ovat graafiset käyttöliittymät (graphical user interfaces) kuten puhelimeen ladattavien sovellusten kuvakkeet. Tästä esimerkkinä raportissa mainitaan Applen hakemat 222 ja Samsungin 379 kuvakkeen muotoilua koskevaa patentointia vuosina 2009-2014.

Kahvi

Raportin mukaan kahvinkuluttajat voidaan jakaa kolmeen eri luokkaan. Ensimmäisen luokan kuluttajat juovat tavallista kahvia kotonaan. Toisen luokan kuluttajat juovat kahvia sosiaalisessa ympäristössä kuten kahvilassa, joka on usein tehty miellyttäväksi ulkoasultaan, jotta se houkuttelisi asiakkaita. Usein kahvi juodaan joko espressona tai siihen lisätään vaahdotettua maitoa. Kolmannen kuluttajaryhmän muodostavat henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita siitä, miten kahvi kuuluu valmistaa, jotta sen aromit pääsisivät oikeuksiinsa, mistä pavut ovat tulleet, millaisia pavut ovat sekä miten ne on kasvatettu. Nämä kuluttajat ovat valmiita maksamaan kahvistaan muita ryhmiä korkeamman hinnan ja heidän suosimat kahvipavut ovat usein laadukkaampia kuin edellisten ryhmien käyttämät pavut.

Ensimmäisen ryhmän jäsenet kuluttavat edelleen noin 65-80 prosenttia kahvin kokonaiskulutuksesta, mutta heidän kuluksensa edustaa vain noin 45 prosenttia kaiken kulutetun kahvin markkina-arvosta. Toisen ja kolmannen ryhmän edustajien ostama kahvi on toisin sanoen kalliimpaa kuin ensimmäisen. Nämä kaksi jälkimmäistä luokkaa muokkaavat kahvin globaaleja arvoketjuja. Kuluttajat ovat kiinnostuneempia kahvin alkuperästä ja kahvin tuotantoketju on lyhentynyt. Vastauksena muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, yhä useammat kahvintuottajat investoivat kahviensa kehittämiseen erottaakseen kahvinsa muiden kahvien brändeistä. Lisäksi raportin mukaan osa kahvintuottajamaista pyrkii aktiivisesti brändäämään maataan kahvintuottajana ja kahvin tuottajat luovat entistä vahvemmin suojeltuja kahvibrändejä.

Aurinkopaneelit

Aurinkopaneelit ovat raportin mukaan muuttuneet korkealuokkaisista erikoisista tuotteista edullisiksi kulutustuotteiksi. Tämä kehitys on luonut painetta valmistajissa, jotka ovat joutuneet sopeuttamaan tuotantonsa muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen. Raportin mukaan vuosien 2008 ja 2015 välillä aurinkopaneelien hinnat laskivat arviolta 80 prosenttia. Hintojen lasku on seurausta tuotantokustannusten alentumisesta erityisesti tehokkaampiin tuotantokoneisiin investoinnin sekä tehokkuuden lisäämien keksintöjen käyttöönoton ja laajamittaisten tuotantojen saavuttamisesta.

Lisäksi, johtuen aurinkopaneeleita tukevasta politiikasta, paneelien kysyntä on kasvanut eksponentiaalisesti vuosituhannen alusta alkaen. Kysyntää on lisännyt nopea teknologian kehittyminen, joka sekin on dramaattisesti laskenut tuotteiden hintoja.

Maantieteellisesti aurinkopaneeleihin liittyvän teknologian tuottaminen on edelleen keskittynyttä. Suuri osa siihen liittyvistä patenteista haetaan Kiinassa, Saksassa, Japanissa, Etelä-Koreassa sekä Yhdysvalloissa. Näistä Kiina on ollut listan kärjessä jo vuodesta 2010.

Raportista ilmeni lisäksi muun muassa seuraavanlaisia lukuja:

•    Aineettoman pääoman osuus oli 30,4 prosenttia vuosina 2000-2014 myytyjen teollisuustuotteiden kokonaisarvosta.
•    Aineettoman pääoman osuus kasvoi 27,8 prosentista vuonna 2000 31,9 prosenttiin vuonna 2007, ja osuus on pysynyt vakaana sen jälkeen.
•    Kolme tuoteryhmää – elintarvikkeet, moottoriajoneuvot ja tekstiilit – muodostavat lähes 50 prosenttia koko aineettoman pääoman tuottamasta arvosta globaaleissa arvoketjuissa.

WIPO:n tiedote: http://www.wipo.int/pressroom/en/articles/2017/article_0012.html

WIPO (2017). World Intellectual Property Report 2017: Intangible capital in global value chains

Share: