Mainonnan eettinen neuvosto julkaisi neljä lausuntoa hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista

16.8.2023
People working.

Mainonnan eettinen neuvosto julkaisi 15.8. neljä uutta lausuntoa hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista.

MEN 15/2023 markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus, lehti (vapauttava lausunto)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön Rengasliike Kummisetä Oy:n markkinoinnista. Paikallislehdessä julkaistussa mainoksessa on muun muassa kuva auton vanteesta ja teksti ”Ei aukea ranteet, saat kylän parhaat vanteet.”. Lausunnonpyyntäjän mukaan mainos on hyvien tapojen vastainen, koska teksti viittaa itsetuhoon, eikä liity olennaisesti mainoksen aiheeseen.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että mainoksessa käytetty ilmaisu on vertauskuvallinen eikä sitä tulkita yleisessä kielenkäytössä sananmukaisesti. Lisäksi muun muassa mainoksen kokonaisvaikutelma huomioon ottaen, mainos ei ole hyvän tavan vastainen. Tämän johdosta mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että markkinoija ei ollut menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastaisesti.

MEN 16/2023 markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus, televisio (vapauttava lausunto)

Asiassa yksityishenkilö oli tehnyt lausuntopyynnön St1 Oy:n (Shell) markkinoinnista. Yhtiön televisiomainoksessa tummasävyinen animaatio-olento jahtaa autoa bensa-asemalle ja mainoksen selotuksessa todetaan näkymättömän vaaran vaanivan autoa ja uhan voivan torjua uusi polttoaine. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos sisältää lapselle ahdistavaa ja pelottavaa kuvamateriaalia.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainoksen olennon voidaan katsoa muistuttavan jossakin määrin animaatioelokuvien hirviöitä. Mainonnan eettinen neuvosto kuitenkin huomioi, että mainoksen tapahtumat sijoittuvat päiväsaikaan, mainoksen puheääni on asiallinen ja mainoksen esitystapa ei ole erityisesti lasta puhutteleva. Tämän johdosta mainos ei ollut hyvän tavan vastainen.

MEN 17/2023 markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus, televisio (huomautus)

Asiassa neuvosto oli saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä MTV Oy:n markkinoinnista. Asia koski Yökylässä, Maria Veitola -ohjelman mainosta. Mainoksessa puhutaan itsemurhasta, minkä takia lausunnonpyytäjän mukaan mainos on hyvän tavan vastainen. Itsemurhasta kertomisesta pitäisi olla tarkkana jäljittelyvaaran vuoksi ja tämän takia sitä on kyseenalaista hyödyntää mainoksessa. Markkinoija on myöntänyt virheensä asiassa ja lopettanut mainoksen esittämisen.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Tällaista menettelyä voi olla esimerkiksi itsemurhan käyttäminen tehokeinona mainoksessa. Näin ollen neuvosto katsoi mainoksen olleen hyvän tavan vastainen.

MEN 18/2023 markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus, internet (huomautus)

Asiassa neuvosto oli saanut yksityishenkilöltä lausuntopyynnön Calvin Klein -brändin verkkosivuston kuvista. Brändin verkkosivuston etusivulla kuluttaja voi valita, haluaako hän tarkastella naisten vai miesten tuotteita. Vasemmalla on kuva miehestä, kenellä on housut jalassa, mutta ylävartalo on paljas. Oikealla on taas kuva alastomasta naisesta, jonka vartaloa peittää osittain kauluspaita.

Lausunnonpyytäjän mukaan naista tai miestä ei pitäisi käyttää mainoksessa katseenvangitsijana tai seksiobjektina. Niissä ei myöskään tulisi olla seksuaalisia vihjailuja tai lupauksia, jos niillä ei ole selvää yhteyttä mainostettavaan tuotteeseen. Markkinoija katsoo, että kuvat ovat taiteellisia ja molemmat sukupuolet esitetään tasapainoisella ja tasa-arvoisella tavalla. Neuvosto katsoo, että yksinomaan vähäpukeisuus taikka naisen tai miehen katseenvangitsijana käyttäminen ei ole hyvän tavan vastaista menettelyä. Kuitenkin tässä tapauksessa nainen ja mies ovat kuvattu eri tavoin. Kokonaisarvioiden neuvosto toteaa, että naisen kuvaan sisältyy eroottinen viesti, joka ei ole sopusoinnussa syrjimättömyysperiaatteen kanssa, jolloin esitystavan voidaan katsoa viestittävän seksuaalisia vihjailuja. Markkinointi katsottiin hyvän tavan vastaiseksi.

Kuva: Unsplash, charlesdeluvio

Kirjoittajat

Share: