PRH:n tammikuun tavaramerkki on Sydänliiton kuviomerkki

9.1.2024

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) valitsee kerran kuussa kuukauden tavaramerkin edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröidyistä tavaramerkeistä. Valinnan tarkoituksena on kertoa esimerkein palveluiden ja tuotteiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä. Tammikuun tavaramerkiksi PRH valitsi Sydänliiton kuviomerkin.

Tammikuun 2024 kuukauden tavaramerkiksi valitun merkin haltija on kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestönä toimiva Suomen Sydänliitto ry. Yleisesti tunnetusta ja pidetystä sydänikonista on luotu liitolle selkeästi erottuva ja tunnistettava kuviomerkki, jossa tuttu ja sympaattinen sydänikoni on leikkisästi hieman kallellaan. Uudistuksen myötä rekisteröitiin tavaramerkeiksi sydän-kuviomerkki, Sydänliitto-sanamerkki sekä myöhemmin liiton logona toimiva kuviomerkki, jossa on sanallinen osa.

Paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti toimiva Sydänliitto muodostaa suuren yhteisön, johon kuuluu yli 60 000 liiton henkilöjäsentä. Liiton visuaalisen viestinnän yhtenäisyyden ja vaikuttavuuden tueksi on laadittu myös graafinen ohjeisto, josta löytyy muun muassa käyttövinkkejä sydänikonille.

Sydänliiton tuotteista, palveluista ja viestinnästä vastaava johtaja Eeva Hietalahti korostaa liiton merkitystä sydänterveyttä koskevan tutkitun tiedon välittäjänä. Hietalahti pitää tärkeänä sitä, että yleisö yhdistää rekisteröidyn sydänkuvion juuri Sydänliiton toimintaan. Rekisteröinnin tarkoituksena on Hietalahden mukaan myös kitkeä harhaanjohtavaa toimintaa.

PRH:n alkuperäinen uutinen on luettavissa täältä ja kuviomerkin koko tavaramerkkitarina täältä.

Kuva: Unsplash / Jamie Street

Kirjoittajat

Share: