Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä huomautusta 17.8.

21.8.2023
phone and leaves

Mainonnan eettinen neuvosto julkaisi 17.8. neljä lausuntoa markkinoinnin tunnistettavuudesta.

MEN 19/2023 markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa oli kyse ritaniemiofficial-tilillä julkaistuista mainoksista. Vaikuttaja on 18.3. julkaistuissa tarinoissa merkinnyt Nellafiina-tuotemerkin vaatteet yhteistyössä saaduiksi ja antanut alekoodin. Kuitenkin kyseiset vaatteet oli nähty vaikuttajan ja lapsen päällä jo 17.3., jolloin yhteistyöstä ei ollut mainintaa.

Markkinoijan mukaan tuotteet oli annettu lahjaksi ilman julkaisu- tai yhteistyövelvoitetta. Vaikuttajan mukaan hän ei ollut 17.3. julkaistuissa tarinoissa tägännyt tuotemerkkiä tai ohjannut seuraajiaan Nellafiinaan. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi,  että asiaa kokonaisuutena arvioiden 17.3.2023 julkaistun videon mahdollisena tarkoituksena on ollut herättää kiinnostus tulevaan markkinointiin (teaser-mainos). Siten julkaisussa oli kyse markkinoijan lukuun tehdystä markkinoinnista ilman mainostunnistetta, jota ei ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Kyse oli piilomainonnasta, josta annettiin huomautus.

MEN 20/2023 markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa oli kyse kullanväristä kasvomaskia esittelevästä julkaisusta emiliahuttunenofficial-tilillä. Tilillä oli julkaistu mainos tuotteesta 22.2. selvin mainostunnustein, mutta 25.2. julkaistussa tarinassa mainostunnisteita ei ollut.

Markkinoijan mukaan kampanja-aikaiseen yhteistyöhön merkinnät on tehty selvästi. Myöhempi tarina ei ole ollut osa yhteistyötä. Myös vaikuttajan mukaan myöhempi julkaisu ei ollut osa kampanjaa. Hän oli ostanut maskit itse. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että 25.2. tehty julkaisu on tehty markkinoijan lukuun. Neuvosto perustelee päätöstä usealla syyllä, mukaan lukien siksi, että markkinoijalla ja vaikuttajalla on pitkäaikainen markkinointiyhteistyösuhde. Neuvosto toteaa, ettei julkaisu ollut selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi ja antoi huomautuksen.

MEN 21/2023 markkinoinnin tunnistettuus, Instagram (huomautus)

Asiassa oli kyse Signify Finland Oy:n (Philips Hue -brändi) markkinoinnista emiliahuttunenofficial-tilillä. Kyseessä on 20.11.2022 julkaistut kuvat, joissa taustalla on erityinen violetti valo, joka on peräisin kuvissa näkyvästä valaisimesta. Kuvatekstissä ei mainita yhteistyöstä Signify Finland Oy:n kanssa.

Vaikuttaja on kiistänyt piilomainonnan. Mainonnan eettinen neuvosto kuitenkin korostaa, että markkinoinnin käsitettä on tulkittava laajasti. Tapauksessa vaikuttaja on mainostanut brändin älyvalaistusta asianmukaisin merkinnöin 30.11.2022. Kuitenkin jo 20.11.2022 julkaistuissa Instagram-kuvissa on näkyvillä poikkeuksellisesti valaistu huone. Neuvosto toteaa, että vaikuttaja on julkaissut kuvia valaistuksessa etukäteen teaserinomaisesti. Tarkoituksena on ollut tuotteiden myynninedistäminen markkinoijan lukuun ja kyseessä on siten piilomainonta. Neuvosto antoi huomautuksen.

MEN 22/2023 markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa oli kyse emiliahuttunenofficial-tilillä 17.3. julkaistusta kuvasta. Kuvan taustalla oli näkyi Indiska Magasinet Ab:n kulho, josta vaikuttaja julkaisi mainoksen 19.3., joka oli merkitty mainokseksi asianmukaisesti.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnossa todetaan, että vaikuttaja on teaserinomaisesti julkaissut kulhosta kuvan kaksi päivää ennen varsinaista mainosjulkaisua. Esitetyn selvityksen perusteella ja kokonaisarvioiden katsottiin, että julkaisun ensisijaisena tarkoituksena oli tuotteen myynninedistäminen markkinoijan lukuun, eikä se ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Neuvosto antoi asiassa huomautuksen.

Kuva: Unsplash, Pratik Gupta

Kirjoittajat

Share: