Mainonnan eettiseltä neuvostolta kolme uutta päätöstä

17.11.2021

advertisementMainonnan eettinen neuvosto antoi 9.11.2021 kolme markkinointia koskevaa lausuntoa. Kaikissa kolmessa asiassa päädyttiin vapauttavaan päätökseen.

MEN 32/2021 : Verkkomainos, hyvän tavan vastaisuus (vapauttava) 

Yksityishenkilö on tehnyt Mainonnan eettiselle neuvostolle lausuntopyynnön koskien The other Danish guy -alusvaatemerkin mainosta. Lausuntopyynnön tekijän mielestä mainos esineellistää ja halventaa miehiä ja on siksi hyvän tavan vastainen. Mainos on myös ollut iltalehti.fi verkkolehden sivuilla, jolloin myös lapset ovat mahdollisesti nähneet mainoksen. 

Lausuntokohteena olevassa mainoksessa on mies juhlapuvussa, mutta hänellä ei ole päällyshousuja jalassa. Mainoksen tarkoituksena on ollut esitellä miesten alushousuja ja mainoksessa on teksti ”Liian kaikenlainen”. Mainostajan mukaan mainoksen tarkoituksena on ollut näyttää alushousut mainoksessa, sillä sen tarkoitus on ollut esitellä alushousuja.  

Mainonnan eettinen neuvosto on ottanut asian käsittelyssä huomioon kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussäännön 2 artiklan, joka kieltää syrjinnän mainonnassa. Tämän lisäksi neuvosto on ottanut huomioon hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet, joiden mukaan naista tai miestä ei saa käyttää mainonnassa mm. väheksyvällä tavalla asiattomasti katseenvangitsijana, jos sillä ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä. Kuitenkaan pelkästään vähäpukeisuus ei ole hyvän markkinointitavan vasaista, jos miestä tai naista ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla. 

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että kyseessä ei ole hyvän tavan vastainen mainos, koska pelkästään vähäpukeisuus ei tee mainoksesta hyvän markkinointitavan vastaista. Mainoksessa olevan miehen vähäpukeisuus liittyy mainostettavaan tuotteeseen. Tämän lisäksi mainoksen ei katsota olevan lapsille sopimaton. 

MEN 33/2021: Sovellus, internet, halventaminen (vapauttava)

Lausunnonpyytäjän mukaan Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiön Simo-kampanja oli hyvän tavan vastainen, koska siinä pyytäjän mukaan ivattiin Simo-nimisiä henkilöitä. Lausunnonpyytäjä katsoi lisäksi, että mainos oli mauton ja harhaanjohtava.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 12 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa halventaa tai väheksyä tiettyä henkilöä, ihmisryhmää, yritystä, organisaatiota, elinkeinotoimintaa, ammattia tai tuotetta.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, ettei se arvioi mainosten hyvää makua tai sen puutetta, eikä sen tehtävä myöskään ole arvioida mainoksen mahdollista harhaanjohtavuutta. Neuvosto totesi, että mainosten Simo-hahmo on karikatyyri, joka ei ole vakavasti otettavasti, koska kuluttaja ymmärtää, että kyseessä on fiktiivinen henkilö.

Edellä mainituin perustein mainonnan eettinen neuvosto katsoi, etteivät Simo-mainokset olleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen tai hyvän tavan vastaisia.

MEN 34/2021: Testiasiakasmarkkinointi (vapauttava)

Lausuntopyyntö koski yrityksen markkinointia, joka lausunnonpyytäjän mukaan oli hyvän tavan vastaista. Yritys oli sosiaalisen median mainoksessaan kertonut etsivänsä testiasiakkaita, minkä jälkeen testiasiakkaiksi ilmoittautuneille oli soitettu markkinointipuheluita. Markkinoijan mukaan testiasiakkaaksi ilmoittautuessa tuli täyttää yhteystiedot ja lomake päättyi lauseeseen ”olemme sinuun pian yhteydessä”. Tämän jälkeen asiakkaalle soitettiin ja kerrottiin uudesta edusta. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei markkinointi ollut hyvän tavan vastaista.

Kuva: Bram Naus sivustolta Unsplash

Kirjoittajat

Share: