Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä uutta lausuntoa

17.8.2021

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 17.8 neljä markkinointia koskevaa lausuntoa. Kolmessa asiassa neuvosto antoi vapauttavan lausunnon, ja yksi lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä.

MEN 23/2021: Pelottelu, hyvän tavan vastaisuus, internet-mainonta (Vapauttava)

Ikkunoiden turvakalvoja myyvän yrityksen mainoksessa oli kuva säröille rikkoutuneesta lasiovesta, jonka sirut olivat kuitenkin pysyneet paikoillaan oveen asennetun turvakalvon ansiosta. Mainoksessa oli teksti: ”Maailma voi olla vaarallinen paikka. Suojaa rakennustasi murroilta, ilkivallalta tai jopa räjähdyksiltä ikkunoiden turvakalvoilla”.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 2. artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Lausunnonpyytäjän mukaan käsillä oleva mainos käytti hyväkseen ihmisten turvattomuuden tunnetta ja koronapandemiasta johtuvaa vainoharhaisuutta, ja oli näin ollen hyvän tavan ja perussäännön 2. artiklan vastainen.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainoskuva havainnollisti, millaisesta tuotteesta oli kysymys. Tekstiä pidettiin asianmukaisena, kun huomioon otettiin markkinoitavan tuotteen luonne ja käyttötarkoitus. Näillä perusteilla neuvosto katsoi, ettei tapauksessa käsillä oleva markkinointi ollut hyvän tavan vastaista.

MEN 24/2021: Kaupallisen sisällön merkitseminen, Instagram (Ei toimivaltaa)

Lausunnonpyytäjän mukaan julkisuuden henkilön Instagram-tilin Story-osiossa julkaistua kuvaa ei sen mainostavasta luonteesta huolimatta oltu merkitty asianmukaisesti kaupalliseksi sisällöksi. Pyynnön myötä tehdyn selvityksen perusteella osoittautui kuitenkin, että kyseessä ei ollut markkinointiin tähtäävä valokuva. Koska mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely markkinoinnissa hyvän tavan vastaista Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen mukaan, eikä kyseessä ollut mainos tai markkinointiin tähtäävä julkaisu, neuvosto päätyi toteamaan, ettei se ole toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

MEN 25/2021: Kunnioittava markkinointi, seksuaalivähemmistöt, mediayhtiön mainoskampanja (Vapauttava)

Lausunto käsitteli mediayhtiön mainoskampanjaa, jossa esiintyvä tuleva kuningas oli homoseksuaali. Mainoksen yhteydessä oli teksti ”Muutos vaatii rohkeutta ja kumppanin”. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan kampanjassa annettiin mielikuva, että homoseksuaalisuus olisi normaalista poikkeavaa, ja piti sitä tähän perustuen seksuaalista tasa-arvoa loukkaavana ja halventavana sekä hyvän tavan vastaisena.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että markkinointi oli toteutettu seksuaalivähemmistöjä kunnioittavaan sävyyn. Koska markkinointia ei voitu pitää halventavana tai loukkaavana, neuvosto katsoi, ettei markkinointi ollut hyvän tavan vastaista.

MEN 26/2021: Yksityisyydensuoja, televisiosarjan markkinointi (Vapauttava)

Lausunto käsitteli fiktiivisen draamasarjan markkinointia. Lausunnonpyytäjän tulkinnan mukaan markkinointi oli hyvän tavan vastaista, koska mainonnan keulahahmona käytettiin edesmenneeksi julkisuuden henkilöksi tunnistettavaa hahmoa ilman tämän omaisten suostumusta. Julkisuuden henkilö oli menehtynyt vuonna 1995.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 14. artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule käyttää yksityisen tai julkisen henkilön kuvaa ilman häneltä etukäteen hankittua suostumusta. Myös henkilöön viittaaminen markkinoinnissa on suostumuksenvaraista. Vainajilla ei lähtökohtaisesti ole yksityisyyden suojaa.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että julkisuuden henkilöä esittävän roolihahmon kuvaa oli käytetty fiktiivisen draamasarjan mainoksissa sellaisenaan. Neuvoston mukaan televisiosarjan roolihahmon kuvan esittäminen ei edellyttänyt henkilön omaisten suostumusta. Näillä perusteilla neuvosto katsoi, ettei mainos ollut ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen, eikä sitä näin ollen voitu pitää myöskään hyvän tavan vastaisena.

Selventääkseen oikeudentilaa mainonnan eettinen neuvosto totesi kuitenkin lisäksi, että ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14. artiklassa on kysymys yksityisyyden suojasta laajassa mielessä. Kun käsittelyssä on kuolleen henkilön yksityisyys, suojan pituutta tulee vastaisuudessa arvioida tapauskohtaisesti.

(VS)

Share: