Mainonnan eettiseltä neuvostolta uusia lausuntoja

14.12.2023

Logos of social media platforms

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antoi 11. joulukuuta 2023 yhden huomautuksen markkinoinnin hyvän tavan vastaisuudesta sekä kaksi huomautusta siitä, että markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

MEN 41/2023, hyvän tavan vastaisuus, sähköposti (huomautus)

Asiassa MEN oli saanut lausuntopyynnön Nicobros OÜ:n sähköpostilla lähetetystä suoramarkkinoinnista. Mainosviestissä kerrottiin henkilöstä, joka oli aikeissa tehdä itsemurhan. Mainoksessa tämän aikeen esti yritykseltä tullut viesti sen myymiä nikotiinipusseja koskevasta alennusmyynnistä. Mainostekstin jälkeen viestissä on tietoa alennusmyynnistä sekä alennuskoodi. Lausuntopyynnön tekijän mukaan viittaus itsemurhaan tekee mainoksesta hyvän tavan vastaisen. Markkinoija totesi vastauksessaan viestin sisältävän epäasiallista sekä loukkaavaa sisältöä ja sen olleen harjoittelijan virhe.

MEN huomioi, että ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Lisäksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Neuvoston mukaan itsemurhan käyttäminen tehokeinona on tällaista menettelyä. MEN totesi markkinoijan menetelleen ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 ja 2 artiklojen vastaisesti ja markkinoinnin olleen hyvän tavan vastaista.

MEN 42/2023, markkinoinnin tunnistettavuus, sovellus (huomautus)

Asiassa MEN oli saanut lausuntopyynnön Facebook-ryhmässä ”Vauva 2023” julkaistusta synnytysvalmennusmainoksesta. Julkaisussa ei ollut mainostunnistetta ja lausuntopyynnön tekijän mukaan kyse oli piilomainonnasta. Markkinoija totesi vastauksessaan, että mainos olisi voinut olla selkeämpi.

MEN totesi, että mainosten arviointi on tapauskohtaista ja siinä tulee muun muassa huomioida kuluttajan näkökulma. Usein kuluttaja tarkastelee mainosta vain pintapuolisesti. MEN korosti, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää ilmaisua ”mainos”, jonka on oltava kuluttajalle helposti havaittavissa heti Facebook-tekstin alussa. MEN:in mukaan mainos ei ollut heti tunnistettavissa markkinoinniksi, joten se oli piilomainontaa. Markkinoija oli siis menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artiklan vastaisesti.

MEN 43/2023, markkinoinnin tunnistettavuus, sovellus (huomautus)

Asiassa MEN oli saanut lausuntopyynnön AL Collection Oy Ab:n mainoksesta, joka oli julkaistu yrityksen omistajan henkilökohtaisen Instagram-tilin tarina-osiossa. Julkaisussa on kuva mainostetusta tuotteesta henkilön päällä ja teksti” this top is finally back in stock” sekä linkki tuotteeseen yrityksen verkkosivuilla. Lausuntopyynnön tekijän mukaan kyse oli piilomainonnasta. Markkinoija totesi vastauksessaan, että oman yrityksen esilletuominen on eri asia kuin vastikkeellinen kaupallinen yhteistyö kolmannen osapuolen kanssa.

Lausunnossaan MEN korosti, että mainoksen tulee olla tunnistettavissa mainokseksi myös silloin kuin henkilö mainostaa oman yrityksensä tuotteita. Etenkin silloin kuin mainos julkaistaan Instagram-tilillä, jossa on sekä kaupallisia että henkilökohtaisia julkaisuja, voi kuluttajan olla vaikea erottaa kaupallista sisältöä muusta ilman selkeää mainostunnistetta. MEN katsoi, että julkaisu oli piilomainontaa.

Kuva: Unsplash / Alexander Shatov

Kirjoittajat

Share: