National Geographic vs. Napapijri Geographic – kiista tavaramerkeistä

21.12.2021

Northern lights and trees

Euroopan unionin yleisen tuomioistuimen käsittelemässä asiassa oli kyse vaatimuksesta tavaramerkin mitättömäksi julistamisesta aikaisemman rekisteröimättömän tavaramerkin perusteella.

Vuonna 2010 National Geographic Society -yhdistys haki EU-tavaramerkkirekisteröintiä sanamerkilleen ”National Geographic”. Tavaramerkki myönnettiin Nizzan sopimuksen tavaramerkkiluokkiin 18 ja 25. Luokat kattavat muun muassa laukut ja vaatteet.

Vuonna 2017 VF International Sagl -niminen yhtiö, Napapijri-vaatebrändin omistaja, teki EUIPO:lle hakemuksen, jolla se vaati National Geographic Societyn tavaramerkin mitättömäksi julistamista. Sen mukaan perusta tälle oli EU:n tavaramerkkiasetuksen 60.1 artiklan c-kohdassa sekä artiklassa 8.4, jossa säännellään rekisteröimättömän tavaramerkin haltijan oikeudesta vastustaa tavaramerkkirekisteröintiä.

Vaatimus mitättömäksi julistamisesta perustui VF International Saglin aikaisempaan rekisteröimättömään merkkiin ”Geographic”, joka oli osa merkkiä ”Napapijri Geographic”. Yrityksen mukaan kyseistä tavaramerkkiä käytetään Italiassa laukuissa ja vaatteissa.

EUIPO:n mitättömyysosasto sekä valituslautakunta hylkäsivät vaatimuksen mitättömäksi julistamisesta. Niiden mukaan VF International Sagl ei ollut todistanut, että sen rekisteröimätöntä tavaramerkkiä todella käytetään liiketoiminnassa tavaramerkkiasetuksen 8.4 artiklan tarkoittamalla tavalla. VF International Sagl teki valituksen Euroopan unionin yleiseen tuomioistuimeen ja väitti, ettei EUIPO ollut arvioinut todistelua eikä kohdeyleisön käsitystä merkistä oikein ja että EUIPO oli soveltanut oikeuskäytäntöä väärin tapauksessa.

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin hylkäsi vaatimuksen. Sen mukaan VF International Sagl ei ollut todistanut, että rekisteröimätöntä merkkiä ”Geographic” olisi käytetty itsenäisesti liiketoiminnassa, sillä sitä oli käytetty ainoastaan yhdessä tavaramerkin ”Napapijri” kanssa sille alisteisesti. Tuomioistuimen mukaan ”Napapijri” muodostaa hallitsevan ja erottavan osan yhdistelmämerkistä, joten keskivertokuluttajan silmissä ”Geographic” ei ollut itsenäinen merkki, eikä kuluttaja siten yhdistä sitä yksinään käytettynä Napapijri-brändiin. Näin ollen vaatimus tavaramerkin mitätöimisestä aikaisemman rekisteröimättömän merkin perusteella ei menestynyt.

Euroopan unionin yleisen tuomioistuimen tuomion löydät täältä.

Kuvituskuva: Nelly Volkovich sivustolta Unsplash

Kirjoittajat

Share: