Markkinaoikeuden ratkaisuja tammikuulta 2014
MAO:25/14: sekoitettavuus
Diaarinumero: 2013/369, antopäivä: 24.1.2014
Ejendals Suomi Oyj
Kyseisessä tapauksessa oli arvioitava kahden identtisen merkin sekoittumisvaara. Molempien tavaroiden käyttötarkoitus oli sama, eli tavarat oli suunnattu ihmisten pukeutumiseen ja suojaamiseen. Siten tavaramerkkien katsottiin tarkoittavan samankaltaisia tavaralajeja. Haetussa merkissä oli liitteenä kuvio, mutta merkkiin sisältyvät graafiset elementit eivät olleet erityisen omaperäisiä ja jäivät merkissä toisarvoiseen asemaan. Haettu merkki on sekoitettavissa estemerkkiin, sillä kummankin merkin ulkoasua hallitsee sana GRIP. Näillä perustein markkinaoikeus hylkäsi Ejendals Suomi Oyj:n valituksen.
MAO:46/14: sekoitettavuus, laajalti tunnettu merkki
Diaarinumero: 2013/383, antopäivä 31.1.2014
Oy Hartwall Ab
Kysymys oli merkin LAPIN KULTA ja OLVI KULTA sekoitettavuudesta. Merkit LAPIN KULTA ja OLVI KULTA eroavat toisistaan huomattavasti niin ulkoasultaan, lausuntatavaltaan kuin merkityssisällöltäänkin. Vaikka otetaan huomioon se, että sekoitettavuus onkin sitä suurempi, mitä erottamiskykyisempi ja tunnetumpi aikaisempi merkki on, se ei muuta merkeistä suomalaiselle keskivertokuluttajalle syntyvää erilaista kokonaisvaikutelmaa. Vaikka LAPIN KULTA onkin tunnettu tavaramerkki, niin OLVI KULTA merkki ei herätä kohdeyleisössä mielenyhtymiä merkkiin LAPIN KULTA.
MAO:47/14: sekoitettavuus, laajalti tunnettu merkki
Diaarinumero: 2013/384, antopäivä 31.1.2014
Oy Hartwall Ab
Tapauksessa oli kyse sanamerkin LAPIN KULTA ja ulkoasurekisteröinnin nro 252753 sekoitettavuudesta. Merkit eroavat toisistaan huomattavasti niin ulkoasultaan, lausuntatavaltaan kuin merkityssisällöltäänkin. Ulkoasukokonaisuudessa tekstinosa KULTA jää varsin toissijaiseen asemaan, siten merkki ei luo sekoitettavuus olettamaa merkkiin LAPIN KULTA. Vaikka otetaan huomioon se, että sekoitettavuus onkin sitä suurempi, mitä erottamiskykyisempi ja tunnetumpi aikaisempi merkki on, se ei muuta merkeistä suomalaiselle keskivertokuluttajalle syntyvää hyvin erilaista kokonaisvaikutelmaa.
MAO:48/14: sekoitettavuus, laajalti tunnettu merkki
Diaarinumero: 2013/385, antopäivä 31.1.2014
Oy Hartwall Ab
Tapauksessa oli kyse Olvin tavaramerkin KULTA OLUT sekoitettavuudesta Hartwall Ab:n tavaramerkkiin LAPIN KULTA. Hartwall Oy:n mukaan sen merkki KULTA on vakiintunut. Merkkien tavarat ovat samankaltaisia.
Merkkien LAPIN KULTA ja KULTA OLUT ainoa yhteinen tekijä on sana ”kulta”, jota keskivertokuluttaja on tottunut pitämään nyt kyseessä olevan luokan tavaroissa niitä kuvailevana ja jota myös käytetään suomen- ja englanninkielisenä varsin yleisesti rekisteröityjen merkkien osana nyt kyseessä olevassa tavaraluokassa. Keskivertokuluttaja ei merkkien yhteisen osan KULTA perusteella oleta, että merkkien tuotteet olisivat peräisin samasta yrityksestä taikka mahdollisesti taloudellisessa etuyhteydessä tai taloudellisesti keskenään sidoksissa olevista yrityksistä. Sana kulta ei luo kokonaisvaikutelmaa merkkien sekoitettavuudesta, siten merkit eivät ole sekoitettavissa.
MAO:49/14: sekoitettavuus
Diaarinumero: 2013/386, antopäivä: 31.1.2014
Oy Hartwall Ab > Olvi Oyj, Patentti- ja rekisterihallitus
Tapauksessa oli kyse Hartwallin rekisteröimän tavaramerkin LAPIN KULTA ja Olvin rekisteröimän KULTAHARKKO-tavaramerkin sekoitettavuudesta. Yhteistä merkeillä on sana ”kulta” ja tässä yhteydessä sana on varsin heikko merkin osa. KULTAHARKKO on yhdyssana ja se on kokonaisuus, jolla ei ole kyseessä olevien tavaroiden kuvailevuuteen liittyvää merkitystä ja se on kokonaisuutena käsite, jonka keskivertokuluttaja tunnistaa. Merkit eroavat toisistaan uskoltaan, lausuntatavaltaan ja merkityssisällöltään. Markkinaoikeus hylkäsi valituksen. Se katsoi, että merkkien samankaltaisuuden aste on erittäin vähäinen eikä KULTAHARKKO ole sekoitettavissa aikaisempaan tavaramerkkiin LAPIN KULTA.
(MT)