Mainonnan eettiseltä neuvostolta viisi uutta lausuntoa

24.6.2021

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 24.6.2021 viisi markkinointia koskevaa lausuntoa. Neljässä asiassa päädyttiin huomautukseen, ja yksi lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä.

MEN 18/2021: Markkinoinnin tunnistettavuus, Facebook, piittaamattomuus (Huomautus)

Lausunnonpyytäjän mukaan Facebook-julkaisu ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi. Facebook-tilin julkaisussa oli mainostettu markkinoijayrityksen verkkokaupan tuotteita. Julkaisussa oli kuva mainostettavasta tuotteesta ja teksti, jonka lopussa viitattiin kaupalliseen yhteistyöhön. Neuvosto katsoi, ettei julkaisu ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, ja että markkinoija ja media olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti. Neuvosto korosti, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”, jonka tulee olla helposti havaittavissa heti julkaisun alussa. Neuvosto totesi lisäksi antaneensa samalle medialle aikaisemminkin huomautuksen markkinoinnin tunnistettavuudesta, minkä johdosta median katsottiin menetelleen ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 26 artiklan vastaisesti.

MEN 19/2021: Turvallisuus, lapsi (Huomautus)

Asia koski elintarvikkeiden kuljetuspalvelua tarjoavan yrityksen markkinointia. Lausunnonpyytäjän mukaan Instagram-tilin Story-osion julkaisu oli hyvän tavan vastainen, koska siinä esiintyi pieni liedellä seisova lapsi. Neuvosto totesi, että lapsen esiintyminen mainoksessa on sinänsä sallittua, ja että lapsi voi olla mainossanoman välittäjänä, jos hän liittyy luontevasti mainokseen. Lähtökohtaisesti myös elintarvikkeiden kuljetuspalvelua tarjoavan yrityksen markkinoinnissa voidaan siten neuvoston mukaan käyttää lasta. Kysymyksessä olevalla videolla nelivuotias lapsi oli puuhaillut keittiön työpöydän ja hellan päällä, joiden ei voitu katsoa olevan luonteva ja turvallinen paikka lapselle. Markkinoinnissa oli neuvoston mukaan laiminlyöty noudattaa turvallisuutta koskevia seikkoja. Neuvosto katsoi, että markkinoija ja media olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 17 ja 18 artiklojen vastaisesti, ja että markkinointi oli hyvän tavan vastaista.

MEN 20/2021: Lapsille sopimaton ulkomainos (Huomautus)

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan bussipysäkeillä esillä ollut ulkomainos oli hyvän tavan vastainen. Televisiosarjan mainoskuvassa oli uima-asuisia henkilöitä, jotka poseerasivat lumisen taustamaiseman edessä. Neuvosto totesi, ettei mainos ole hyvän tavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia tai alastomia ihmisiä. Neuvosto totesi edelleen, että yksittäistapauksessa aikuisille suunnattua markkinointia voidaan arvioida kuin lapsille suunnattua markkinointia, jos markkinointi tavoittaa lapset yleisesti. Neuvosto katsoi mainoksessa esiintyvien henkilöiden poseeraustyyli huomioon ottaen, että mainos oli seksuaalisen sisältönsä vuoksi lapsille sopimaton. Neuvosto totesi lisäksi, että vaikka mainos sinänsä kuvaisikin mainostettavan televisiosarjan sisältöä, tulee markkinoijan olla vastuullinen myös mediavalinnoissaan. Neuvosto katsoi, että markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 3 ja 18 artiklojen vastaisesti, ja että ulkomainos oli hyvän tavan vastainen.

MEN 21/2021: Muistutusmarkkinointi, lapsille sopimaton verkkokauppa, piittaamattomuus (Huomautus)

Lausunnonpyytäjän mukaan päivällä esitetyt radiomainokset olivat lapsille sopimattomia. Neuvosto totesi, että yksittäistapauksessa aikuisille suunnattua markkinointia voidaan arvioida kuin lapsille suunnattua markkinointia, jos markkinointi tavoittaa lapset yleisesti. Vaikka kysymyksessä oleva mainos ei sinänsä sisältänyt lapsille sopimatonta sisältöä, kiinnitti neuvosto huomiota siihen, että markkinoijan radiomainonta oli ollut saman tyyppistä useiden vuosien ajan, minkä seurauksena nyt arvioitavana olevat mainokset toimivat muistutusmarkkinoinnin tavoin. Neuvosto katsoi, että markkinoija ja media olivat menetelleet hyvän tavan vastaisesti, koska lapsille sopimatonta verkkokauppaa oli markkinoitu radiossa ennen klo 21:tä, koska mainoksia oli toistettu päivittäin noin 250 kertaa, ja koska markkinointi toimi muistutusmarkkinoinnin tavoin. Neuvosto katsoi, että markkinoija ja media olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 ja 18 artiklojen vastaisesti. Neuvosto totesi antaneensa samalle markkinoijalle ja medialle huomautuksen samalla perusteella aiemminkin, minkä vuoksi niiden katsottiin menetelleen myös perussääntöjen 26 artiklan vastaisesti.

MEN 22/2021: Vaalimainos, ei toimivaltaa (Lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä)

Lausuntopyyntö koski ulkomainoksena julkaistun kunnallisvaalimainoksen hyvän tavan vastaisuutta tai lainvastaisuutta. Mainoksessa esiintyi kerrostalon rappukäytävän nimitaulua esittänyt kuva ja tekstiä. Neuvosto totesi, ettei se ei ollut sääntöjensä 1 kohdan mukaan toimivaltainen arvioimaan poliittisen mainonnan sisältöä eikä markkinoinnin mahdollista lainvastaisuutta. Asia jätettiin käsittelemättä neuvoston sääntöjen 1 kohdan ja 9 kohdan 2 alakohdan perusteella.

(JT)

Share: