Mainonnan eettiseltä neuvostolta useampi uusi lausunto 8/2022 & 9/2022

16.9.2022

empty wall

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 30.8.2022 ja 5.9.2022 yksitoista markkinointia koskevaa lausuntoa, joissa yhdeksässä päädyttiin huomautukseen. Huomautuksen saaneet lausunnot tiivistettynä alla.

MEN 23/2022: Makeismainos, lapsi (huomautus)

Lausuntopyynnössä on kyse markkinoinnista, joka lausunnonpyytäjän mukaan seksualisoi lapsia, mainoksessa käytetyn sanallisen ilmaisun ja lapsen ilmeen perusteella. Kyseisessä mainoksessa esitettiin lapsi ja makeisia sekä liitteenä oleva ilmaisu ”Ennakkotilaa nyt! Ananasanustapit vain makeistukusta!”. Markkinoija on tapauksessa myöntänyt, että mainos on hyvän tavan vastainen ja poistanut tämän verkkosivuiltaan sekä luvannut olemaan jatkossa tarkempi. Mainonnan eettinen neuvosto (jäljempänä neuvosto sekä MEN) on arvioinnissaan todennut, että mainoksen kohteena oleva makeistuote sekä mainoksessa esitetty lapsi herättää lapsien kiinnostuksen. Mainoksessa käytetty ilmaisu voidaan nähdä sopimattomana lapsia kiinnostavassa mainoksessa. Näin ollen mainos on hyvän tavan vastainen ja ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 (perusperiaatteet), 3 (hyvä tapa) ja 18 (lapset ja nuoret) artiklojen vastainen.

MEN 24/2022: Väkivalta (huomautus)

Mainonnan eettinen neuvosto oli saanut yksityishenkilöltä lausuntopyynnön liittyen yhtiön videomainokseen, joka oli esitetty YouTube-alustalla. Mainoksessa esiintyvät lapset ovat pukeutuneet eläinasuihin ja ampuvat jousipyssyillä miestä, joka on pukeutunut korppikotkaksi. Mainoksessa mies jää makaamaan maahan saatuaan osuman lapsien nuolista. Neuvosto toteaa, että mainoksessa on esitetty väkivaltaista kuvausta ilman perusteltua syytä. Tarkastelun alla olevassa mainoksessa on myös huomioitava, että lapset toimivat tekijöinä mainoksessa. Tämä voidaan nähdä säännösten vastaisena sillä lapsia ei saa esittää tekijöinä tai osallisina toiminalle, joka aiheuttaa vahinkoa muille. Neuvosto katsoi, että mainos oli hyvän tavan vastainen ja rikkoi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen artikloja 1, 2 (yhteiskunnallinen vastuu) ja 18.

MEN 25/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Tarkastelussa olevassa markkinoinnissa Instagram-käyttäjä on julkaisut pari kuvaa lapsesta, jonka yhteydessä on ollut kuvateksti minkä loppuun lisätty mainostunniste ”Partnership whit @metsolalifestyle”. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos ei ollut merkitty asianmukaisesti. Neuvosto totesi tapauksessa, että mainostunnuksessa ei ole käytetty selkeää suomenkielistä ilmaisua, vaikka mainos kohdistuu suomalaisiin kuluttajiin. Julkaisun loppuun sijoitettu englanninkielisen ilmaisun ei voida nähdä ilmaisevan riittävän selkeästi, että kyseessä on markkinointi. Näin ollen neuvosto totesi, että markkinoija ja media ovat toiminnallaan rikkoneet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklaa sekä C luvun C1 artiklaa (markkinoinnin tunnistettavuus). Puheenjohtaja on yksin tehnyt päätöksen asiassa Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaisesti.

MEN 26/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Lausuntopyynnössä oli kyse Instagram-julkiasusta, jossa markkinoitiin Cloudboots-painehousuja. Käyttäjä oli julkaisut Instagram-tilillään kuvan, jonka ohessa oli teksti missä mainittiin tuotteeseen liittyvästä kilpailusta. Vasta pitkän Instagram-tekstin lopussa oli maininta ”Ai niin. Tämä on kaupallinen yhteistyö. Pyysin puolta miljoonaa, mutta en saanut. Aina kannattaa silti yrittää”. Neuvosto totesi asiassa, että kyseinen julkaisu ei ollut riittävän selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi ja oli näin ollen sääntöjen vastainen (ICC:n markkinointisääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artikla). Mainostunniste olisi pitänyt sijoittaa Instagram-tekstin alkuun, jolloin se olisi ollut helposti havaittavissa. Puheenjohtaja on yksin tehnyt päätöksen asiassa Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaisesti.

MEN 27/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa on kyse mainoksesta Instagram-julkaisun muodossa, jonka yhteyteen on liitetty teksti ”yhteistyössä @trendcarpet”. Vaikuttaja on myöhemmin lisännyt ”Maksettu kumppanuus” tekstin Instagramin-merkintätyökalulla. Neuvosto on todennut, että käytetty ilmaisu ei selkeästi tuo ilmi julkaisun luonnetta. Kyseessä olevaa julkaisua ei pystynyt selkeästi tunnistamaan mainokseksi. Näin ollen markkinoija sekä media on tapauksessa toimineet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastaisesti (7 artikla ja C luvun C1 artikla). Asian on ratkaisut neuvoston puheenjohtaja Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaisesti.

MEN 28/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön liittyen Instagram-julkaisuun, jonka yhteydessä oli mainittuna alennuskoodi, mutta ei kuitenkaan mainostunnistetta. Neuvoston puheenjohtaja on ratkaisut asian mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.4 kohdan mukaisesti. Puheenjohtaja on todennut, että markkinointi ei ole selkeästi tunnistettavissa ilman mainostunnistetta. Näin ollen markkinoija sekä media ovat toimineet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan sekä C luvun C1 artiklan vastaisesti.

MEN 29/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa oli kyse markkinoinnin tunnistettavuudesta. Yksityishenkilö oli tapauksessa tehnyt lausuntopyynnön liittyen julkaisuun, jonka kuvan yhteydessä oli ainoastaan mainittu ”*yhteistyö @gallerix kanssa*”. Neuvoton puheenjohtaja, joka mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaisesti teki asiassa ratkaisun, totesi ettei Instagram-julkaisua ei ollut selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi ja rikkoi näin ollen ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklaa sekä C luvun C1 artiklaa. Ilmaisu ”mainos” olisi esimerkiksi katsoa olevan selkeänä mainostunnisteena.

MEN 32/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa oli esitetty kolme lausuntopyyntöä liittyen Instagram-tilillä tehtyihin julkaisuihin, jotka oli koettu sisältävän piilomainontaa. Kyseessä oleva Instagram-käyttäjä oli tehnyt useamman julkaisun missä esiintyy yhtiön tuotteita, mutta vain osassa on merkitty mainostunniste. Vaikuttaja on vasta myöhemmin merkinnyt julkaisujen yhteyteen mainostavansa tuotetta. Tämän lisäksi vaikuttajan toisen yhteistyökohteen kuvissa näkyy tuotteita aikaisemmasta yhteistyöstä. Kuvan yhteydessä on kuitenkin mainita vain yhdestä yhteistyöstä. Neuvosto on tapauksen arvioinnissa korostanut markkinoin käsitteen laajaa tulkintaa. Tapauksessa neuvosto on arvioinut, että on ollut kyse mainonnasta, mikä ei ole voitu tunnista markkinoinniksi. Näin ollen toiminta on ollut ICC:n perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaista. Yhteen tapauksessa esillä olleista kuvista neuvosto ei ole pystynyt ottamaan kantaa, sillä heille on toimitettu ainoastaan yksi kuva kaikista julkaisun yhdeksästä kuvasta.

MEN 33/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Yksityishenkilö oli tapauksessa tehnyt lausuntopyynnön liittyen Instagram-julkaisuun, jonka kaupallinen luonne oli lausunnonpyytäjän mukaan merkitty epäselvästi. Julkaisun yhteyteen on merkitty useampi toimija, mutta lausuntopyynnön kohteen on mainonta kohdistuen yhtiöön The Art of Cakes. Vaikuttaja on tapauksen ajankohtana viettänyt syntymäpäiväänsä Calliola koulutuskeskuksessa, joka on tilannut tilaisuuteen kakun. Vaikuttaja mainitsee sekä koulutuskeskuksen, että The Art of Cake-yrityksen julkaisussaan. Yritys, joka on toimittanut kakun ei ole saanut vastiketta toimituksesta. Neuvoston on arvioinnissaan huomioinut, että rahana saatavaan vastikkeeseen rinnastetaan rahanarvoinen etu. Riippumatta siitä onko vastikkeena saatu rahaa tai muu etuus, tulee mainoksen olla tunnistettavissa. Arvioinnin yhteydessä on myös painotettava, että selkeysvaatimus korostuu, kun julkaisu tehdään tavalla jossa kysymys nopeasti vaihtuvasta materiaalista, tapauksessa Instagram Story. Neuvosto totesi tapauksessa, että kyseessä olevat julkaisut voidaan selvityksen perusteella luokitella mainoksiksi. Julkaisuista puuttuu kuitenkin selkeä mainostunniste. Näin ollen neuvosto totesi, että media sekä markkinoija on toiminut ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artiklan vastaisesti.

Kuva: Unsplash, Charlie Deets

Kirjoittajat

Share: