Mainonnan eettiseltä neuvostolta yksi uusi lausunto

9.11.2021

tuomarin pamppu ja lakikirja pöydällä

MEN 31/2021:hyvä tavan vastaisuus, ulkomainos, (vapauttava)

Mainonnan eettinen neuvosto sai lausuntopyynnön, joka koski Freska Finland Oy:n Iso Roobertinkadulla sijaitsevia ulkomainoksia. Yksityishenkilö, joka teki lausuntopyynnön, mielsi, että mainokset leimaavat asuinalueen asukkaat rasistisiksi, tyhmiksi ja muukalaiskammoisiksi.

Kotisiivouspalvelun mainoksissa tuodaan esiin, että alueella hieman pelätään maahanmuuttoa ja sen lisäksi mainoksista käy ilmi, että Freska Finland Oy työllistää tuhansia ihmisiä yhteensä yli 60 maasta. Markkinoijan mukaan mainosta ei kohdistettu nimenomaan Iso Rooberinkadun asuinalueen asukkaisiin, vaan mainokset haluttiin sijoittaa lähelle Perussuomalaiset rp:n puoluetoimistoa. Perussuomalaiset rp:n puoluetoimisto on Iso Roobertinkadulla. Markkinoijan mukaan he pitävät mainostensa yleisöä älykkäinä, sivistyneinä ja kampanjaviestin yhteiskunnallisen yhteyden ymmärtävinä ihmisinä.

Lausuntoa antaessaan Mainonnan eettinen neuvosto otti huomioon kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 1, 2 ja 12 artiklat. Artiklat määrittävät, ettei markkinointi saa olla lain tai hyvän tavan vastaista, markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa ja näiden lisäksi markkinoinnissa ei saa halventaa tai väheksyä muun muassa ihmisryhmää tai organisaatiota.

Mainonnan eettinen neuvosto teki asiassa kokonaisarvioinnin ja katsoi, ettei Freska Finland Oy:n mainokset ole hyvän tavan vastaisia.

Kuva: iStock photos

Kirjoittajat

Share: