Mainonnan eettiseltä neuvostolta kuusi uutta lausuntoa

22.11.2022

iphone

Mainonnan eettinen neuvosto (jäljempänä MEN & Neuvosto) antoi 25.10.2022 ja 15.11.2022 yhteensä kuusi markkinointia koskevaa lausuntoa. Viidessä asiassa neuvosto antoi huomautuksen ja yhdessä asiassa neuvosto totesi, että se ei ollut toimivaltainen.

MEN 37/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (Ei toimivaltaa)

Yksityishenkilö oli tapauksessa tehnyt lausuntopyynnön liittyen koettuun piilomainontaan  Instagram-tilillä. Instagram-tilin Story-osiossa käyttäjä oli 14.2.2022 julkaisut kuvan kahdesta leikkivästä lapsesta, joilla oli kuvassa sylissään tapsille tarkoitettuja tavaroita. Tavaroiden tuotemerkit eivät olleet havaittavissa. Yritys, jonka tuotteita esiintyi kuvissa kertoi, että vaikuttujan kanssa oli kertaluontoisesti tehty yhteistyötä helmikuussa 2021.

MEN katsoi tapauksessa, että kyseessä olevissa kuvissa tuotteita ei ole esitetty mainosmaisesti. Neuvosto katsoi, että lausuntopyynnön kohteena olevat kuvat eivät olleet markkinointia, minkä perusteella MEN ei ollut toimivaltainen arvioimaan asiaa.

MEN 38/2022: Yksityisyydensuoja, Facebook-alusta (Huomautus)

MEN oli tapauksessa saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä liittyen Facebook-sivulla julkaistuun mainokseen, jossa oli esitetty valokuva saamepukuihin pukeutuneista lapsista. Kuva oli tapauksessa esitetty markkinoinnissa ilman huoltajan suostumusta. Mainoksessa mainostettiin matkoja Saariselälle. Markkinoijan mukaan kuva oli aluemarkkinointiyrityksen kuvapankista, mihin alueen yritykset ja yhteistyökumppanit ovat toimittaneet kuvia aluemarkkinointiyritykselle. Mainoksen julkaisut yritys oli olettanut kuvien lupien olevan kunnossa, koska ne oli luovutettu yritysten käyttöön. ICC:n markkinoinnin perussääntöjen mukaan markkinoinnissa ei tule käyttää yksityisen tai julkisen henkilön kuvaa ilman etukäteen hankittua suostumusta. Neuvoston mukaan kyseessä olevassa markkinoinnissa markkinoja oli menettelyt sääntöjen sekä hyvän tavan vastaisesti. Markkinoja on tapauksessa poistanut kuvan ja sitä ei jatkossa tulla käyttämään missään yhteydessä.

MEN 39/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (Huomautus)

Neuvosto oli tapauksessa saanut kolme lausuntopyyntöä yksityishenkilöiltä liittyen vaikuttajan julkaisemiin kuviin Instagram-tilillään. Vaikuttaja julkaisemissa kuvissa oli esiintynyt tuotteita, joita hän aikaisemmissa julkaisuissaan oli merkinnyt mainoksiksi. Myöhemmin julkaistuissa kuvissa ei kuitenkaan ollut mainostunnistetta näiden tuotteiden osalta. ICC:n markkinoinnin perussääntöjen mukaan markkinoinnin on oltava tunnistettavissa markkinoinniksi ja kaupallinen tarkoitus selkeästi käytävä ilmi. Asian kokonaisarvioinnin perusteella MEN katosi, että tapauksessa esiintyvien julkaisuiden voitiin nähdä olevan muistutusmarkkinointia ja kuvat eivät olleet tunnistettavissa markkinoinniksi. Markkinoijan sekä vaikuttajan voidaan tapauksessa katsoa menetelleen sääntöjen vastaisesti julkaistessaan kuvat ilman mainostunnistetta.

MEN 40/2022: Lapsille sopimaton mainos, televisio (Huomautus)

Neuvostolle saapunut lausuntopyyntö koski tapauksessa televisiomainosta, jossa oli tunnelmallinen kuvaus sisältäen kynttilöitä, kukkia, lahjapaketteja sekä teksti ”Huippukiva.fi Katso heti supertarjoukset.”. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan verkkokaupan mainos oli hyvän tavan vastainen koska se esitettiin lasten katseluaikaan, vaikka verkkokauppa ei soveltunut lapsille. Markkinoijan mukaan markkinointia ei voitu pitää hyvän tavan vastaisena kun kyseessä oli laillisesti myynnissä olevien tuotteiden laillista markkinointia. Tämän lisäksi televisiokanava missä mainokset oli esitetty ei markkinoijan mukaan ollut lapsille kohdistettu markkinointiväline, katseluajasta riippumatta. MEN katsoi tapauksessa, että kyseessä oleva mainoksen toteutustapa ei sinänsä ollut omiaan kiinnittämään lapsen huomion. Mainoksessa on kuitenkin esitetty sana ”lelu”, mikä voitiin katsoa herättävän lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon sekä verkkokaupan tuotteisiin, jotka ovat sopimattomia lapsille. Tämän perusteella MEN katsoi, että markkinoja sekä media ovat menetelleet ICC:N markkinoinnin perussääntöjen mukaan. Kyseinen mainos voitiin katsoa olevan hyvän tavan vastaiseksi esitettynä televisiossa ennen kello 21:tä.

MEN 41/2022: Lapsille sopimaton mainos sekä turvallisuus ja terveys, Instagram (Huomautus)

Tapauksessa MEN oli saanut lausuntopyynnön liittyen vaikuttajan julkaisuun, joka oli julkaistu Instagram-tilin Story-osiossa. Kuvassa oli esitetty lapsi kylpyammeessa, jonka vieressä oli palavia kynttilöitä. Lausunnonpyytäjän mukaan julkaisussa lapsi oli esitetty turvattomassa tilassa. Vaikuttaja on julkaisuun liittyen lausunut, että lapsi on ollut aikuisen valvonnassa eikä näin ollen ole ollut turvattomassa tilanteessa. MEN on arvioinnissaan korostanut ICC:n markkinointisääntöjä, jonka mukaan lasta ei saa markkinointimateriaalissa esittää turvattomassa tilanteessa, ilman hyväksyttävää syytä. Julkaisussa esitetty tilanne voitiin neuvoston mukaan katsoa olevan vaarallinen pienelle lapselle, minkä perusteella voitiin katsoa, että markkinoija sekä media olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen vastaisesti. Markkinointi oli näin ollen hyvän tavan vastaista.

MEN 42/2022: Lapsille sopimaton mainos, radio (Huomautus)

Kaksi yksityishenkilö olivat tapauksessa tehneet lausuntopyynnöt liittyen radiomainokseen, jossa mainostettiin aikuisille suunnattua verkkokauppaa. Yksityishenkilöiden käsityksen mukaan voitiin katsoa, että mainos oli sopimaton lapsille ja ohjasi heidät aikuisviihdesivustoille. Kyseiset mainokset olivat esitetty radiossa useamman kerran päivässä sekä ennen, että jälkeen kello 21. Median esittämän mukaan arvioitavana oleva mainos ei heidän mainonnanhallintaosaston linjauksen mukaan ollut lapsille epäsopiva ottaen huomioon sekä foorumi, että kohdeyleisö. MEN totesi tapauksessa, että mainoksessa käytetty sana ”lelu” herättää lasten kiinnostuksen riippumatta siitä missä yhteydessä sana mainitaan. MEN korosti, että tapauksessa on myös huomioitava YK:n lapsen oikeuksia koskeva sopimuksen säännökset sekä neuvoston aikaisemmin antamat ratkaisut samankaltaisissa asioissa. Neuvosto totesi näin ollen tapauksessa, että markkinoija sekä media on toiminut tavalla, joka voitiin katsoa olevan ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen.

Kuva: Unsplash, dole777

Kirjoittajat

Share: