Oktoberfest-termi on suojattu tavaramerkillä

23.9.2021

Maaliskuusta 2021 lähtien termi Oktoberfest on suojattu EU-alueen kattavalla tavaramerkillä. Tavaramerkki on voimassa vielä viisi vuotta.

Oluttuoppi Münchenin leimalla

Münchenin kaupunki on jo monen vuoden ajan yrittänyt saada Oktoberfest-termiä rekisteröityä tavaramerkiksi kansallisella tasolla. Saksan patentti- ja tavaramerkkivirasto ei tätä tavaramerkkiä kuitenkaan ole suostunut rekisteröimään. Saksan patentti- ja tavaramerkkiviraston mielestä kyseinen termi on pidettävä vapaana sanana. Euroopan unionin teollisuusoikeuksien virasto kuitenkin rekisteröi Oktoberfest- termin tavaramerkiksi maaliskuussa 2021 ja nyt se suojaa 22 eri tuoteryhmää koko unionin alueella. Yksi näistä tuoteryhmistä on muun muassa turismiin liittyvä markkinointi. Tavaramerkki on voimassa viisi vuotta.

Münchenin kaupunki toimi nopeasti EU-tason tavaramerkin rekisteröimisen jälkeen. Dubaissa yritettiin lanseerata ”Oktoberfest goes Dubai” tapahtuma. Järjestäjätahot pyrkivät kiertämään tavaramerkin lisäämällä ”goes Dubai” sanat tavaramerkillä suojatun termin perään. Münchenin alueellinen tuomioistuin kuitenkin onnistui kieltämään Oktoberfest goes Dubai- kampanjan ja siihen liittyvän mainonnan.

Tavaramerkkihakemus jätettiin jo vuonna 2016, joten suoja-aika on voimassa vuoteen 2026 asti. Tavaramerkki on voimassa 10 vuotta siitä päivästä, kun hakemus on jätetty.

Pääset lukemaan koko uutisen englanniksi tästä.

Kuva: Unsplash photos

Kirjoittajat

Kirjoittajat