EUT: Myymälän sisustusta esittävä piirros voidaan rekisteröidä palvelun tavaramerkiksi, jos palvelu on laajempaa kuin pelkkä tavaroiden myynti

11.7.2014
Euroopan unionin tuomioistuin (EUT) on tulkinnut tavaramerkkidirektiiviä (2008/95/EY, 2 artikla ja 3 artiklan 1 kohta) asiassa, joka koski myymälän ulkoasun suojaamista osana palvelua ja graafisen esittävyyden edellytyksiä.

Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkivirasto (United States Patent and Trademark Office, USPTO) oli vuonna 2010 rekisteröinyt Apple Inc.:n (jäljempänä Apple) hyväksi kolmiulotteisen tavaramerkin, joka koostui Applen lippulaivamyymälöitä esittävästä monivärisestä piirroksesta. Piirroksessa oli kuvattu myymälätila sen näyteikkunoiden läpi ja se sisälsi muun muassa teräksenharmaata ulkoseinää sekä vaaleanruskeita tuotepöytiä. Siinä ei ollut kuvattu tarkkoja mittoja tai teknisiä ratkaisuja. Merkki rekisteröitiin Nizzan sopimuksen (Yhdistyneiden kansakuntien sopimuskokoelma, nide 1154, nro I-18200, s. 89) mukaisesti vähittäiskauppapalveluille, jotka koskevat tietokoneita, niiden oheislaitteita, matkapuhelimia, kuluttajaelektroniikkaa tai muuta sellaista. Palvelut koostuivat useista suorituksista, joilla kuluttajaa kannustettiin ostamaan Applen tuotteita.

Apple ryhtyi tämän jälkeen toimiin mainitun tavaramerkin suojan laajentamiseksi Madridin sopimuksen mukaisesti (Yhdistyneiden kansakuntien sopimuskokoelma, nide 828, nro I-11852, s. 390). Suojan laajentamista ei kuitenkaan hyväksytty kaikissa sopimukseen kuuluvissa valtioissa.

Saksan patentti- ja tavaramerkkivirasto (Deutsches Patent- und Markenamt, DPMA) hylkäsi tavaramerkin rekisteröintihakemuksen sillä perusteella, että myymälätilaa esittävässä kuviossa esitetään ainoastaan liiketoiminnan olennainen osatekijä. Asiakas voi ymmärtää tilan sisustuksen kertovan tavaroiden laadusta, mutta hän ei miellä sitä alkuperästä kertovaksi tekijäksi. Tavaramerkkidirektiivin toisen artiklan mukaan tavaramerkin tulee erottaa yrityksen tavarat tai palvelut muiden yritysten vastaavista, jotta se voidaan rekisteröidä. DPMA totesi myös, ettei myymälätila erottunut riittävästi muiden elektroniikkamyyjien toimitiloista.

Apple valitti päätöksestä Saksan patenttituomioistuimeen (Bundespatentgericht), jonka mukaan kuvatussa sisustuksessa oli sellaisia erityispiirteitä, jotka erottivat sen elektroniikka-alan tavanomaisten myymälöiden sisustuksesta. Asiassa esiin nousseiden perustavanlaatuisten tavaramerkkioikeudellisten kysymysten vuoksi Saksan patenttituomioistuin päätti kuitenkin esittää asiassa ratkaisupyynnön EUT:lle.

EUT tutki ensimmäiset kolme ennakkoratkaisukysymystä yhdessä. Ne koskivat sitä, onko tavaramerkkidirektiivin 2 ja 3 artiklaa tulkittava siten, että myymälätilan sisustuksen esittäminen pelkällä piirroksella absoluuttisia tai suhteellisia mittoja ilmaisematta voidaan rekisteröidä tavaramerkiksi palveluille, jotka koostuvat useista suorituksista, joilla kuluttajaa kannustetaan ostamaan rekisteröintihakemuksen esittäjän tuotteita?

EUT totesi, että tavaramerkkinä rekisteröitävän kuvion on täytettävä kolme edellytystä: sen on muodostettava merkki, joka on esitettävissä graafisesti ja joka erottaa yrityksen tavarat tai palvelut muiden yritysten vastaavista. Kun piirrokset voidaan esittää graafisesti, kysymykseksi muodostui niiden erottamiskyky muiden yritysten vastaavista tuotteista. Absoluuttisilla tai suhteellisilla mittojen ilmaisemisella ei ollut merkitystä.

Merkin erottamiskyky jää tapauskohtaisen arvioinnin varaan. Sitä on arvioitava suhteessa kyseisiin tavaroihin tai palveluihin ja siihen, miten kohtuullisen tarkkaavaisista keskivertokuluttajista muodostuva kohderyhmä mieltää tavaramerkin.

EUT totesi myös, että suoritukset, joilla kuluttajaa ainoastaan kannustetaan ostamaan yrityksen tuotteita, eivät ole ”palveluita”. Sen sijaan esimerkiksi tuote-esittelyt mainitunlaisissa myymälätiloissa kuuluivat palvelu-käsitteen piiriin. EUT:n mukaan tavaroiden myymälätilan sisustuksen esittäminen pelkällä piirroksella voidaan rekisteröidä tavaramerkiksi palveluille, jotka koostuvat kyseisiin tavaroihin liittyvistä palveluista, mutta eivät liity kiinteästi tavaroiden myyntiin. Myös muiden tavaramerkkidirektiivin edellytysten on täytyttävä.

EUT jätti viimeisen ennakkoratkaisukysymyksen tutkimatta.

Ratkaisu asiassa C-421/13 (Apple Inc. v. Deutsches Patent- und Markenamt) annettiin 10.7.2014 ja se on luettavissa kokonaisuudessaan Curia-tietokannasta.

(EL)

Share: