Mainonnan eettiseltä neuvostolta uusia lausuntoja

5.3.2024

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antoi helmi-maaliskuussa 2024 yhteensä yhdeksän lausuntoa. Kahdeksassa lausunnossa annettiin huomautus markkinoinnin tunnistettavuuteen tai lapsille sopimattomaan sisältöön liittyen. Yksi lausunnoista oli vapauttava.

Huomautukset

Viidessä lausunnossa oli kyse siitä, ettei markkinointi ollut asianmukaisesti tunnistettavissa. Huomautus annettiin seuraavissa lausunnoissa:

MEN 1/2024

MEN 2/2024

MEN 3/2024

MEN 4/2024

MEN 7/2024

Jokaisessa lausunnossa oli kyse markkinoinnista, jossa vaikuttaja oli tehnyt kaupallista yhteistyötä Instagram-tilillään. MEN katsoi julkaisujen olevan piilomainontaa, sillä ne eivät olleet selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Näin ollen markkinoija ja vaikuttaja menettelivät ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti. MEN muistutti, että mainostunnisteen on oltava kuluttajalle helposti havaittavissa heti Instagram-julkaisun tekstin alussa sekä jokaisessa tarina- ja kela-osion julkaisussa.

MEN 5/2024, lapset ja nuoret, tv

Lausuntopyynnön kohteena oli tv-mainos, jossa perheen isä keskustelee puhelimessa teleoperaattorin kanssa muun perheen osoittaessaan mieltään sisätiloissa. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos oli hyvän tavan vastainen, koska siinä halvennettiin perheen isää. Markkinoija ja media katsoivat vastauksissaan mainoksen olevan hyvän tavan mukainen. MEN ei katsonut lausunnossaan, että mainoksessa halvennettaisiin perheen isää. Sen sijaan MEN kiinnitti huomiota siihen, että mainos oli eri kellonaikoina esitettynä tavoittanut myös lapset. Koska mainoksessa esiintyi lapsia ja nuoria, se oli omiaan kiinnittämään lasten ja nuorten huomion. ICC:n markkinointisääntöjen 18 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa esittää lapseen tai nuoreen suunnattua vetoomusta, joka kehottaa häntä suostuttelemaan vanhempansa tai muun aikuisen ostamaan markkinoitavan tuotteen. Koska mainoksessa esiintyvien lasten ja nuorten katsottiin vähintään välillisesti esittävän markkinoitavaa tuotetta koskevan ostovetoomuksen, mainos oli hyvän tavan vastainen.

MEN 8/2024, perusperiaatteet / lapset ja nuoret, ulkomainos / mainos myymälässä

Lausuntopyynnön kohteena oli tanssistudion videomainos, jota näytettiin kauppakeskuksessa. Lausunnonpyytäjä piti mainosta hyvän tavan vastaisena, sillä mainoksessa esitettiin julkisesti seksuaalissävytteistä materiaalia. Markkinoija katsoi vastauksessaan, ettei mainosvideon sisältö ole lapsille sopimatonta. MEN huomautti, ettei yksinomaan vähäpukeisuus mainoksessa ole peruste sille, että mainos katsottaisiin hyvän tavan vastaiseksi. Tässä tapauksessa joidenkin tanssijoiden asut, liikehdintä ja kameran kohdentaminen vaikuttivat MEN:n mukaan enemmänkin eroottiselta kuvastolta. Koska mainosta oli myös esitetty kauppakeskuksessa, jossa lapset eivät voi välttyä sen näkemiseltä, mainosta oli pidettävä hyvän tavan vastaisena ICC:n markkinointisääntöjen 1 ja 18 artiklojen mukaisesti.

MEN 9/2024, perusperiaatteet / lapset ja nuoret, ulkomainos / mainos myymälässä

Lausuntopyyntö koski ulkomainosta, jossa markkinoitiin aikuisille suunnattua joulukalenteria. Mainosta esitettiin bussipysäkkien mainostauluilla ympäri Suomen. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos oli hyvän tavan vastainen, koska lapset ja nuoret altistuivat sille. Markkinoija katsoi vastauksessaan, että mainoksessa käytetty kuvitus ja kieli oli ammattimaista ja hillittyä. Lisäksi eroottisten tuotteiden markkinointi on Suomessa laillista. MEN:n mukaan sana ”joulukalenteri” on omiaan herättämään lasten mielenkiinnon mainoksessa käytetyn punaisen värimaailman lisäksi. Mainoksen alaosassa oli myös mainittu lapsille sopimattoman verkkokaupan osoite ja verkkosivustolle ohjaava QR-koodi. Mainos oli isokokoinen ja valaistu, eikä sen näkemiseltä voinut välttyä. MEN katsoi mainoksen olevan hyvän tavan vastainen ICC:n markkinointisääntöjen 1 ja 18 artiklojen mukaisesti.

Vapauttavat lausunnot

MEN 6/2024, perusperiaatteet / hyvä tapa, tv

Lausuntopyyntö kohdistui tv-mainokseen, jossa pariskunta istui katetun ruokapöydän ääressä talvivaatteet yllään. Mainoksessa esiintyvät hahmot eivät puhu ääneen, mutta huonotuulisen näköinen naishahmo lausuu äänettömästi jotain, joka on tulkittavissa sanaksi ”vittu”. Lausunnonpyytäjä katsoi mainoksen olevan hyvän tavan vastainen kiroilun takia. Markkinoija totesi vastauksessaan, että naisen sanaton viestintä jää katsojan tulkittavaksi, eikä kirosanaa kuulla ääneen. Media yhtyi omassa vastauksessaan markkinoijan näkemykseen ja huomautti, ettei turhautumista ja sisuuntumista ilmaisevien tunteiden ja sanojen käyttämisen voida katsoa olevan kategorisesti hyvän tavan vastaista. Lisäksi mainos on selvästi suunnattu aikuisille, eikä se sisällä lapsia puhuttelevia elementtejä. MEN totesi lausunnossaan, ettei kirosanaa lausuta mainoksessa ääneen. Mainoksen esitystapa huomioon ottaen neuvosto katsoi, ettei mainos ole hyvän tavan vastainen.

Kuva: Usplash / Julian Hochgesang

Kirjoittajat

Share: