Miksi immateriaalioikeudet ovat tärkeitä menestyvälle brändille?

18.10.2021

Orionin tavaramerkkisalkun vastaava Taru Kallio-Nyholm kiteytti, miksi immateriaalioikeudet ovat tärkeitä menestystä haluaville brändeille. Kallio-Nyholm toimii myös kouluttajana IPR University Centerillä.

all the things listed of what intellectual property consists of

Brändin suojaaminen on eräänlainen vakuutus yrityksen markkinointi investoinnille. Taru Kallio-Nyholmin mukaan yrityksen eri osastojen on tehtävä tehokasta yhteistyötä. Markkinointiosaston on uuden brändin keksiessään oltava ajoissa IPR-tahoon yhteydessä, jotta on tarpeeksi aikaa tehdä IPR-asioihin liittyvää tutkimusta.

Ennen uuden brändin lanseerausta on tehtävä paljon tutkimustyötä, koska maailmassa on jo rekisteröity yli 80 prosenttia yleisistä nimistä. Markkinointiosaston on osattava olla tarpeeksi luovia, jotta on mahdollista kehittää brändillisesti toimiva nimi, joka ei myöskään loukkaa muiden oikeuksia.

Tämän lisäksi on kiinnitettävä huomiota pitkän tähtäimen suunnitelmaan. Brändin suunnittelussa on kiinnitettävä huomiota siihen, missä brändin kanssa ollaan vuosien päästä ja miten brändi tulee muuttumaan. Näiden lisäksi on kiinnitettävä huomiota siihen, laajentuuko myytävien tuotteiden tuoteryhmä tulevaisuudessa.

Mikäli yritys ei huomioi alussa immateriaalioikeuksia, pahimmassa tapauksessa se voi koitua yrityksen liiketoiminnan kohtaloksi.

Pääset lukemaan koko uutisen tästä.

Kuva: iStockphotos

Kirjoittajat

Share: