Mainonnan eettiseltä neuvostolta kolme uutta lausuntoa

15.6.2023

Metro tunnel

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 5. kesäkuuta kolme uutta lausuntoa. Neuvosto antoi kahdessa asiassa huomautuksen koskien hyvän tavan vastaista markkinointia. Yhdessä asiassa neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan lausuntoa.

MEN 10/2023: Hyvän tavan vastainen ulkomainos (huomautus)

Yksityishenkilön tekemässä lausuntopyynnössä oli kyse Sinful ApS:n joulukalenterimainoksesta, joka oli ollut esillä useilla bussipysäkeillä. Mainoksen otsikko oli ”Tee joulukuusta 24 kertaa leikkisämpi. Sinfulin aikuisten joulukalenterilla”. Mainoksessa oli lisäksi kuva joulukalenterista, jonka keskellä oli sydämen muotoisen kuvion sisällä teksti ”Sinful Original”. Ulkomainos oli lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan hyvän tavan vastainen, sillä sanat ”joulukalenteri” ja ”leikkisyys” herättävät lasten mielenkiinnon heille sopimattomaan tuotteeseen.

Neuvosto totesi, että Sinfulin markkinointi oli tavoittanut lapset yleisesti, sillä mainos oli ollut esillä julkisella paikalla useilla bussipysäkeillä. Lukutaitoinen lapsi oli täten voinut vaivatta lukea mainoksen, jossa esiintyivät sanat ”joulukalenteri” ja ”leikkisämpi”. Riippumatta siitä, että markkinoilla on joulukalentereita nykyisin myös aikuisille, neuvosto katsoi, että mainos oli omiaan herättämään lasten mielenkiinnon. Lisäksi mainoksessa lapsille sopimaton verkkokaupan osoite ja kyseiselle verkkosivustolle vaivattomasti ohjaava QR-koodi.

Mainonnan eettinen neuvosto korosti lausunnossaan, että markkinoijan on noudatettava äärimmäistä huolellisuutta median valinnassa markkinoidessaan vain aikuisilla tarkoitettuja tuotteita. Edellä mainituilla perusteilla neuvosto katsoi, että ulkomainos oli hyvän tavan vastainen.

MEN 9/2023: Ei toimivaltaa

Asiassa oli kyse vaikuttajan Instagram-tilin tarina-osion julkaisusta, jossa vaikuttaja syöttää vauvaa tuttipullolla. Lausunnonpyytäjän mukaan julkaisu oli piilomainontaa, sillä vaikuttaja oli vain viisi päivää aikaisemmin mainostanut MAM-tuttipulloja kaupallisissa yhteistyöpostauksissa. Myöhemmissä tarina-osion julkaisuissa näkyi saman yrityksen tuttipullot, mutta julkaisuista puuttui tällä kertaa mainostunnisteet. Vaikuttajan mukaan julkaisut eivät sisältäneet piilomainontaa sillä, kyse on tuotteesta, jota vaikuttaja käyttää päivittäin eikä julkaisuissa ollut esitelty tuotetta millään tavalla.

Neuvosto totesi, että julkaisussa oli kyse vaikuttajan itse ostamasta tuotteesta, jota ei esitellä mainosmaisesti eikä julkaisussa näy tuotteen tuotemerkkiä. Koska kyse ei ollut yrityksen lukuun tehdystä markkinoinnista, neuvosto katsoi, ettei se ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

MEN 8/2023: Hyvän tavan vastainen televisiomainos (huomautus)

Yksityishenkilön tekemässä lausuntopyynnössä oli kyse Fonum Oy Ab:n televisiomainoksesta, joka oli lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan hyvän tavan vastainen. Lausuntopyynnön kohteena olevassa televisiomainoksessa esitettiin kohtaus, jossa kaksi kuvitteellista älypuhelinhahmoa tyrkkäsi uima-altaan reunalla kävelevän miehen veteen. Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksesta jäi sellainen vaikutelma, että uima-altaaseen tyrkätty mies hukkui veteen.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Markkinoinnin ei tule myöskään ilman kasvatuksellista tai yhteiskunnallista syytä sisältää kuvausta vaarallisesta toiminnasta tai tilanteesta, jossa laiminlyödään turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät seikat.

Ottaen huomioon se, että mainoksen kuvauksessa viitattiin mieshenkilön hukkumiseen, neuvosto katsoi, että mainoksessa oli käytetty hyväksi kärsimystä ilman perusteltua syytä. Lisäksi kohtauksessa, jossa mies tyrkättiin veteen, esitetään hyväksyttävänä käyttäytyminen, jolle on tunnusomaista välinpitämättömyys ja piittaamattomuus toisen ihmisen fyysisestä koskemattomuudesta ja turvallisuudesta. Neuvosto katsoi, että mainos oli hyvän tavan vastainen.

Kuva: Unsplash, John Jackson

Kirjoittajat

Share: