Mainonnan eettiseltä neuvostolta kolme huomautusta

28.9.2023

Instagram

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) julkaisi 26.9.2023 kolme lausuntoa markkinoinnin tunnistettavuudesta.

MEN 29/2023, markkinoinnin tunnistettavuus, sovellus (huomautus)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön Icaniwill Ab:n markkinoinnista. Vaikuttajan Instagram-tilillä ”kurkisandra” on julkaistu kolme kuvaa, joissa vaikuttajalla on päällään sama collegeasu. Järjestyksessään toisessa julkaisussa on kuvan ja mainoslinkin ohella tekstit: ”*mainos @icaniwill KURKISANDRA20” ja ”Tää collarisetti on parasta matskua mitä oon koskaan omistanut ja niin hyvät päällä.” Lausunnonpyytäjän mukaan kyse on piilomainonnasta.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että vaikuttaja on julkaisuillaan markkinoinut markkinoijan lukuun, koska kuvat on julkaistu samana päivänä kuin samantyyppinen kuva, jossa on ollut mainostunniste, alennuskoodi ja mainoslinkki, collegeasu on ollut kuvien keskiössä, markkinoija on myöntänyt, että kuvista puuttuu mainostunniste ja vaikuttaja on myöntänyt saaneensa kuvien collegeasun markkinoijalta. Näin ollen katsottiin, että julkaisut eivät ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, joten markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen ja markkinointisääntöjen vastaisesti.

MEN 30/2023, markkinoinnin tunnistettavuus, sovellus (huomautus)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön Norwegian Concept Ab:n Twentyfour-brändin markkinoinnista. Instagram-tilin ”jennipalin” julkaisussa vaikuttajalla on päällään oranssi anorakki ja siinä on teksti: ”Jos sulle vastuullisuus ja kestävyys on tärkeää vaatevalintoja tehdessäsi ja haluat kuitenkin pukeutua mukavasti ja tyylikkäästi, niin käypä kurkkaamassa @twentyfour_no laajaa mallistoa! Sieltä löytyy kaikki liikkuvan ihmisen tarpeisiin. Alkaen merinovilla alusasuista untuvatakkeihin. Avainsana on kestävä kulutus. Twentyfour valmistaa tuotteita, jotka kestävät vuosia ja tekee kaikkensa pienentääkseen hiilijalanjälkeä. Itse sain tämän ihanan anorakin testiin ja ihastuin välittömästi! Sattui sopivasti kelitkin viilenemään, niin tuli heti käyttöä takille! Anorakki on vedenpitävä ja hyvin hengittävä ja sopii ympärivuotiseen käyttöön. Viileämmillä kesäkeleillä menee sellaisenaan – talven tullen karvareunus huppuun ja kerroksia alle! Jatkoon!! Lausunnonpyytäjän mukaan kyse on piilomainonnasta.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että lausuntopyynnön kohteena olevan julkaisun alussa ei ole mainostunnistetta ja, että on ilmeistä, että markkinoija on lähettänyt tuotteen vaikuttajalle myynninedistämistarkoituksessa. Lisäksi huomattavaa on, että vaikuttajan julkaisun teksti on mainosmainen. Lausuntoasian vireilletulon jälkeen julkaisuun on lisätty merkintä ”Takki saatu @twentyfour_no. ICC:n markkinoinnin perussääntöjen mukaan sääntöjen vastaisesta menettelystä vastuussa olevan toimijan on suotavaa ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin menettelyn korjaamiseksi. Korjaavat toimenpiteet eivät kuitenkaan merkitse sitä, että sääntöjen vastainen menettely olisi hyväksyttävissä. Neuvosto katsoi, että lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu on mainos. Mainos ei ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Neuvosto katsoi, että markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen ja ICC:n vastaisesti.

MEN 31/2023, markkinoinnin tunnistettavuus, sovellus (huomautus)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön Frameda Oy:n markkinoinnista. Instagram-tilin ”sonjaaiello” julkaisussa on kuvan ohella teksti: ”Kuvia tältä viikolta 📸 Viidakon jälkeen oli ihaninta käydä heti freesaamassa hiukset! Olihan se kiva olla omalla tukalla mut kyllä mä kaipasin jo pidennyksiä ja pitkää tukkaa🤭 @hairbyriikkacarolina on vaan paras ja tekee niin hyvää jälkeä 💖 me laitettiin mulle @pastellhair 45cm teippipidennykset. Tehtiin samalla myös K18 metallin poisto, vaalennus raidoituksella, latvan kirkastus sekä sävy✨ *palvelu ja tuotteet saatu yhteistyönä– –”. Lausunnonpyytäjän mukaan kysymys on piilomainonnasta.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että Instagram-julkaisun tekstin alussa ei ole mainostunnistetta ja katsoi, että lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu on mainos. Lisäksi neuvosto totesi, että se on aikaisemmin antanut saman vaikuttajan menettelystä lausunnot MEN 17/2019, 18/2019 ja 44/2022 (huomautuksia) eli vaikuttajan menettely osoittaa ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä. Neuvosto katsoi, että markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen ja ICC:n markkinointisääntöjen vastaisesti.

Kuva: Unsplash / Alexander Shatov

Kirjoittajat

Share: