OBA-jaosto valvoo selainkäyttäytymiseen perustuvaa mainontaa

12.1.2015
Mainonnan eettisen neuvoston yhteyteen perustettu jaosto käsittelee kuluttajien valituksia.

Keskuskauppakamarin mainonnan eettisen neuvoston yhteyteen on perustettu OBA-jaosto, joka käsittelee verkkomainonnan kohdentamiseen liittyviä kuluttajavalituksia. Jaoston tarkoituksena on parantaa kuluttajien mahdollisuuksia rajoittaa tällaista mainontaa.

OBA (Online Behavioral Advertising) tarkoittaa selainkäyttöön perustuvaa kohdennettua mainontaa. OBA:n pyrkimyksenä on kohdentaa verkkomainonta vastaamaan käyttäjäryhmien todennäköisiä kiinnostuksenkohteita. Perusteena kohdennukselle käytetään selainkäyttötietoja, joiden avulla käyttäjästä muodostetaan profiili. Verkkosivustot käyttävät evästeitä käyttäjän tietokoneen tunnistamiseen. Kun mainos perustuu aikaisempaan verkkokäyttäytymiseen, mainoksessa tulisi näkyä ”Mainokseni”-kuvake, jonka avulla käyttäjä pääsee lisätietoja antavalle välisivulle.

Jaostolle voi tehdä valituksen, jos OBA-mainonnan kieltänyt käyttäjä saa kiellosta huolimatta kyseistä mainontaa. Selainkäyttäytymiseen perustuvan mainonnan voi kieltää Your Online Choices -sivustolla. Muihin valitusperusteisiin lukeutuu esimerkiksi sopimaton tiedonkeruu, eli kun mainontaa on kohdistettu alle 13-vuotiaisiin tai jos se perustuu arkaluonteiseen tietoon.

OBA-jaoston jäseninä toimivat mainonnan eettisen neuvoston jäsenet. Jaosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjen D-lukua (Markkinointi digitaalisessa interaktiivisessa mediassa). Koska menettely on alan itsensä rahoittamaa ja organisoimaa, jaosto voi käsitellä vain toimintaan sitoutuneiden yritysten mainoksia. Nämä yritykset ovat digimarkkinoinnin kattojärjestö IAB Finlandin jäseniä.

Keskuskauppakamarin tiedote 18.12.2014

OBA -valitus

Your Online Choices -sivusto

IAB Finland

(MO)

Share: