Mainonnan eettiseltä neuvostolta useampi uusi lausunto 7/2022

13.9.2022

add

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 5.7.2022 yhdeksän markkinointia koskevaa lausuntoa, joista seitsemässä päädyttiin huomautukseen. Huomautuksen saaneet lausunnot tiivistettynä alla.

MEN 14/2022: Nuoret, turvallisuus (huomautus)

Lausuntopyyntö koski televisiomainoksia, jossa nuoret henkilöt kiipeävät kerrostalon katolle sekä korostetaan nuorien itsenäisyyttä. Lausunnon pyytäjän mukaan mainos loi väärän kuvan mitä ihminen saa tehdä sekä ihannoi vaarallista käytöstä. Markkinoija on itse lausunut pyrkivänsä luomaan mielikuvaa oman polun seuraamisesta sekä ylöspäin tähtäämisen tuomista mahdollisuuksista kehittyä ja kasvaa sekä myös kiittää kaikki nuoria jotka, ovat työskennellet yrityksessä.  Mainonnan eettinen neuvosto (jäljempänä MEN sekä neuvosto) on tapauksessa todennut, että markkinoinnissa ei saa ilman hyväksyttävää syytä kuvailla vaarallinen tilanne, jossa turvallisuusaspektit  laiminlyödään. Arviointi on erityisen tarkka suhteessa mainontaan jonka kohderyhmä koostuu nuorista. Tapauksessa MEN on katsonut, että vaarallisen toiminnan kuvaukselle ei tapauksessa ole/ollut hyväksyttävää perustetta. Mainoksessa esitetty nuorten vaarallinen käyttäytyminen voidaan nähdä ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 (perusperiaatteet), 17 (Turvallisuus ja terveys) ja 18 (lapset ja nuoret) artiklan vastaisena.

MEN 15/2022: Lapsille sopimaton verkkokauppa, piittaamattomuus (huomautus)

Lausuntopyyntö koski aikuisille tarkoitetun verkkokaupan radiomainosta, joka lausunnonpyytäjän mukaan voitiin nähdä sopimattomana lapsille. Kyseessä oleva mainos on ollut noin 10 sekuntia pitkä, jossa on mainittu sekä kyseessä oleva tarjous, että markkinoija. Mainos on soitettu radiossa ennen klo 21. Neuvoston mukaan mainoksessa käytetty sana ”lelu” herättää lasten kiinnostuksen sivustoon sekä lapselle sopimattomiin tuotteisiin. Tämän lisäksi MEN toteaa, että neuvoston on antanut huomautuksia aiemmin markkinoijalle ja medialle saman tyyppisestä mainonnasta. Näin ollen MEN on tapauksessa katsonut, että markkinoija on menetellyt ICC:N markkinoinnin perussääntöjen 1, 18, 23 (vastuu) ja 26 (Itsesääntelytoimielimen päätösten noudattaminen) artiklojen vastaisesti.

MEN 16/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, teaser (huomautus)

Yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön koskien Instagram-julkaisuja sekä julkaisuissa kokemaansa esiintyvää piilomainontaa. Vaikuttaja on tapauksessa julkaisut teaserinomaisen julkaisun markkinoijan anorakissa Instagram-tilillään ennen sovittua ajankohtaa, ilman mainintaa markkinoinnista. Pari päivää myöhemmin vaikuttaja on julkaisut mainosjulkaisun samassa anorakissa jonka yhteydessä hän mainitsee, että kyseessä on kaupallinen yhteystyö sekä yhteistyökumppanit. Aikaisempi kuva on näin ollen julkaistu yhteistyösopimuksen ulkopuolella, mutta voidaan kuitenkin katsoa sen ensisijaisena tarkoituksena olevan myynninedistäminen. MEN on kuitenkin todennut, että ensimmäinen julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi. Lausunnon taustana neuvosto on ottanut myös huomioon neuvoston aikaisempiin yksittäisiin lausuntoihin. Näin ollen MEN totesi tapauksessa, että vaikuttaja ja markkinoija ovat toimineet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 (markkinoinnin tunnistettavuus) artiklan vastaisesti.

MEN 19/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Mainonnan eettinen neuvosto oli saanut yksityishenkilöltä lausuntopyynnön koskien yhtiön vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajan julkaisuissa ei lausunnonpyytäjän mukaan tullut esille oliko kyseessä pro bono-yhteistyö vai saiko hän julkaisuista palkkiota. MEN on arvioinnissaan todennut, että markkinoinnin kaupallinen tarkoitus on tultava selkeästi esille julkaisun yhteydessä eikä ilmaisu ”yhteistyö” ole mainostunnisteena riittävä ilmaisemaan julkaisujen kaupallisuuden. Tämän lisäksi neuvosto on huomioinut, että mainostunniste on ollut vaikeammin havaittavissa, kun sitä ei ole mainittu heti julkaisun tekstin alussa. Näin ollen MEN toteaa, että vaikuttaja sekä media ovat tapauksessa menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti. Esimerkiksi sana ”mainos” voidaan todeta olevan selkeämpi mainostunniste.

MEN 20/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Facebook (huomautus)

Lausuntopyyntö koski Facebook-julkaisua, joka lausunnonpyytäjän mukaan ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi. Aivan julkaisun lopussa oli mainittu mainostunniste ”*kaupallinen yhteistyö ZONE’n kanssa*”. Tapauksessa markkinoija on esittänyt, että kyseessä on ainoastaan kaupallinen yhteistyö eikä mainos. Neuvoston on kuitenkin todennut, että kaupallinen yhteistyö voidaan nähdä tarkoittavan samaa kuin mainos, joka on yksi markkinoinnin muodoista. Kun mainostunniste on mainittu aivan julkaisun lopussa, MEN on todennut ettei kyseinen julkaisu ei ole selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Näin ollen MEN katsoi, että menettely tapauksessa on ollut ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 (markkinoinnin tunnistettavuus) artiklan vastainen. Puheenjohtaja on yksin tehnyt päätöksen asiassa Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaisesti.

MEN 21/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Lausunnossa oli arvioitavan Instagram-julkaisun tunnistettavuus. Tapauksessa Instagram-tilillä oli mainostettu yhtiön kampaamopalveluita, jonka yhteydessä oli lausunnonpyytäjän mukaan jäänyt epäselväksi julkaisun kaupallinen luonne. Neuvoston mukaan menettelyn kaupallisen luonteen tulee selkeästi tulla ilmi tapauksessa, jossa markkinoija on tarjonnut tai antanut vastiketta palvelun arvioinnista tai suosittelemisesta. Julkaisusta ei saa saada sellaista kuvaa, että kyseessä olisi yksittäisen tahon tai kuluttajan omaehtoinen lausuma. Mainostunnisteena oli tapauksessa käytetty ilmaisua ”palvelu saatu”, joka oli sijoitettu julkaisun loppuun. MEN katsoi tapauksessa, että mainos ei ollut selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, koska mainostunnisteen sanamuoto voitiin nähdä epäselkeänä sekä vaikeasti havaittavana. Toiminta rikkoi toimineen ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 (markkinoinnin tunnistettavuus) artiklaa. Puheenjohtaja on yksin tehnyt päätöksen asiassa Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaisesti.

MEN 22/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Lausuntopyyntö koski Instagram-tilillä tehtyä julkaisua, joka lausunnonpyytäjän mukaan ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi. Julkaisun yhteydessä ei ollut selkeää mainintaa tämän kaupallisesta luonteesta. Neuvosto korosti arvioinnissaan, että markkinoijan on varmistettava kyseisen sosiaalisen median sivuston tai profiilin kaupallinen luonne. Kaupallinen luonne on  tuotava selkeästi ilmi ja toiminnassa on noudatetaan hyvää liiketapaa. MEN totesi tapauksessa, että Instagram-julkaisu ei voitu nähdä olevan selkeästi tunnistettavissa olevaksi markkinoinniksi. Markkinoijan sekä median voitiin näin ollen nähdä toimineen ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 (markkinoinnin tunnistettavuus) artiklan vastaisesti. Puheenjohtaja on yksin tehnyt päätöksen asiassa Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaisesti.

Kuva: Unsplash, Kate Trysh

Kirjoittajat

Share: