Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä uutta lausuntoa

4.12.2020

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 4.12.2020 neljä markkinointia koskevaa lausuntoa. 3:ssa päädyttiin huomautukseen ja 1:ssä vapautukseen.

MEN 40/2020: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram

Lausunnonpyytäjän mukaan Instagram-julkaisu ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi. Asiassa oli kysymys vaatteiden markkinoinnista, eikä julkaisussa ollut mainintaa kaupallisesta yhteistyöstä. Neuvosto viittasi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklaan, jonka mukaan markkinoinnin tulee olla esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Neuvosto katsoi, ettei Instagram-julkaisu ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi ja antoi asiassa huomautuksen. Selkeänä mainostunnisteena voidaan neuvoston mukaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”, ja sen tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

MEN 41/2020: Lapsi, yhteiskunnallinen kampanja

Neuvosto sai asiassa kaksi lausuntopyyntöä. Toisen lausunnonpyytäjän mukaan pienen suomalaisen tytön käyttö mainoksessa lapsimorsiamena oli eettisesti järkyttävää ja provosoivaa. Toisen lausunnonpyytäjän mukaan omilla kasvoillaan esiintyvä lapsi esitetään mainoksessa seksualisoituna objektina. Asiassa oli kysymys yhteiskunnallisen kampanjan kuvista, joissa esiintyi morsiuspukuun puettu vakavailmeinen lapsi, jonka olkapäällä lepäsi aikuisen miehen käsi. Neuvosto viittasi ICC:n markkinointisääntöjen 1 ja 18 artikloihin. Neuvosto huomioi lausunnossaan, että lapselta ja tämän vanhemmilta oli saatu suostumus kampanjassa esiintymiseen. Neuvosto katsoi kampanjaa kokonaisuutena arvioiden ja sen tarkoituksen huomioon ottaen, ettei markkinointi ollut ICC:n markkinointisääntöjen tai hyvän tavan vastaista.

MEN 42/2020: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram

Lausunnonpyytäjän mukaan julkaisua ei ollut merkitty mainokseksi riittävän selkeästi. Tapauksessa huomautus julkaisun mainosluonteesta oli merkitty tekstiin #kaupallinenyhteistyö-merkinnällä. Neuvosto viittasi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklaan, jonka mukaan markkinoinnin tulee olla esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Lisäksi neuvosto totesi, että perussääntöjen 23.2 artiklan mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.  Neuvosto katsoi, ettei Instagram-julkaisu ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi ja antoi asiassa huomautuksen. Selkeänä mainostunnisteena voidaan neuvoston mukaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”, ja sen tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

MEN 43/2020: Asiakaspalautteen julkaiseminen

Asiassa markkinoija oli saanut markkinoinnistaan kriittistä palautetta ja julkaissut sitä Instagram-tilillään. Julkaisuissa olivat nähtävissä palautteen antajien käyttäjänimen etukirjaimet ja etunimi sekä yhdessä tapauksessa myös titteli. Lausunnonpyytäjien mukaan asiakaspalautteen julkaiseminen siten, että palautteen lähettäjä on tunnistettavissa, on hyvän tavan vastaista, nöyryyttävää ja loukkaavaa. Neuvosto viittasi muun muassa ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklaan, jonka mukaan henkilöön viittaaminen markkinoinnissa on suostumuksenvaraista. Neuvosto totesi, että markkinoija oli käyttänyt markkinoinnissaan saamaansa asiakaspalautetta tavalla, jonka ei voitu katsoa olevan asianmukaista. Neuvosto mukaan julkaisut olivat kokonaisuutena arvioiden sävyltään palautteen antajia väheksyviä ja loukkaavia. Neuvosto katsoi, että menettely oli ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 12 ja 14 artiklojen sekä hyvän tavan vastaista.

(HM)

Share: