Mainonnan eettiseltä neuvostolta kolme uutta lausuntoa

5.10.2022

street

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 28.9.2022 kolme markkinointia koskevaa lausuntoa. Kahdessa asiassa neuvosto antoi huomautuksen ja yhdessä vapauttavan lausunnon. Kaksi lausuntopyyntöä koski lapsille sopimattomia radiomainoksia, joissa mainonnan eettinen neuvosto päätyi erilaisiin lausuntoihin.

MEN 34/2022: Markkinoinnin tunnistettavuus, Instagram (huomautus)

Yksityishenkilö oli tehnyt kolme lausuntopyyntöä liittyen Instagram-tilillä tehtyihin julkaisuihin, jotka olivat lausuntopyytäjän käsityksen mukaan piilomainontaa. Vaikuttaja oli Instagram -tilillään julkaissut kuvia saman markkinoijan eri takkeja päällään, eikä kuvien yhteydessä ollut mainintaa kaupallisesta yhteistyöstä.

Ensimmäinen ja toinen julkaisu oli tehty muutamia päiviä ennen varsinaisia vaikuttajan julkaisemia instagram-mainoskuvia, jossa oli sama takki päällä ja maininta kaupallisesta yhteistyöstä. Kolmas julkaisu taas oli julkaistu muutama päivä mainoskuvan julkaisun jälkeen.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että kaikkien kolmen lausuntopyynnön kohteena olevien julkaisujen ensisijaisena tarkoituksena voidaan katsoa olleen tuotteen myynninedistäminen. Kahdessa ensimmäisessä kuvassa kyse on ollut ns. teaser -mainoksista, joiden tarkoituksena on ollut herättää kiinnostusta tulevaan markkinointiin sekä kolmannessa julkaisussa julkaistun kuvan luonne on ollut muistutusmarkkinointia. Julkaisut eivät ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Näin ollen toiminta on ollut ICC:n perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaista. Lausunnossaan mainonnan eettinen neuvosto korosti, että markkinoinnin käsitettä tulkitaan laajasti.

MEN 35/2022: Lapsille sopimaton mainos (vapauttava)

Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö koski Huippukiva Oy:n verkkokaupan radiomainoksia, jotka lausuntopyytäjän käsityksen mukaan olivat lapsille sopimattomia. Mainoksia on esitetty useita kertoja päivässä ennen kello 21:tä.

Mainokset olivat lyhyitä, noin viiden sekunnin mittasia ja niissä on mainittu verkkokaupan nimi.  Mainonnan eettinen neuvosto totesi lausunnossaan, että lapset ovat voineet altistua päiväsaikaan esitetyille mainoksille, joissa mainostetaan heille sopimatonta verkkokauppaa. Mainoksissa ei kuitenkaan ole sellaista seksuaalista sisältöä, jonka lapsi ymmärtäisi. Toisaalta mainosten esitystapa saattaa herättää lapsen mielenkiinnon mainoksia kohtaan. Kokonaisuutena mainoksia arvioiden mainonnan eettinen neuvosto kuitenkin katsoi, etteivät kyseessä olleet mainokset olleet hyvän tavan vastaisia.

MEN 36/2022: Lapsille sopimaton mainos (huomautus)

Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö koski Sinful.fi -verkkokaupan radiomainoksia, jotka lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan olivat lapsille sopimattomia. Mainoksia on esitetty joka päivä kolmen viikon ajan useaan kertaan päivässä pääasiassa ennen kello 21:tä.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi lausunnossaan, että yksittäistapauksessa aikuisille suunnattua markkinointia voidaan arvioida kuin lapsille suunnattua markkinointia, jos markkinointi tavoittaa lapset yleisesti sekä viittasi useisiin antamiinsa lausuntoihin, jossa on arvioitu mainonnan tavoittavan lapset yleisesti vastaavankaltaisissa tapauksissa. Mainonnan eettinen neuvosto totesi lausunnossaan, että yhdessä mainoksessa käytetty sana ”lelu”,  on sellainen, jonka lapsi yhdistää nimenomaan hänelle tarkoitettuun tuotteeseen riippumatta siitä, missä yhteydessä se mainitaan. Lelu on siten aiheena omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvän verkkokauppaan. Myös mainoksissa käytetty sana ”tuhma” voidaan katsoa olemaan sanana lapsia kiinnostava.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 ja 18 artiklojen vastaisesti. Kyseiset mainokset ovat hyvän tavan vastaisia radiossa ennen kello 21:tä esitettyinä. Neuvosto lisäksi huomauttaa, että markkinoija on saanut huomautuksen samantyyppisestä radiomainonnasta aiemminkin (MEN 7/2020).

Kuva: Unsplash, Mathias Reding

Kirjoittajat

Share: