Tuoreessa tutkimuksessa mitattiin arvokkaimpia suomalaisia brändejä – Nokia edelleen listan ykkönen

11.5.2021

Brand Financen vuosittaisessa tutkimuksessa listattiin 25 arvokkainta suomalaista brändiä. Vaikka kyseisten brändien yhteenlaskettu arvo putosi hieman vuodentakaisesta, 24,3 miljardista eurosta 25,2 miljardiin euroon, Brand Financen Valuation Director Savio D’Souza kommentoi positiivisesti suomalaisten brändien selviytymistä pandemian keskellä: ”Suomalaiset brändit ovat pärjänneet uskomattoman hyvin kriisin aikana. Suomessa on erittäin onnistuneesti pystytty rakentamaan B2B-brändejä; huomattava osa 25 parhaan joukosta ovat B2B-brändejä, joilla on vahva asema alueellisesti ja kansainvälisesti.”

Laajan IPR-portfolion omaava Nokia arvioitiin jo kuudennen kerrän arvokkaimmaksi brändiksi 8,0 miljardin euron brändiarvollaan. Pohjoismaisessa mittakaavassa Nokia arvioitiin neljänneksi arvokkaimmaksi brändiksi ruotsalaisten IKEAN, Volvon ja H&M:n jälkeen. Nokian brändiarvo putosi 11 % vuodentakaisesta, mutta se on edelleen ylivoimaisesti arvokkain brändi Suomessa. Listalla toisena olevan Koneen brändiarvo laski 13 % 1,9 miljardiin euroon. Vaikka myynnin lasku on saanut yleisesti Koneen brändiarvon kutistumaan, sen brändiarvo on kasvanut erityisen voimakkaasti Kiinassa, minkä lisäksi maailmantilanteen vakautumisella odotetaan olevan positiivinen vaikutus sen brändiarvoon. Arvokkaimpien brändien listalla seuraavana olivat Neste, K-Market ja Valio.

Tutkimuksessa tarkasteltiin myös 25 arvokkaimman brändin jakautumista toimialoittain. Teknologiasektori oli luonnollisesti arvokkain jo yksin Nokian vaikutuksesta. Seuraavana oli Tekniikka & Rakentaminen, johon lukeutuu Koneen lisäksi listalla olevat UPM, Stora Enso, Metso Outotec, Wärtsilä, Konecranes ja YIT. Vähittäismyynti oli kolmantena toimialalistauksessa.

Listalla oli myös kolme uutta tulokasta. Ensinnäkin listalle nousi Mandatum Life, joka arvioitiin Suomen nopeimmin kasvavaksi brändiksi 51 %:n kasvullaan. Lisäksi Metso Outotec (sijalla 13) ja Outokumpu (sijalla 23) nousivat listalle. Suurin putoaja oli Supercell, jonka brändiarvo tippui 34 %. Vaikka yleisesti ottaen pandemialla on ollut positiivisia vaikutuksia pelialaan, Supercellin liikevaihto kutistui viidettä vuotta putkeen.

Tutkimuksessa mitattiin myös brändien suhteellista vahvuutta tasapainotetun mittariston (Balanced Scorecard, BSC) avulla. Mittareina käytettiin markkinointiin tehtyjä investointeja, sidosryhmäpääomaa ja liiketoiminnan suorituskykyä. Näiden kriteerien mukaan Finlandia, joka kuuluu maailman kymmenen myydyimmän vodkabrändin joukkoon, on Suomen vahvin brändi. Finlandian brändin rakentamisen keskiössä ovat tällä hetkellä kestävään kehitykseen tähtäävät toimet osana yleisempää suomalaisten väkijuomabrändien tavoitetta saavuttaa tislaustoiminnassaan hiilineutraalisuus vuoteen 2025 mennessä.

Löydät Brand Financen asiaa koskevan tiedotteen täältä.

(HL)

Share: