Mainonnan eettinen neuvosto antoi seitsemän lausuntoa

3.12.2018

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 19.11.2018 seitsemän lausuntoa siitä, onko mainos tai muu menettely markkinoinnissa hyvän tavan vastaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Neuvosto antoi huomautuksen kolmessa lausunnossa.

Huomautukset

MEN 35/2018: Markkinoinnin tunnistettavuus, kuka on markkinoija

Markkinointi ja markkinoija eivät olleet tunnistettavissa Youtube-videolla ”Miten juosta puolimarathon? – Finlandia Marathon 2018” ICC:n sääntöjen edellyttämällä tavalla. Videon alussa ei ollut selkeää kirjallista eikä suullista mainintaa siitä, että kysymyksessä oli mainos eikä mainostavan yrityksen nimeä tai muuta tunnusta. Neuvosto antoi huomautuksen.

MEN 33/2018: Syrjintä, naista halventava esitystapa

Lausunnossa oli kyse kahdesta mainoksesta, joista toinen sai huomautuksen. Yökerhon mainoksessa 1 oli naisia, joilta oli rajattu pää kuvan ulkopuolelle. Esitystapa oli naista halventava ja siksi hyvän tavan vastainen. Mainos 2 ei kokonaisuutena arvioituna ollut naista alentava, väheksyvä tai halventava. Mainos oli hyvän tavan mukainen.

MEN 32/2018: Elokuvan televisiomainos

Pienille lapsille sopimattoman elokuvan televisiomainos oli perheohjelman mainostauolla ennen klo 21 esitettynä hyvän tavan vastainen. Neuvosto antoi huomautuksen.

Vapauttava lausunto

MEN 34/2018: Miesten alushousumainos, aihetunniste

Mainoskampanjan aihetunniste #kättähousuun ei ollut hyvän tavan vastainen.

MEN 31/2018: Pään räjäytys mainoksessa, ihmisarvon kunnioittaminen

Mainoksen toteutustapa ja tyylilaji huomioon ottaen pään räjäyttämisen esittävä mainos ei ole ihmisarvoa loukkaava eikä siten hyvän tavan vastainen.

MEN 30/2018: Lainapalvelun markkinointi, lapset

Lainojen yhdistämistä tai kilpailutusta koskeva televisiomainos lastenohjelmien yhteydessä ei ollut hyvän tavan vastainen.

MEN 29/2018: Ei toimivaltaa

Asiassa ei ollut kysymys markkinoinnista, joten neuvosto ei ollut toimivaltainen arvioimaan asiaa.

(AH)

Share: