Vuoden 2021 arvostetuimmat brändit on valittu

20.8.2021

Taloustutkimuksen teettämän vuosittaisen Brändien arvostus-tutkimuksen tulokset on julkistettu.

Vuoden 2021 mittauksessa suomalaiset kuluttajat nostivat viiden arvostetuimman brändin joukkoon Fiskarsin, Yle Areenan, Abloyn, Fazerin ja Ylen. Jo kolmatta vuotta peräkkäin arvostetuimmaksi brändiksi nousi Fiskars. Kärkiviisikon brändeistä ainoastaan Yle Areena oli uusi tulokas, sillä Fiskarsin ohella sekä Abloy, Fazer että Yle kuuluivat mittauksen kymmenen arvostetuimman brändin joukkoon myös vuonna 2020.

Loppukeväästä 2021 toteutetussa tutkimuksessa suomalaiset kuluttajat arvioivat brändejä antamalla niille arvosanan sen mukaan, kuinka paljon he arvostavat kyseessä olevaa brändiä. Lisäksi kuluttajat vastaavat brändien hinta-laatusuhdetta koskeviin kysymyksiin, kertovat, käyttävätkö he kyseessä olevaa tuotemerkkiä sekä selventävät, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat keskustelun kohteena olevaa brändiä.

Tämän vuoden tutkimuksessa arvioitiin kaiken kaikkiaan 559 brändiä yli 60 eri tuoteryhmästä. Kahdenkymmenen arvostetuimman brändin joukkoon ylsi jopa 18 suomalaisbrändiä, kuten esimerkiksi Valio, Elovena, Prisma, Finnair ja Finlayson. Vastaajien ikähaarukka oli 15-79 vuotta.

Löydät Kauppalehden julkaiseman asiaa koskevan uutisen täältä. Lisää tietoa Brändien arvostus-tutkimuksesta löydät Taloustutkimuksen kotisivuilta.

(VS)

Share: