Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä uutta lausuntoa

10.5.2022

mainos, pysäkki

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 6.5.2022 ja 9.5.2022 yhteensä neljä markkinointia koskevaa lausuntoa, joista kolmessa päädyttiin huomautukseen ja yhdessä vapautukseen.

MEN 4/2022: Henkilön kuvan käyttö markkinoinnissa (huomautus)

Mainonnan eettinen neuvosto oli saanut yksityishenkilöltä lausuntopyynnön koskien Työeläkevakuuttajat TELA ry:n mainosvideota, jossa oli käytetty hänen kuvaansa ilman hänen suostumustaan. Lausunnonpyytäjä oli tunnistettavissa julkisella paikalla kuvatusta mainosvideosta, joka oli esillä markkinoijan sosiaalisen median tileillä. Lausunnonpyytäjä ei ollut antanut suostumusta kuvansa käyttämiseen. Markkinoijan mukaan lausunnonpyytäjää esittävä materiaali oli päätynyt videolle tuotantoyhtiön erehdyksen vuoksi ja kyseinen video poistettiin näkyviltä alle vuorokauden sisällä lausunnonpyytäjän yhteydenotosta. Markkinoija ymmärsi ilmeisen virheen tapahtuneen ja pahoitteli syvästi tapahtunutta.

Mainonnan eettinen neuvosto otti asiassa huomioon kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan, jonka mukaan yksityisen tai julkisen henkilön kuvaa ei tule käyttää markkinoinnissa ilman etukäteen saatua suostumusta. Neuvosto katsoi, että markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan vastaisesti ja menettely oli ollut hyvän tavan vastaista.

MEN 5/2022: Halventaminen (vapauttava)

Lausuntopyyntö koski Fazer Leipomot Oy:n Twitter-julkaisua, joka lausunnonpyytäjän mukaan loukkasi mielenterveysongelmaisia. Fazer Leipomot Oy oli julkaissut Reissumies-brändin kampanjaan kuuluvan twiitin, jossa kerrottiin brändin käsittelevän suomalaista mieskuvaa. Tekstissä kerrottiin Suomen Mielenterveysseura ry:n tarjoavan apua, mikäli aihe tai siihen liittyvä keskustelu nostaa ikäviä tuntemuksia pintaan. Twiittiin oli lainattu MIELI Suomen Mielenterveysseura ry:n julkaisema twiitti, joka sisälsi sen kriisipuhelinnumeron. Markkinoijan mukaan kampanjan tavoitteena oli erilaisuuden hyväksymisen edistäminen.

Mainonnan eettinen neuvosto otti asiassa huomioon ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan, jonka mukaan markkinoinnissa tulee kunnioittaa ihmisarvoa, eikä se saa yllyttää syrjintään. Neuvosto viittasi lisäksi markkinoinnin perussääntöjen 12 artiklaan, jonka mukaan tiettyä henkilöä, ihmisryhmää, yritystä, organisaatiota, elinkeinotoimintaa, ammattia tai tuotetta ei saa halventaa tai väheksyä markkinoinnissa. Neuvosto totesi markkinoijan tiedostaneen, että kampanjan aiheeseen liittyvä keskustelu voi aiheuttaa vastakkainasettelua, minkä vuoksi twiittiin oli sisällytetty Suomen Mielenterveysseuran ry:n kriisipuhelinnumero. Neuvosto katsoi, että menettelyn ei voitu katsoa yleisesti loukkaavan mielenterveysongelmista kärsiviä henkilöitä, joten se ei ollut ICC:n markkinointisääntöjen saati hyvän tavan vastaista.

MEN 6/2022: Lapsille sopimaton, pelottava, ulkomainos (huomautus)

Yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön koskien SF Film Finland Oy:n Venom-kauhuelokuvan ulkomainosta. Lausunnonpyytäjän mukaan bussipysäkeillä esillä ollut mainos oli lapsille pelottava. Isokokoisessa mainoskuvassa oli hirviön pää ja sitä reunustivat isot torahampaat.

Mainonnan eettinen neuvosto viittasi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklaan, jonka mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinoinnissa tulee noudattaa erityistä huolellisuutta. Lapsille tai nuorille ei saa markkinoida tuotteita, jotka ovat heille laittomia tai sopimattomia, eikä markkinointi saa sisältää aineistoa, joka saattaa henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti vahingoittaa heitä. Neuvosto totesi lausunnossaan, että mainos oli pienille lapsille pelottava. Lapset eivät ole voineet välttyä näkemästä julkisessa tilassa esillä ollutta mainosta. Myös markkinoija oli myöntänyt, että juliste saattoi pelottaa pieniä lapsia. Neuvosto katsoi, että markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 18 artiklan vastaisesti ja mainos oli hyvän tavan vastainen.

MEN 7/2022: Lapsille sopimaton mainos, piittaamattomuus (huomautus)

Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö koski Hotlips.fi-verkkokaupan radiomainoksia, jotka lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan olivat lapsille sopimattomia. Sanoma Media Finland Oy:n eri radiokanavilla oli esitetty vain aikuisille tarkoitetun verkkokaupan mainoksia ennen klo 21:tä.

Mainonnan eettinen neuvosto viittasi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 18, 23 ja 26 artikloihin. Neuvoston mukaan radiomainoksen hyvän tavan mukaisuutta arvioitaessa on huomioitava muun muassa mainoksen esitystapa ja -ajankohta. Neuvosto totesi, että lapsilla on oikeus olla kohtaamatta ikäänsä ja kehitystasoonsa soveltumattomia seksuaalisia ärsykkeitä tavanomaisessa elinympäristössään. Mainokset sisälsivät lapsille sopimatonta seksuaalista sisältöä ja niitä oli esitetty viitenä peräkkäisenä päivänä lukuisilla Sanoma Media Finland Oy:n radiokanavilla ennen klo 21:tä. Neuvosto totesi lisäksi, että se oli antanut sekä markkinoijalle että medialle huomautuksia vastaavasta toiminnasta aiemminkin. Neuvosto katsoi, että markkinoija ja media olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 18, 23 ja 26 artiklojen vastaisesti. Mainokset olivat hyvän tavan vastaisia.

Kuva: iStock, skyNext

Kirjoittajat

Share: