Museot ympäri maailmaa kaupallistavat mittaamattoman arvokkaita teoksiaan lisenssien avulla

26.11.2021

Museum

Museot ympäri maailmaa kaupallistavat alati kasvavissa määrin mittaamattoman arvokkaita teoksiaan koskevia aineettomia oikeuksiaan, yhteistyössä esimerkiksi luksusalusvaatevalmistajien ja pikaruokalaketjujen kanssa.

Kiina on tällä hetkellä johtava maa kuvataiteen kaupallistamisessa, ja arvioiden mukaan esimerkiksi Pekingin Palace Museum tuotti jopa 222 miljoonaa dollaria kaupallistamistamistuloina vuonna 2018.

Kuvataiteen kaupallistaminen tarjoaa tervetulleen tulovirran koronapandemian keskellä painiskeleville museoille. Esimerkiksi Lontoossa sijaitseva Victoria & Albert Museumin kävijämäärät putosivat jopa 97 % kuluneena vuonna. Museon johdon mukaan on mahdollista, etteivät käviäjämäärät palaa enää koskaan ennalleen.

V&A:n lisensointipäällikkö Lauren Sizeland kertoo kuitenkin, että kävijämäärien romahtaessa lisensoitujen tuotteiden myynti on moninkertaistanut. Etenkin sisustustuotteet ovat keränneet suurta suosiota aina kalusteista, tapetteihin ja tauluihin. Ovien ollessa suljettuna koronapandemian keskellä, V&A otti 22 uutta lisenssiä ja julkaisi jopa 1400 lisensoitua tuotetta.

Myös muut kuuluisat museot kuten Pariisin Louvre ja Amsterdamin Rijksmuseum ovat seuranneet koronapandemian kiihdyttämää trendiä.

The Guardian-lehden alkuperäisen aihetta käsitelleen uutisen pääset lukemaan täältä.

Kuva: Brett Jordan sivustolta Unsplash.

Kirjoittajat

Share: