Taco Bellin ja Taco Johnsin tavaramerkkikiista päättyi sopuun

27.7.2023

Tree tacos on a plate

Yhdysvaltainen pikaruokaketju Taco John’s on ilmoittanut luopuvansa tavaramerkkirekisteröinnistään koskien ”Taco Tuesday” -ilmaisua. Jatkossa alalla toimivat yritykset voivat käyttää ilmaisua vapaasti omassa liiketoiminnassaan.

Osapuolten välinen kiista sai alkunsa toukokuussa, kun Taco Bell lanseerasi kampanjan ”Taco Tuesday” -ilmaisun vapauttamiseksi yleiseen käyttöön. Kampanjan yhteydessä Taco Bell vaati, että Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkivirasto mitätöi pikaruokaketju Taco Johnsille myönnetyn tavaramerkin, joka on ollut pikaruokaketjun omistuksessa vuodesta 1989 lähtien. Taco Bellin mukaan ”Taco Tuesday” on yleinen ilmaus, jonka tulisi olla kaikkien tacoja tarjoavien toimijoiden käytettävissä ilman pelkoa oikeudellisista seuraamuksista.

Taco Bell vetosi mitätöintivaatimuksessaan Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkiviraston vakiintuneeseen käytäntöön, jonka mukaan yleisluontoista ilmaisua, jota käytetään tavanomaisen tai yleisesti tunnetun konseptin kuvaamiseen, ei voida rekisteröidä tavaramerkiksi. Tämä johtuu siitä, ettei kohdeyleisö useimmissa tapauksissa yhdistä yleisluontoista ilmaisua tiettyyn kaupalliseen alkuperään.

Mitätöintimenettelyn yhteydessä Taco John’s ilmoitti, että se aikoo luopua ”Taco Tuesday” -ilmaisua koskevasta tavaramerkkirekisteröinnistään. Taco Johnsin toimitusjohtajan Jim Creelin mukaan miljoonien dollarin käyttäminen tavaramerkin puolustamiseen ei tunnu oikealta ratkaisulta siitä huolimatta, että ”Taco Tuesday” on ollut osa yrityksen konseptia jo vuosikymmenten ajan.

Alkuperäinen uutinen on luettavissa täältä.

Kuva: Unsplash, Krisztian Tabori

Kirjoittajat

Share: