Adobe on luonut tunnuksen tekoälyllä tuotetun sisällön tunnistamista varten

16.10.2023

A computer screen

Adobe, Armin, Intel, Microsoft ja Truepic ovat luoneet tekoälyllä tuotettua sisältöä varten tunnuksen lisätäkseen tekoälyn käytön läpinäkyvyyttä. Tunnuksella on tarkoitus kannustaa tekoälyllä tuotetun sisällön merkitsemiseen.

Yritykset loivat symbolin osana Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) -ryhmää. Ryhmä pyrkii luomaan sisällön lähteen ja alkuperän varmentamiseksi teknisiä standardeja. Adobe Content Authenticity Initiative -hankkeen johtaja on verrannut uutta symbolia elintarvikepakkauksissa olevaan ainesosaluetteloon. Symboli toimii hänen mukaansa ainesosaluettelon tavoin ja kertoo median alkuperän.

Yritysten luomasta ikonista käytetään lyhennettä CR, joka viittaa sanoihin content CRedentials. Ikoni muistuttaa hieman Creative Commons -symboli. CR-symbolin tavaramerkin omistaa C2PA-ryhmä.

Symbolin voi lisätä sisällön, kuten kuvien, videoiden ja PDF-tiedostojen, metatietoihin. Symboli näkyy teoksessa, eikä sitä voi poistaa kuvankäsittelyohjelmalla, koska tiedot ja symboli ovat upotettu myös metatietoihin. Kun symbolin sisältävää teosta katsoo verkossa, symbolista avautuu luettelo, joka sisältää tietoja muun muassa kuvan omistajasta ja käytetystä tekoälytyökalusta.

Tällä hetkellä symbolin voi lisätä Aboden kuva- ja videoeditointityökalulla, kuten Photoshopilla ja Premierillä. Myöhemmin tätä ominaisuutta voi käyttää muun muassa myös Microsoft Bingin Image Generatorilla.

Google puolestaan on esitellyt oman sisältömerkintänsä SynthID. Ominaisuuden avulla voidaan metatiedoista tunnistaa, onko jokin osa teoksesta tekoälyn luoma. Myös Digimarc on julkaissut oman tekijänoikeustiedot sisältävän vesileiman, jonka avulla voi seurata tietojen käyttöä tekoälyn koulutussarjoissa.

Alkuperäisen uutisen aiheesta pääset lukemaan täältä.

Kuva: Unsplash / Szabo Viktor

Kirjoittajat

Share: