Taylor Swift ja IPR

9.2.2024

Taylor Swift voitti tämän vuoden Grammy-palkintogaalassa jälleen Vuoden albumi -palkinnon. Tämä tekee hänestä ensimmäisen artistin, joka on voittanut kyseisen palkinnon neljä kertaa. Swiftin suosion ja menetyksen katsotaan olevan niin merkittävää, että hänestä järjestetään kursseja yliopistoissa – on puhuttu Swift-ilmiöstä. On siten sanomattakin selvää, että Swift on yksi maailman suosituimmista ja menestyneimmistä artisteista. Hänen vakuuttava IPR-portfolio ja onnistunut brändin luominen ovat osaltaan tukeneet tätä menestystä.

Immateriaalioikeuksilla on musiikkiteollisuudessa keskeinen rooli, ja erityisesti tekijänoikeudet ja tavaramerkit ovat olennaisia. Tämän tietää myös Taylor Swift, joka on suojannut aktiivisesti teoksiaan ja brändiään, ja joutunut myös taistelemaan oikeuksiensa puolesta. Hän on äänittänyt vanhoja albumeitaan uudelleen tullakseen musiikkinsa ainoaksi omistajaksi, ja kattavien tekijänoikeuksien lisäksi hän on rekisteröinyt valtavan määrän tavaramerkkejä. Swift on muusikoiden oikeuksien puolestapuhuja, ja hän esimerkiksi vaatinut suoratoistoalustoja, kuten Spotifyta, maksamaan muusikoille enemmän rojalteja.

Musiikin uudelleenäänittäminen ja albumien uudelleen julkaiseminen johtuvat musiikkiteollisuuden monimutkaisista tekijänoikeuskäytännöistä. Swiftin aikanaan entisen levy-yhtiönsä kanssa tekemän sopimuksen mukaan Swift omistaa itse sävellyksensä, mutta levy-yhtiö on omistaa kappaleiden masteroidut versiot. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Swift ei ole voinut esittää vanhoja kappaleitaan ilman entisen levy-yhtiönsä lupaa. Ratkaisuna tähän ongelmaan Swift on päättänyt uudelleenäänittää omat albuminsa, sillä Yhdysvaltojen tekijänoikeuslain mukaan äänitteen tekijänoikeuden omistajan yksinoikeudet eivät ulotu toisen äänitteen valmistamiseen tai kopiointiin, jos se koostuu muiden äänien itsenäisestä tallennuksesta, vaikka nämä äänet imitoivat tai jäljittelevät tekijänoikeuden alaista äänitettä. Näin Swift voi omistaa sekä sävellykset että masteroidut äänitteet, mikä antaa hänelle täyden hallinnan musiikistaan. Uudet versiot erottaa vanhoista ”(Taylor’s Version)” -merkinnästä.

Tavaramerkeikseen Swift on rekisteröinyt muun muassa nimensä, nimikirjoituksensa, albumeidensa  ja laulujensa nimiä, sanoituksiaan sekä faniensa lempinimen ”Swifties”. Suojaamalla aineetonta omaisuutta tavaramerkeillä laulaja on varmistanut, että esimerkiksi hänen sanoituksissaan esiintyvää ”this sick beat” -ilmaisua voidaan käyttää alalla ainoastaan hänen tuotteidensa ja palveluidensa yhteydessä. Tavaramerkkien rekisteröinti onkin toimiva tapa suojata omaa brändiä ja imagoa. Ottaen huomioon, että myös laulajan tälläkin hetkellä käynnissä olevan kiertueen nimi ”TAYLOR SWIFT THE ERAS TOUR” on Swiftin rekisteröity tavaramerkki, suojaamisella on valtavan suuri taloudellinen merkitys.

Lisää aiheesta löydät täältä, täältä ja täältä.

Kuva: Unsplash / Rosa Rafael 

Kirjoittajat

Share: