Ohjelmiston suojajärjestelmän kiertäminen on tietyissä tapauksissa sallittua – EUT:n tuomio

13.2.2014
EUT antoi 23.1.14 ennakkoratkaisun tapauksessa C-355/12 Nintendo. Sen mukaan Nintendon piraatinestojärjestelmä on laillinen, vaikka se tosiasiallisesti rajoittaa videopelimarkkinoita pelkästään Nintendon tuotteille.

Videopelien suunnittelu- ja valmistuskonserniin kuuluvat Nintendo-yritykset pitivät markkinoilla kahdentyyppisiä tuotteita pelejä varten: kannettavia järjestelmiä eli DS-konsoleja ja kiinteitä pelikonsolijärjestelmiä eli Wii-konsoleja. Yritykset olivat toteuttaneet teknisiä toimenpiteitä eli konsoleihin asennetun tunnistinjärjestelmän sekä fyysisen alustan, jolle tekijänoikeudella suojatut videopelit on tallennettu, salauskoodin. Nämä toimenpiteet estivät videopelien laittomien jäljennösten käyttämisen. Koodittomia pelejä ei ollut mahdollista käynnistää kummallakaan Nintendon kaupan pitämällä laitetyypillä. Tekniset toimenpiteet estävät sen, että konsoleilla käytetään muiden yritysten kuin Nintendon ohjelmia, pelejä tai multimediasisältöä yleisemminkin.

PC Boxilla oli laitteita, joilla kierrettiin laitteistolla (hardware) oleva suojajärjestelmä ja joiden avulla voitiin käyttää piraattivideopelejä, kun ne oli asennettu konsoliin. Nintendo-yritykset katsoivat, että PC Boxin laitteiden ensisijainen tarkoitus oli Nintendo-pelien teknisten suojatoimenpiteiden kiertäminen ja välttäminen, ja ne nostivat kanteen PC Boxia ja 9Netiä vastaan italialaisessa tuomioistuimessa (Tribunale di Milano).

PC Box piti kaupan Nintendon alkuperäisiä konsoleja yhdessä sellaisen täydentävän ohjelmiston(softwaren) kanssa, joka muodostui tietyistä riippumattomien valmistajien sovelluksista (homebrews).  Ne oli luotu nimenomaisesti käytettäviksi tällaisissa konsoleissa ja niiden käyttö edellytti sellaisten PC Boxin laitteiden asentamista ennakolta, joilla poistettiin käytöstä teknisen suojauksen muodostamiseksi asennettu laite.

PC Boxin mukaan Nintendo-yritysten tosiasiallinen päämäärä oli sellaisen riippumattoman ”softwaren” käytön estäminen, joka ei ollut videopelin laiton kopio vaan, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa MP3-tiedostojen, elokuvien ja videoiden käyttäminen kyseisten konsolien täysimääräiseksi hyödyntämiseksi.

Ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin kysyi, ovatko tietoyhteiskuntadirektiivin (2001/29) 6 artiklan mukaiset teknologiset suojakeinot, joilla suojataan videopelien tekijänoikeudet laillisia, vaikka ne rajoittavat videopelimarkkinoita.

EUT:n mukaan Nintendon piraatinestojärjestelmä on laillinen, vaikka se tosiasiallisesti rajoittaa videopelimarkkinoita pelkästään Nintendon tuotteille. Direktiiviä on tulkittava siten, että tehokkaan teknisen toimenpiteen käsite voi kattaa toimenpiteet, jotka muodostuvat tunnistinlaitteen lisäämisestä, ja joiden avulla suojataan toimet, joihin tekijänoikeuden haltija ei ole antanut lupaa.

EUT totesi, että kansallisen tuomioistuimen on tutkittava, voisivatko muut asennetut tai asentamatta jätetyt toimenpiteet häiritä tai rajoittaa kolmansien toimintaa vähemmän, ja kuitenkin suojata samanaikaisesti oikeudenhaltijan asemaa. Tämän osalta on asianmukaista ottaa huomioon kustannukset, jotka liittyvät erityyppisiin teknisiin toimenpiteisiin. Lisäksi on arvioitava näiden toimenpiteiden tehokkuus haltijan oikeuksien suojaan nähden. Kansallisen tuomioistuimen on tutkittava niiden menetelmien tarkoitusta, joilla voidaan kiertää tekniset suojajärjestelmät. Merkittävää on huomioida teknisten suojakeinojen kiertomenetelmien todellinen käyttötarkoitus. Eli kansallinen tuomioistuin tutkii, miten usein teknisen suojan kiertämisen keinoja käytetään tekijänoikeuden vastaisesti ja kuinka usein kyseisiä laitteita käytetään tarkoituksiin, joilla ei loukata kyseistä oikeutta. (MT/MLM)

EUT:n tuomio asiassa C-355/12 kokonaisuudessaan Curia-tietokannassa: http://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/

Share: