Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä uutta lausuntoa

29.6.2023

Instagram logo on smartphone screen

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 12. kesäkuuta huomautuksen neljässä markkinoinnin tunnistettavuutta Instagramissa koskevassa asiassa.

MEN 11/2023: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön Anyfin AB:n markkinoinnista. Vaikuttaja oli julkaissut Instagram-tilinsä kela-osiossa mainosvideon, jossa oli ollut merkintä ”Kaupallinen yhteistyö@anyfin.fi”. Kelan julkaisemisen jälkeen vaikuttaja oli julkaissut saman tilin tarina-osiossa julkaisun, joka ei ollut sisältänyt mainostunnistetta. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan tarina-osion julkaisu oli piilomainontaa.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että koska käsiteltävänä olevan julkaisun materiaali oli aiemmin julkaistu samalla Instagram-tilillä mainoksena, oli tarina-osion julkaisua myös pidettävä mainoksena. Neuvoston mukaan mainostunnisteen on oltava kuluttajalle helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa sekä jokaisessa tarina- ja kela-osion julkaisussa. Koska vaikuttaja ei ollut käyttänyt tarina-osion julkaisussaan mainostunnistetta, katsoi neuvosto, että markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen vastaisesti.

MEN 12/2023: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön Marnic ApS:n (Nectarine Hair -brändin) markkinoinnista. Vaikuttaja oli julkaissut Instagram-tilinsä tarina-osiossa brändin tuotteesta mainoksia, joissa tuotetta näytettiin eri tavoin ja joista kahdessa oli linkki markkinoijan verkkosivustolle. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan kyseinen toiminta oli piilomainontaa.

Koska vaikuttajan julkaisuista puuttui mainostunniste, katsoi mainonnan eettinen neuvosto, etteivät julkaisut olleet selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Neuvoston mukaan markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen vastaisesti.

MEN 13/2023: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa oli kyse yksityishenkilön Delipap Oy:n markkinoinnista tekemästä lausuntopyynnöstä. Vaikuttaja oli julkaissut Instagram-tilillään mainoksen merkinnällä ”Kaupallisessa yhteistyössä: @muumibabyvaipat”. Lausuntopyynnön kohteena oli tätä julkaisua seurannut saman tilin tarina-osion julkaisu, joka ei sisältänyt mainostunnistetta.

Mainonnan eettinen neuvosto korosti, että mainoksen on oltava heti selkeästi tunnistettavaksi mainokseksi. Se, että sama kuva on julkaistu vaikuttajan Instagram-tilillä mainostunnisteen kera, ja että tarina-osion julkaisun linkki on vienyt tähän alkuperäiseen julkaisuun, ei riitä. Myöskään se, että tarina-osion muissa, samaan aikaan julkaistuissa julkaisuissa on mainostunniste, ei riitä, sillä kuluttajat saattavat nähdä näistä julkaisuista vain osan. Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen vastaisesti.

MEN 14/2023: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön Glosshymy Oy:n markkinoinnista. Vaikuttaja oli julkaissut Instagram-tilillään kaksi mainosta, jotka eivät sisältäneet mainostunnistetta.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan hampaidenvalkaisupalvelun saaminen rahanarvoisena etuna on katsottava vastikkeeksi markkinoinnista ja siten mainokseen on merkittävä selkeä mainostunniste. Vaikka toinen mainoksista sisälsi merkinnän ”hoito saatu”, ei tätä ICC:n markkinointisääntöjen mukaan voitu pitää selkeänä mainostunnisteena.  Neuvoston mukaan julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, joten markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen vastaisesti.

Kuva: Unsplash, Luke van Zyl

Kirjoittajat

Share: